Európska kinematografia je slobodnejšia

| Film, K13 a VÝMENNÍKY | 16. 11. 2014

Profesor Krzysztof Zanussi, poľský režisér a scenárista, priletel na Slovensko rovno z päťdesiateho Medzinárodného filmového festivalu v Chicagu. Predstavil na ňom svoje posledné dielo Cudzie telo a pripomenul si úspech z roku 1971, keď získal za snímku Rodinný život cenu Silver Hugo Award. Známa dráma sa premietala aj na košických Filmových dňoch.

Podľa umeleckého riaditeľa organizácie K13 Vladimíra Beskida je cieľom filmových dní prezentovať každý rok inú významnú postavu európskej alebo svetovej kinematografie. V osobe Krzysztofa Zanussiho (75) sa tieto dva pojmy prelínajú. Rodák z Varšavy je nositeľom celkovo až päťdesiatich štyroch ocenení z medzinárodne známych aj menších lokálnych festivalov. Ako sám hovorí, o filmoch rozpráva nerád, radšej ich natáča.

Múdre umenie

Kinematografia, ktorú prvýkrát okúsil počas štúdia fyziky na varšavskej univerzite, sa stala jeho vášňou a dnes sa môže pochváliť režírovaním sedemdesiatich deviatich filmov. Nájdeme medzi nimi krátke snímky, dokumenty, ale aj celovečerné diela, ktorých hlavou úlohou je klásť otázky. „Dnes sa hovorí hlavne o tom, či je divadelná hra, kniha alebo filmová snímka atraktívna, zábavná, či sa na ňu dobre pozerá, prípadne sa ľahko číta. Vytratilo sa uvažovanie nad tým, či je toto dielo aj múdre. Zdá sa mi, že práve to je najdôležitejšie kritérium zo všetkých. Naratívne druhy umenia kumulujú naše skúsenosti a ľudstvo sa vďaka ním vyvíja. Bez Shakespeara by sme nevedeli nič o pomste, o samote ani o žiarlivosti. Bez jeho diel by sme to museli všetko objavovať nanovo. Dnešné umenie hovorí o empíriách starších, takže mladí môžu robiť nové chyby a nemusia opakovať tie naše, staré,“ vysvetľuje profesor Zanussi.

Neobyčajné postavy

Organizátori košických Filmových dní vybrali z tvorby poľského režiséra šesť celovečerných snímok, ktoré sa premietali od 28. do 30. októbra v Kasárňach/Kulturpark a v Kunsthalle. Dramatické príbehy hovoria o najdiskutovanejších problémoch ľudstva, ako je návod na šťastný život (Štruktúra kryštálu – 1969), podstata bytia (Iluminácia – 1973) či zakázaná láska (Rok pokojného slnka – 1984). Snímky Rodinný život (1970) a Persona non grata (2005) skúmajú psychológiu človeka v hraničných životných situáciách. Posledným premietaným filmom bol Návrat (2009), v ktorom režisér mapuje ďalšie osudy hlavných postáv z jeho predchádzajúcich diel. Autobiografické prvky, deje na základe reálnych udalostí a analytický prístup ku skutočnosti robia z týchto diel významnú súčasť európskej kinematografie. Viaceré z nich sa objavujú aj na poličkách celosvetovo uznávaných režisérov. Zanussi spomína: Pred týždňom som sa v New Yorku stretol s režisérom Martinom Scorsesem. Ukazoval mi svoju zbierku filmov a ja som medzi nimi objavil aj tie moje. Pýtal som sa ho, ako je to možné, že človek, ktorý ma milióny divákov a stovky tisíc dolárov, režisér, pri ktorom si pripadám ako malý chlapec, obdivuje moju tvorbu. ,Vieš, závidím ti slobodu, ktorú máš,ʻ odpovedal mi Martin. Má pravdu.“

Smutné imitácie

Európska kinematografia má podľa poľského režiséra nielen väčšiu slobodu, ale aj duchovnosť. Navyše sa môže pýšiť tým, čo v Amerike takmer neexistuje – autorským filmom. „Európska kultúra ma mnoho vecí, ktoré americká nemá. Napríklad autorské kino, ktoré v štátoch skoro neexistuje, no na starom kontinente dosahuje takú úroveň, akú má Fellini alebo Tarkovskij. Rozumiem, prečo chodia naši režiséri za veľkú mláku tvoriť americké filmy, ako to urobil Roman Polanski či Miloš Forman. No to, že Európa začína imitovať americkú kinematografiu, sa mi zdá byť veľmi smutné,“ hovorí režisér. Poľská kinopremiéra jeho posledného filmu Cudzie telo je naplánovaná na 5. decembra 2014. O čom bude? O ľudskej vášni, zlobe a slobode, za ktorú sme dlho bojovali a teraz ju lacno predávame.

Veronika Samková

Chceme ťa! Lebo máš štýl. Poznáš synonymický rad. Kamošíš sa s rytmickým krátením. Íčka pre teba nie sú problém. Ale najmä preto, že oči máš neustále otvorené. (Aj uši a obzory.) Chýba ti už len jediné. Novinárske portfólio. Praxou v Zajtrajších novinách si ho vytextuješ. Posily do redakčného tímu, hláste sa na info@zajtrajsienoviny.sk.

Tags: , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Európska kinematografia je slobodnejšia
  1. […] statický obraz na stene, oblečení či fasáde budovy. Vďaka ďalšiemu Poliakovi, režisérovi Krzysztofovi Zanussimu ostáva v európskej kinematografii výdatná dávka slobody. A tú nám závidia najmä za […]

    Komentoval Iné cesty | Zajtrajšie noviny dňa 16.11.2014 o 18:09:27







Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems