Kde sa skrýva múdrosť sveta

| Literatúra, Rozhovory, Skutočné príbehy | 25. 2. 2013

Kníhkupectvo Sabol susedí so Slovenským technickým múzeom v Košiciach už 21 rokov. Firmu založil Vincent Sabol po tom, ako odišiel z kníhkupectva Naše vojsko. Podnik sa stal rodinnou záležitosťou. Jeho členovia v ňom pracujú ako predavači alebo ako vydavatelia. Vyspovedali sme vnuka zakladateľa kníhkupectva Petra Sabola (21), ktorý zastáva funkciu „chlapca pre všetko“.

 

Čo dnes ľudia čítajú?

Najviac čítajú ženské romány napísane podľa skutočných udalostí, bestsellery, napríklad od Dominika Dána a keďže o chvíľku je tu leto a sezóna diét, tak aj tieto tituly idú na dračku.

 

Čiže muži čítajú Dána, ženy Evitu a diéty?

Áno, dá sa to takto zhrnúť, až na tie diéty. Dnes už aj muži dbajú o svoj vzhľad a autori to vedia, takže nielen ženy, ale aj muži kupujú knihy s diétami.

 

A čo deti?

Deti to je téma sama o sebe. Pre menšie deti rodičia kupujú hravé leporelá či zvukové knihy, knihy s puzzle, alebo knihy, ktoré deti pripravujú do škôl vo veľmi útlom veku. Čo sa týka dorastu, tak môžem povedať, že čítajú málo. Ale ak ich niečo zaujme, tak hitom sú upírske romány, romány o anjeloch a podobne.

 

Celkovo sa bavíme o beletrii. Cudzojazyčná literatúra a odborné knihy sa nepredávajú?

Áno, predávajú, avšak oveľa menej, ako by sme chceli.

 

Aký jazyk je momentálne v kurze?

Čo sa jazykov týka, tak sa všetko obracia. Angličtina sa stáva staromódnou a do popredia idú jazyky ako ruština, čínština, španielčina alebo aj poľština. Ľudia kupujú veľa slovníkov a taktiež aj knihy pre samoukov.

 

Podľa čoho si zákazníci vyberajú knihy? Láka ich reklama, nechajú si poradiť alebo sa zorientujú podľa recenzií?

Väčšina ľudí chodí na istotu, čiže knihy si vybrali doma a prídu si ich rovno zakúpiť. Nájdu sa aj takí, ktorí veľa nečítajú a nechajú si poradiť. Ak sa im kniha páči, kúpia si ju. Veľkú rolu hrá reklama. Veľakrát sa stáva, že kniha bola odprezentovaná v tlači, televízii alebo na internete a ľudia, ktorí to sledujú, ju následne vyhľadajú. Niekedy má kniha takú reklamu, že ju zákazníci zháňajú po celom meste ešte pred tým, ako má byť v predaji. Reklama robí veľa, avšak nie vždy je kniha dobrá tak, ako je prezentovaná.

 

Aký osud postihuje knihy, ktoré vám dlho ležia na sklade?

Takéto knihybuď končia vo výpredajoch alebo si ich vydavatelia vypýtajú naspäť. V každom prípade sa ich snažíme ako tak zužitkovať.

 

Ako dlho má kniha šancu, aby sa predala?

Šancu na predaj má niekoľko rokov, 4 až 6, ale najväčšia predajnosť je v prvých dvoch rokoch.

 

Predávate aj e-knihy? Aký k nim máte vzťah ako kníhkupcovia?

Elektronické knihy ešte nepredávame, aj keď sú už dlho na trhu. Uvažujeme, že ich zaradíme do sortimentu, keďže sú stále viac obľúbené. E-knihy nie sú naša krvná skupina. Celá naša rodina je zástancom klasických kníh. No ide nová doba, tak sa snažíme prispôsobiť.

 

Aké knihy čítaš ty sám?

Na túto otázku odpoviem príslovím, obuvníkove deti chodia bosé. Čítam málo. Ak predsa, tak niečo, čo mi prináša nové poznatky, či už sú to knihy o počítačovej technike, alebo o biznise, kam patrí aj moja najobľúbenejšia kniha Bohatý otec,  Chudobný otec od Roberta T. Kyosakiho a Sharon L. Lechterovej. Napriek tomu si myslím, že v knihách je ukrytá múdrosť sveta.

 

Ďakujem za rozhovor.

 

Lucia Zacharová

 

 

 

 

 


Tags: , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Kde sa skrýva múdrosť sveta

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems