Čo sa stane, ak 10-ročné dievča ukradne dvojičky a hrá sa na mamu?

| Téma čísla | 10. 4. 2017

Posledné týždne priali slovenskej kinematografie a na plátnach sa premiérovalo hneď niekoľko kvalitných filmov. Človek by povedal, že je to aj škoda, lebo Únos či Masaryk by mohli zatieniť Piatu loď. Ale našťastie sa tak nestalo. Hoci zaujímavá dramatická snímka Ivety Grófovej nie je mainstreamový žáner a nemusí zaujať každého, na festivale v Berlíne dostala Krištáľového medveďa a rovnako pozitívne ju prijal aj domáci divák.

Tvorcovia na slovenskej premiére filmu.

Tvorcovia na slovenskej premiére filmu.

Ak sa doteraz vravievalo, že slovenský film spí, tak prichádzajúca jar ho určite zobudila. Hoci vyšlo v rovnakom období niekoľko snímok, ich návštevnosť to neovplyvnilo. Na košickej premiére filmu Piata loď bolo 17. marca plno. V kine Úsmev sa dokonca sedelo na schodoch, a to Monika Kompaníková ešte nikdy nezažila. Monika je autorka rovnomennej knihy. V roku 2011 sa stala najlepším románom v súťaži Anasoft litera a na jej námet vzniklo už niekoľko predstavení či projektov. Teraz je v centre pozornosti dráma Piata loď, na ktorej režisérka Iveta Grófová pracovala viac ako štyri roky.

Piata loď stvárňuje príbeh desaťročnej Jarky, ktorá sa cíti bezpečne v malej záhradkárskej chatke. Doma ju totiž čaká neporiadok, cudzí tancujúci chlapi a mladá matka Lucia. Tá si chce užívať radovánky a nestarať sa, či má Jarka čisté tričko a teplý obed na stole. No film je aj príbehom malého Kristiána, ktorý síce má čisté tričko, teplý obed, peračník, autíčka, snehobiely nábytok, ale má aj prehnane starostlivú matku. Práve ona mu upiera všetky nezbednosti a povolené nástrahy dospievania. V neposlednom rade je to aj príbeh malých dvojičiek. Jarka ich „zachráni“ na železničnej stanici a vytvorí im bezpečný svet v záhradke na okraji najväčšieho slovenského mesta. Ale je tento svet pre malé uplakané a hladné batoľatá ozaj bezpečný?

Jedno z detí, ktorá Jarka vzala do záhradnej chatky.

Jedno z detí, ktorá Jarka vzala do záhradnej chatky.

Piata loď nie je o sociálnej vrstve
Hoci sa do filmu dostala ani nie tretina knihy, jej autorka Monika Kompaníková verí, že to najdôležitejšie divák dostane: „Vo filme je ´len´esencia z románu, ale myslím si, že keď si ho divák pozrie, tak mu v hlave ostanú otázky a začne o nich premýšľať.“ A to je cieľom filmu. Premýšľať nad vecami, ktoré sa môžu stať v akejkoľvek slovenskej domácnosti. „Po prvých premietaniach začal vznikať dojem, že sme natočili film o nejakej sociálnej vrstve, že tam veľkú úlohu zohráva napríklad chudoba. Čo je hlúposť, lebo Jarka peniaze má, veď si môže kúpiť lístok do Prahy. Rodina má úplne iný problém. Tak isto, ako aj zabezpečená rodina Kristiána. Mojím zámerom bolo poukázať na to, že takáto situácia môže nastať v úplne bežnej či zabezpečenej rodine. Poznám deti pochádzajúce z napohľad rozprávkového prostredia a zrazu začnú šikanovať iné deti. Vtedy človek začne pátrať, prečo to robia a zistí, že dôvodom sú úplné iné ako finančné problémy. V jednej diskusii sa divák rozčuľoval, že zasa bude Slovensko vyzerať ako krajina, kde detí behajú bezprízorne po ulici. Ale keď cestujem z Pezinka do Bratislavy, okolo železničnej trate je veľa záhrad a tam naozaj vidím pobehovať tie malé školopovinné deti,“ vysvetľuje spisovateľka.

Vanessa Szamuhelová ako hlavná postava Jarka.

Vanessa Szamuhelová ako hlavná postava Jarka.

