Svit: unikátna architektúra a múzeum na železničnej stanici

Boli ste už niekedy vo Svite? Mestečko je charakteristické tehlovými stavbami, ktoré vám už po jednej návšteve utkvejú v pamäti. Originálna architektúra vás prekvapí už v momente, keď vystúpite z vlaku.

| Cestovanie | 27. 9. 2019

Tentokrát bude náš tip na výlet veľmi jednoduchý. Nastúpte do vlaku, odvezte sa do Svitu, vystúpte a ste v cieli. Už prvý pohľad z peróna vám poskytne zaujímavé scenérie. Budova železničnej stanice má tvar obrovskej kupoly s veľkým kovovým nápisom Svit, za ktorým sa črtajú Vysoké Tatry. Staničný unikát pochádza z dielne zlínskych architektov a začal sa stavať v 40. rokoch 20. storočia. Keďže sa v tom čase menil režim, stavba budovy sa spomalila a trvala až 20 rokov. Podľa pôvodného plánu sa mal Svit rozvíjať smerom na sever k Vysokým Tatrám a nie na juh k pohoriu Baba, ako je to v súčasnosti. Preto je hlavný vstup stanice orientovaný na sever a až neskôr bol vybudovaný podchod od hlavnej cesty dovnútra stanice.

Ozvena a hra svetiel

Určite sa otočte mestu chrbtom a vstúpte aj do interiéru staničnej budovy. Jej zadnú stenu tvorí obrovská farebná vitráž a v čase, keď na ňu svieti slnko, hrá úžasnými farbami. Aj preto odporúčame návštevu pri západe slnka. Druhým špecifikom budovy je jej kupolovitý tvar, ktorý vytvára perfektnú akustiku. Zvuk sa odráža od oblúkov a po chvíli ani netušíte, odkiaľ prišiel. Vraj, ak na určitom mieste niečo zašepkáte, slová sa prenesúaž na druhú stranu kupoly a váš šepot bude počuteľný.

 

 

Baťa pod Tatrami

Čakanie na vlak si môžete skrátiť návštevou expozície Baťa pod Tatrami. Prehliadku si jednoducho rezervujete oslovením OZ Rozpuk (na ich Facebookovej stránke). Ak prejdete z nástupišťa po západnej terase okolo budovy, dostanete sa k dverám vedúcim do prvého múzea vo Svite. Miestnosť poukazuje na históriu vzniku mesta a fabriky, ktorú založil známy československý podnikateľ Ján Antonín Baťa. Vyrábala topánky a bola známa na celom svete. V medzivojnovom období nebolo dostatok materiálu a surovín, a tak mal Tomáš Baťa víziu, že nahradí bio vlákno umelým, aby zminimalizoval výrobnú cenu topánok. Našiel spôsob a technológiu, ktorá dokázala zo spracovaného dreva vyrobiť umelé vlákno, štruktúrou pripomínajúce hodváb. Túto víziu zrealizoval Ján Antonín Baťa. Pri spomínanej technológii však bola potrebná mäkká voda, čomu vyhovovala rieka Poprad stekajúca z Tatier. Práve to rozhodlo o situovaní výroby na pozemkoch obce Veľká, na území súčasného Svitu.

Tehlové mesto

Antonín Baťa staval budovy výhradne z tehál. Považoval ich za veľmi dobrý stavebný prvok a vystihovali jeho architektúru. Technológie, ktoré využíval pri práci, potrebovali obsluhu, preto sa od roku 1934 do roku 1939 stavali rodinné domy, slobodárne a penzióny pre personál. V roku 1936 pristálo vo Svite lietadlo zo Zlína, ktoré prinieslo zamestnancom prvé výplaty, a to bol impulz pre postavenie letiska pod Tatrami. Keďže Baťa potreboval odborných zamestnancov, založil tam aj školu práce, pričom všetci študenti museli ovládať aspoň 2 cudzie jazyky. Okolo fabriky sa začala pomaly vytvárať kolónia, z ktorej neskôr vzniklo mesto.

Určite sa počas svojho výletu prejdite medzi starými domami a vychutnajte si históriu, ktorá na vás dýcha z každej steny.

 

 

Miroslava Slejzáková, Denník reportérky

Foto: autorka


Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Svit: unikátna architektúra a múzeum na železničnej stanici

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems