Kompaníková má v hlave film

| Literatúra, Reportáž | 15. 2. 2014

Zvykne sa mi stávať, že akonáhle vojdem do kníhkupectva, pocítim túžbu kúpiť si knihu. Hoci veľa nečítam. Opantá ma atmosféra. Tentokrát ma opantala diskusia s Bratislavčankou Monikou Kompaníkovou, no román Piata loď som si nekúpila. Zatiaľ. Som presvedčená, že vo svete plnom nešťastných príhod a skazených duší, mi ďalší smutný až drastický príbeh uškodí. Na moje počudovanie, pre mnohých bol a je terapeutickým prostriedkom.

Rodičov si nevyberáme

Autorské čítanie sa 30. januára v košickom Artfore zmenilo na komornú večernú diskusiu, kde sa Monika Kompaníková vyznala, že sa bojí chýb, ktoré robili jej rodičia. Už ako dieťa verila, že ona sa im vyhne. Dnes, ako matka dvoch synov vidí, že niektoré gény nepustia. Aj román Piata loď rozpráva príbeh o deťoch, rodičoch a sociálnych vzťahoch. O chybách, strastiach a životných neradostiach. O vyslovených vetách a skutkoch, ktoré deti ovplyvnia na celý život. Najmä negatívne. Knihu si kritici a laici pochvaľujú nielen kvôli nevšednému príbehu, ale aj puntičkárskemu zmyslu pre detail. Bude to zrejme tým, že Monike sa celý príbeh premieta v mysli: „V hlave vidím presné obrazy, ktoré sú ako film a tie potom detailne opíšem,“ ozrejmuje. Zaujímavé je, že celý tento smutný „film“ obaľuje pozitívna ružová. „Farebná obálka je tak trochu marketingový ťah. Na polici s inými knihami vynikne a zaujme pozornosť.“ Dva predchádzajúce tituly si Monika ilustrovala sama, no tentokrát oslovila výtvarníka Sväťa Mikytu: „Nebola som spokojná so svojimi predošlými ilustráciami a do románu by som si netrúfla ísť,“ vysvetľuje autorka.

Najlepšia kniha

Monika Kompaníková (34) nie je vo svete kníh žiadnym nováčikom. Hoci vyštudovala maľbu a grafiku, v písaní sa cíti slobodnejšia. Za svoju debutovú knihu krátkych próz Miesto pre samotu získala Cenu Ivana Kraska. Jej poviedky sa prekladajú do mnohých jazykov a minimálne jednu noc v týždni trávi odpisovaním na mejly svojich fanúšikov. Takmer tristo stranový román Piata loď jej priniesol cenu Anasoft litera a stal sa najlepšou knihou roka 2010. Na jeho základe vzniklo veľa divadelných hier, monodrám, študentských scenárov a momentálne sa píše scenár na film, ktorý natočí Iveta Grofová. Predpokladám, že aj v ňom pôjde najmä o lásku. „Lebo o lásku ide, o tú predovšetkým“ (úryvok z knihy Piata loď, pozn. redakcie).

Gabriela Kuchárová

Spisovateľka Monika Kompaníková vidí v hlave presné obrazy, ktoré potom opíše do svojej knihy.

Piata loď sa stala najlepšou knihou roka 2010.