Keď deti majú deti
V knihe Piata loď už dospelá Jarka rozpráva retrospektívne udalosti z detstva. Ako jej mama hovorila „Jara, buď dobrá, lebo ťa nebudem mať rada!“, ako k nej z času na čas v noci líhal cudzí chlap a fučal jej do ucha. Ako sa tešila na školu, lebo tam bude aspoň pravidelná teplá strava. Až sa čitateľ či divák zlostí a Jarku chce adoptovať. Dokonca aj v okamihu, keď vezme malé dvojičky a nechtiac ich vystavuje veľkému riziku v záhradnej chatke. „Snažila som sa urobiť voľnú adaptáciu, aby film bol samostatné sebavedomé dielo. Lebo mám skúsenosť, že keď film veľmi kopíruje predlohu, tak to nie vždy vyjde. Chceli sme samozrejme použiť viac vecí z knihy, ale rozbilo by to emocionálnu silu filmu. Pre mňa bolo najdôležitejšie, aby ste Jarku videli non stop na plátne, absolútne sa stotožnili s tým, ako tie veci prežíva a napojili sa na ňu. Keby k tomu nedošlo, tak jej nedržíte palce v momente, keď vezme tie bábätká, a začnete ju odcudzovať. Toto bolo najväčšie riziko filmu. Že z Jarky sa v istom okamihu stane malý psychopat a ja som sa to snažila robiť tak, aby sa to nestalo,“ hovorí Iveta Grófová.

Sprava režisérka Iveta Grófová s vynikajúcou kameramankou Denisou Buranovou.

Sprava režisérka Iveta Grófová s vynikajúcou kameramankou Denisou Buranovou.

Kompaníkovej logika
Ako vznikla myšlienka, že 10-ročné dievča vezme zo železničnej stanice deti a hrá sa na ich mamu? „Súvisí to s viacerými skúsenosťami nielen z detstva. Narodil sa mi syn a začala som inak vnímať deti. A hoci nie som psychológ a knihu som so psychológom nekonzultovala, veľa sa spolieham na logiku a odvodzujem si. Čiže celý príbeh vznikol na základe jednej situácie, keď to dievča urobí rozhodnutie, že ide zobrať deti a ide ich z jej pohľadu zachraňovať. Začala som teda premýšľať, z akej rodiny asi pochádza, aké môže mať zázemie a skúsenosti, keď zareaguje takto. Čiže je to viac o logike ako fantázii. A zrejme sa mi situáciu podarilo vystihnúť uveriteľne, lebo združenie Návrat, ktoré vracia opustené deti do rodín, používa časti mojej knihy na prednáškach. Ale stále ma zaujíma, že či to všetko, čo sa v knihe deje, sa tak môže naozaj aj stať,“ hovorí Monika Kompaníková.

Z nakrúcania filmu Piata loď.

Z nakrúcania filmu Piata loď.

Film Piata loď je pre hlavné postavy prvou skúsenosťou pred kamerou. Jarku hrá 10-ročná Vanessa Szamuhelová. Režisérka ju objavila na chodbe jednej bratislavskej základnej školy. Kristiána výborne stvárnil rozkošný 9-ročný Matúš Bačišin z Vranova a úlohy nezodpovednej matky Lucie sa chopila Košičanka Katarína Kamencová. K týmto prvohercom pribudli dve batoľatá a zvieratá, čiže natáčanie bolo náročné. No mladá režisérka Iveta Grófová je zvyknutá na náročnejšiu réžiu: „Predtým som nikdy nerežírovala čisto hraný film, čiže som nemala žiadne očakávania. A keďže som točila dokumenty, som zvyknutá na prácnejšiu réžiu. Skôr si myslím, že herci to mali ťažké so mnou, lebo som puntičkár a niektoré scény sme opakovali aj 40-krát.“

Iveta Grófová (1980) absolvovala štúdium animovanej, a potom aj dokumentárnej tvorby na VŠMU. Zviditeľnila sa v roku 2012 celovečerným debutom Až do města Aš, ktorý získal národnú nomináciu na Oscara v sekcii Najlepší cudzojazyčný film a bol uvedený na mnohých svetových festivaloch.

Na 67. ročníku významného filmového festivalu Berlinale získala Piata loď Krištáľového medveďa ako najlepší film v sekcii Generation Kplus. Rozhodla o tom porota zložená z jedenástich detí.

Gabriela Krestián Kuchárová
Foto: piatalod.sk


Tags: , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Čo sa stane, ak 10-ročné dievča ukradne dvojičky a hrá sa na mamu?

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems