Vytvára zmutované obrazo-objekty, spájajúce maľbu a tetovanie

| Zaujímavosti | 3. 6. 2019

Oskar Felber za posledný rok a pol vystavoval svoju tvorbu v šiestich slovenských mestách. Inšpiruje ho najmä popkultúra, béčkové horory, okultizmus a „väzenská“ estetika tetovaní. Práve tie skúmal v diplomovej práci, ktorú prednedávnom dokončil. Prezradil nám, prečo sa námorníci ochraňujú pred utopením tak, že si nechajú vytetovať kohúta alebo prasiatko na nohu, ako aj to, čo znamená nevyfarbená linková slza pod okom väzňa.

 

Sám seba charakterizuje Oskar ako umelca, ktorý sa nebojí experimentovať a prepájať rozličné umelecké médiá. Okrem plátna a kože rád pracuje s textilom a oblečením. Pretvára ho do objektov tak, aby sa dalo vystaviť a zároveň aj obliecť.  

Goth Boi. Foto: archív O. Felbera

Tetovanie

K záľube dvadsaťšesťročného študenta patrí už druhý rok tetovanie. „Málokto vie, že sa praktizuje od praveku. Dôvodom, prečo sa u nás pomerne neskoro stalo formou skrášľovania tela, je fakt, že v súčasnosti ľudia pociťujú viac slobody sebavyjadrovania v porovnaní s jednou či dvomi predošlými generáciami. Tetovanie v rámci tradičných alebo domorodých kultúr vyjadruje úctu k svojim koreňom a zvykom, rozhodne nie akýsi vnútorný vzdor. Považujem ho za mainstreamovú záležitosť a za väčších ,rebelov‘ pokladám ľudí, ktorí nemajú ani jedno tetovanie.“

 

Kohút na nohe

Za hlavné inšpirácie považuje Oskar (venoval sa im aj v diplomovke) najmä ruské väzenské, staré námornícke „á la Sailor Jerry“ a primitívne domorodé tetovania. „Väzenské majú funkciu vyznamenaní alebo odmien – podľa zločinov, ktoré ich nositeľ vykonal. Spomeniem tetovanie malej slzičky pod okom väzňa. Linková nevyfarbená slza predstavuje, že nositeľ je pripravený vraždiť, zatiaľ čo vyplnená slza symbolizuje, že už niekoho zabil. Ak má na sebe vytetovaný symbol, ktorý si podľa väzenskej symboliky a hierarchie tetovaní nezaslúžil, prichádza o život či minimálne o časť tela, kde je tetovanie zobrazené. Je dôležité podotknúť, že tetovanie patrí k väzenskému ,kódexu‘. Aby ste ho dostali, musíte si ho zaslúžiť. Najčastejšia úloha je napadnúť, príp. zabiť iného väzňa či dokonca napadnúť stráž. Symbolika väzenských tetovaní je rôzna. Napríklad, lebka môže znamenať smrť, konkrétny stupeň v hierarchii väzňov, alebo indikovať, že jej vlastník je ,autorita‘. Často je zaužívaná ako iniciačné tetovanie väzenským ,nováčikom‘ alebo keď väzeň dovŕši dospelosť.“ Vedeli ste, že námorníci sa ochraňujú pred utopením vytetovaním kohúta alebo prasiatka na nohy? „Tieto symboly vznikli z povier, keď pri potopení nákladnej lode zostali  klietky s ošípanými a sliepkami plávať na hladine. Ďalším klasickým námorným motívom je vyobrazenie symbolu ukrižovania Krista na chrbte. Námorníci tak chceli predísť bičovaniu ako trestu na dlhých zámorských cestách. Tetovania mali už od praveku okrem estetickej funkcie aj ochrannú. Príkladom je vyobrazenie démonov a temných bytostí, chrániacich nositeľa pred negatívnymi energiami. Tu mi napadá súvislosť so sochami chrličov. Keď ich diabol uvidel na kostoloch a chrámoch, nevchádzal do vnútra, pretože videl svoj odraz. Pri tetovaní má funkciu chrámu samotné telo človeka. Samozrejme, symbolika tetovania ako taká sa v súčasnosti mení a ľudia sa zvyknú rozhodnúť pre obrázok niečoho, čo sa im jednoducho páči alebo k danému objektu majú istý vzťah.“

Oskar Felber. Foto: Matej Dzagy Miterko

Výstavy naprieč Slovenskom

Za posledný rok a pol sa Oskar zúčastnil na mnohých výstavách. V Žiline ste mohli vidieť jeho inštaláciu Flashbook – veľkú knihu návrhov na tetovania, pozostávajúcu z rozličných textílií. V Bratislave prezentoval sériu malieb s názvom Beštiár. „Obrazy predstavovali na sebe vrstvené a premaľovávané bytosti, ktoré som prestával konkretizovať a začal ich meniť do rozličných abstraktných, niekedy až piktografických tvarov a foriem.“ Inšpiroval sa stredovekými beštiármi (knihami obsahujúcimi popisy skutočných i mýtických zvierat). V Spišskom Hrhove vystavoval objekt zložený z dokopy poskladaných materiálov, vrátane farebnej syntetickej kožušiny. Na jednovečernej septembrovej výstave VUNU v priestoroch Baťovho Domu obuvi v Košiciach zaujal Oskar inštaláciou z potetovaných a maľovaných obrazo-objektov. O pár týždňov neskôr za zúčastnil na skupinovej školskej výstave FUTU NOW 2018 v Campus Gallery a Mladé kone II v Trebišovskej galérii Koniaren, kde návštevníci obdivovali jeho návrhy na tetovanie, nakreslené olejovým pastelom. V apríli tohto roka bol Oskar súčasťou výstavy NERV, na ktorej Humenčanov zaujala jeho priestorová inštalácia Contemporary Tattoo Studio, v preklade Súčasné tetovacie štúdio. Obsahovala kresby na dvoch stenách, doplnené tromi obrazmi – predstavovali tatéra a abstraktné bytosti. V júni bude Oskar spoločne so spolužiakmi vystavovať diela, vytvorené v rámci diplomových prác v košickom Kulturparku.

Shy Tattooer. Foto: archív O. Felbera

Minulý rok bol Oskar po druhýkrát pozvaný festivalom Pohoda na verejnú tvorbu. Prvý raz dostal pozvánku v roku 2014.

Oskar Felber (1992) študuje v Ateliéri súčasného obrazu na Katedre výtvarných umení a intermédií na Fakulte umení na Technickej univerzite v Košiciach.

 

Eva Barnišinová


Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Vytvára zmutované obrazo-objekty, spájajúce maľbu a tetovanie

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems