„Umelci sa nepovažujú za podnikateľov, a to je dôvod, prečo sa im často nedarí.“

| Téma čísla | 21. 11. 2016

Všimli sme si, že niekoľko tunajších umelcov a dizajnérov odišlo na zahraničné pracovné pobyty a že sa im tam výnimočne darilo. Produktová dizajnérka Mária navrhovala hravé objekty v obchodnom dome v Göteborgu, arteterapeutka Linda van Dalen maľovala steny v jednej z najlepších veterinárnych kliník a renomovaná výtvarníčka Svetlana Fialová preniesla svoje umenie do úplne inej sféry. Kým tieto tri dievčatá pracovali vo Švédsku, Danka Bodnárová získavala skúsenosti s foodtrackom v Španielsku. Bolo nám jasné, že všetky niečo spája. A je to organizácia Creative Industry Košice.

ryba19-2

Mária Bujňáková vytvorila pre Rybu Košice originálne darčekové predmety.

V Košiciach aj na celom Slovensku pôsobí množstvo mladých umelcov a kreatívcov so šikovnými nápadmi, len ich nepoznáme. Niektorí nevedia, ako svoj plán uskutočniť, iní ho zasa zrealizujú, ale nedarí sa im ho zviditeľniť, získať si klientov, presadiť sa. Potom sú tu umelci už známi, no chcú svoje portfólio rozšíriť a hľadajú inšpiráciu vo vyspelejších firmách. Všetkým týmto ľuďom z kreatívneho priemyslu pomáha organizácia Creative Industry Košice. Spája ich s potenciálnymi zákazníkmi a skúsenejšími podnikateľmi, vzdeláva ich a robí z nich profesionálov. Ako to funguje, vysvetľuje Jana Romanová z Creative Industry Košice: „Spoločne s našimi zahraničnými partnermi sme sa zapojili do programu Erasmus pre mladých podnikateľov. Projekt nám schválili a my sme pomohli približne 60 ľuďom dostať sa na zahraničný pobyt. Ale nie je to len o finančnej podpore. Najprv musíme uverejniť výzvu pre mladých umelcov a kreatívcov. Ak splnia niektoré podmienky, tak im hľadáme hosťujúceho partnera. Napríklad Danka Bodnárová si chcela otvoriť foodtrack a partnerská organizácia v Bilbau nám pomohla osloviť majiteľku foodtrackovej firmy. Po vzájomnej komunikácii sme tam Danku mohli poslať a ona za tri mesiace získala cenné skúsenosti a rady. Po návrate si otvorila vlastný foodtrack v Košiciach. Mária, Linda a Svetlana sú iný príklad. Dievčatá sú vo svojom odbore skúsené, do zahraničia sa nešli učiť, ako začať podnikať, ale ako si rozšíriť portfólio a osloviť inú cieľovú skupinu. Získali kontakty, inšpirovali sa a svojmu hosťujúcemu  partnerovi ponúkli nové nápady, vízie, riešenia. O tom to celé je – sieťovať ľudí, firmy, organizácie a navzájom si vymieňať nápady a skúsenosti.“

Spolupráca s košickými firmami
Erasmus sa v januári 2017 končí, ale organizácia má rôzne projekty na podporu mladých podnikateľov. Niektoré sa zameriavajú na lokálny trh. „Umelcov sieťujeme aj s tunajšími firmami. Väčšinou v nich riešia konkrétne kreatívne zadania. Mária Bujňáková navrhovala darčekové predmety k 70. výročiu založenia firmy Ryba. Klientom sa nakoniec veľmi páčili. Viktor Feher pomohol s konceptom novootváranej predajne rovnakej firmy. Umelecky sa na nej vyhral, vytvoril celý dizajn, komunikáciu, pomáhal s výberom zamestnancov. Naším cieľom je spájať ľudí aj mimo sektoru. To znamená, že do marketingovej firmy nepošleme marketéra, ale výtvarníka. Lebo on prinesie nový umelecký pohľad a možno aj dôležité riešenia, keďže sa na veci pozerá odlišne,“ vysvetľuje Jana Romanová.

viktor_ryba

Viktor Feher pracoval na koncepte novootvorenej predajne Ryba Košice na Mlynskej ulici. Autor foto: U Víteza

Dôležitý je biznis plán
„V Creative Industry Košice narážame často na problém, že umelci sa nepovažujú za podnikateľov. A to je dôvod, prečo sa im často nedarí. Grafik, architekt, výtvarník aj produktový dizajnér potrebuje biznis plán, keď chce podnikať a svojím umením si zarábať. Ľudí ten výraz odrádza, ale stačí na neho zdravý sedliacky rozum a vízia na dva roky dopredu,“ vysvetľuje Jana dôležitosť cieleného plánovania. V organizácii aktuálne podávajú a píšu nové projekty, pokračujú v sieťovaní medzi začínajúcimi a skúsenými kreatívnymi podnikateľmi a vo vzdelávacích programoch. V januári otvoria výzvu na Escalátor – projekt pre kultúrnych operátorov a umelcov. Dvaja skúsení mentori ich budú celý rok sprevádzať a pomáhať im vytvoriť a nastaviť udržateľný biznis model. Pre viac informácií pravidelne klikajte na cike.sk.

Kreatívne Slovenky vycestovali do zahraničia. Ako bolo?

Gabriela Krestián Kuchárová


Tags: , , , , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: „Umelci sa nepovažujú za podnikateľov, a to je dôvod, prečo sa im často nedarí.“
  1. […] „Umelci sa nepovažujú za podnikateľov, a to je dôvod, prečo sa im často nedarí.“ […]

    Komentoval Kreatívne Slovenky vycestovali do zahraničia. Ako bolo? | Zajtrajšie noviny dňa 21.11.2016 o 08:55:14








KRUK Košice T-Systems