Ostaňte vo forme jednoducho a bez výdavkov: začnite chodiť

| Šport | 12. 7. 2019

Počuli ste už odporúčanie – Mali ste infarkt? Kúpte si psa. Pravidelné prechádzky sú výborným liekom s mnohými výhodami a pritom sú zadarmo. Pohyb je najlepším prostriedkom na udržanie psychickej aj fyzickej pohody. Zdravá chôdza má však svoje pravidlá.

Foto: Ultimuv Košice

10 000 krokov denne

Mnohí odborníci na pohyb odporúčajú, aby sme denne prešli aspoň 10 000 krokov. Do módy prichádzajú krokomery, rôzne aplikácie v telefóne, inteligentné náramky či hodinky, ktoré počítajú naše kroky. Za čias starých rodičov neboli takéto vymoženosti potrebné – všade sa totiž chodilo pešo. Či už do obchodu, na poštu, do záhradky alebo na návštevu. Súčasná doba okrem množstva výhod prináša aj riziká – častejšie presúvanie sa autom či MHD, zvyšovanie počtu sedavých zamestnaní… pričom postupne dochádza k obmedzovaniu prirodzeného pohybu. Niektorí z nás prejdú denne len pár stoviek metrov. Dopláca na to náš organizmus. Napríklad, medzistavcové platničky sa vyživujú kompresiou, ktorú dostávajú (aj) pri chôdzi. Kardiovaskulárny systém taktiež potrebuje primeranú záťaž, inak stagnuje a degeneruje sa ako každá iná časť tela, ak sa menej používa. Ľudia, ktorí sa hýbu viac a denne prejdú minimálne 10 000 krokov, majú väčšiu vitalitu, pozitívne sa to odráža aj na ich zdraví a celkovo sa cítia lepšie.

Rozhýbte sa počas dňa

Na to, aby sme sa začali viac hýbať, nemusíme hneď utekať do posilňovne. Zapojme viac pohybu do bežných činností:

  1. zaparkujme na konci parkoviska a do obchodu či kancelárie sa prejdime,
  2. cestou do práce/na nákupy vystúpme o zastávku skôr. Alebo si privstaňme a nastúpme až na ďalšej zastávke,
  3. zabudnime na výťahy a používajme schody. Aj vtedy, keď máme zdravotné problémy. Je lepšie hýbať sa pomalšie a s oporou, ako sa nehýbať vôbec. Telo sa tak prirodzene trénuje a prekrvuje,
  4. hýbme sa aj v interiéri. Namiesto toho, aby sme kolegyni poslali e-mail, prejdime sa a povedzme jej info osobne.

 

Zdravá chôdza

Pri chôdzi by sme mali byť čo naviac vzpriamení. Panvu a hrudník skúsme akoby vyťahovať. Nechoďme v predklone, so spadnutými ramenami či predsunutou hlavou. Ak ramená padajú dolu, automaticky klesá aj hlava a uzatvára sa krčná chrbtica. Bradu tlačme smerom dozadu a hlavu ťahajme hore. Nezabúdajme na mobilitu v celom hrudníku – nehýbme len rukami, ale aj ramenami. Tak prekrvujeme hrudník, mobilizujeme brucho, bránicu, srdce, pľúca… Dajme pozor na vysadenú panvu či „vystrčený zadok”. Pre zdravú chôdzu je dôležitý rozsah v panve. Postavme sa na ľavú nohu a pravou nohou naznačme krok vpred – panva by sa mala pohnúť dopredu. Presne to sa má diať počas každého kroku pri chôdzi.

 

Začnime rozmýšľať nad tým, ako sa hýbeme a skúsme odstrániť nesprávne pohybové stereotypy.

 

Text a foto: Ultimuv Košice


Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Ostaňte vo forme jednoducho a bez výdavkov: začnite chodiť

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems