Robinson & Crusoe – film na doskách

| Film, Predstavujeme | 13. 2. 2013

Mýtus o únose Európy, dcéry sidonského kráľa, priťahoval umelcov po celé tisícročia. Môžeme ho nájsť zachytený v dielach takých mien, ako Rembrandt či Veronese. S týmto obrazom sa vo svojom najnovšom filme pohral aj režisér a producent Ján S. Sabol. „Zistil som, že žijeme v Európskej únii a veľa ľudí nepozná jej symboliku. Najčastejšia otázka od divákov filmu bola, prečo sedí Vica Kerekes na býkovi. Pritom je to hlavný symbol Európy. Býk je na eurominciach aj pred bruselským parlamentom. Je to mýtus o Európe. Zeus sa prevtelil do býka a uniesol ju na ostrov, kde s ňou splodil deti,“ vysvetľuje Sabol. Toto však nie je jediný symbol vo filme Robinson & Crusoe. Samotné priestory natáčania niečo vypovedajú. „Scénu s Vicou Kerekes a býkom sme zasadili do prostredia bývalej magnezitky v Košiciach aj kvôli tomu, že pripomína niečo zničené, presne ako po vojne. Aj história Európy je popretkávaná vojnami, nezmyselnosťou konfliktov. Celý film je o tom. História Európy je postavená medzi dvoma mantinelmi. Medzi konfliktami a neporozumením a umením, ktoré hlása vo svojej podstate humánne posolstvá, estetickú hodnotu, a to posolstvo je vo veľkej miere etické. Umenie samo o sebe hovorí o vznešených cieľoch, ideách, hodnotách.“

Filmový svet prepojil s divadelným

Nielen posolstvá, ale celé spracovanie filmu predpokladá vyspelého diváka. Dokazujú to samotné reakcie. „Na film som mal dvojakú spätnú väzbu. Prvá bola, že na čom som fičal, keď sme to robili. Druhá bola taká, že kolegovia či známi mi po filme hovorili, že si museli dať asi hodinový interpretačný seminár. To som ale očakával. Je to pre náročného diváka. To bolo prioritou.“ Z hľadiska spracovania filmu je zaujímavé hlavne prepojenie filmového sveta s divadelným. Režisér vycítil príležitosť vyťažiť z aktuálnosti, ktorou ho divadelná hra Nina D’Intronu a Giacoma Ravicchia strhla. Tá spočíva hlavne v nekomunikácii. V tom, že si ľudia nerozumejú. Vo filme tento problém vykresľujú postavy slovenského a maďarského pilota, medzi ktorými je okrem iného aj komunikačná bariéra. Na scenári sa spolupodieľal Karol Horák, popredný slovenský autor experimentálnych divadelných predstavení. Dôležité bolo, ako divadelný text vtesnať do filmu. Keďže išlo o spojenie filmu a divadla, bolo logické, že sme o tom od začiatku spolu diskutovali. S princípom stola, ktorý sa reže na polovicu, prišiel Karol. Bol to zároveň motív, ktorý predznamenal to, o čom celý divadelný text, ktorý vo filme skúšajú postavy, bude. A ten princíp je v zásade iný ako v pôvodnej divadelnej hre, kde sa dej odohráva na ostrove. Karol je podľa mňa, čo sa týka experimentálneho divadla na Slovensku, jednotka. Jedinú smolu má v tom, že býva v Košiciach a nie v Bratislave. Takže sa o ňom až tak nehovorí.“

Traja muži a žena v trojúlohe

Vo filme Robinson & Crusoe sa okrem dvoch hlavných postáv, Michala Soltésza a Sándora Tamása Molnára, objavuje v úlohe divadelného režiséra Roman Luknár. Štvoricu doplnila známa herečka Vica Kerekes. Jej postava má poodhaliť povahy hlavných mužských postáv a sprístupniť ich divákovi. „Michala a Sándora som obsadil preto, lebo som im veril, že to skvele zahrajú aj vo filme. S Romanom Luknárom mám veľmi dobrý kamarátsky vzťah a považujem ho za jedného z najlepších česko-slovenských hercov. Pri ňom som vôbec nezaváhal. A Vica? Potreboval som ženu, ktorá bude v trojúlohe. Môže byť v polohe cudnej ženy, kurtizány, ale viem ju aj posadiť na bieleho býka ako antickú bohyňu.“

Aj za málo peňazí veľa divadla

Film je výrazne nízkorozpočtový. Samotné natáčanie trvalo osem dní a podľa Jána S. Sabola bolo nesmierne náročné. „Väčšina štábu nemala skúsenosti s filmom, ale pracovali a boli veľmi milí. Je ešte otázne, ako to bude so slovenskou distribúciou, pretože sme vo veľmi zvláštnej situácii. Jednak, finančných prostriedkov na filmovú tvorbu je strašne málo. Na druhej strane, spätná väzba na slovenský film je slabá. Film je bilingválny a budem sa snažiť, aby išiel aj do maďarskej distribúcie. V televízii by sa mohol vysielať koncom roka.“ Nový experimentálny počin košického režiséra Jána S. Sabola uzrel svetlo sveta ešte koncom minulého roka. Je otázkou času, kedy sa k nemu dostane i široká verejnosť. „V kine ho ľudia budú môcť vidieť najskôr v lete. Postup je nasledovný. Najprv ide film na prehliadky a festivaly. Potom do kín. Momentálne absolvujem prvé rozhovory o distribúcii.

 

Autori divadelnej hry, z ktorej vychádzal aj Ján S. Sabol, rozdelili Robinsona Crusoa na dve postavy – pilotov rôznych národností, ktorí sa ocitnú na opustenom ostrove. Jazykový problém a predsudky tvoria medzi nimi komunikačnú bariéru a autori sa pohrávajú s otázkou, či sú slová potrebné na vzájomné porozumenie ľudí a kultúr.

 

Martin Krestián, študent masmediálnych štúdií v Košiciach

Foto: Kornel Michalič

 

 

 


Tags: , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Robinson & Crusoe – film na doskách

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems