Môže byť dlhodobé nosenie kabelky nebezpečné?

| Zaujímavosti | 14. 6. 2019

Mnohé ženy si dnes bez kabelky nevedia predstaviť svoj bežný deň – vojde sa do nej kopec vecí a zároveň je aj štýlovým doplnkom. Ako však môže jej nosenie ovplyvniť naše telo z dlhodobého hľadiska?

 

Pravidelné preťažovanie

Aj keď si to neuvedomujeme, pravidelné nosenie kabelky na jednom ramene (napr. 5 dní v týždni) predstavuje pre náš pohybový aparát stereotypné jednostranné preťažovanie. Rameno, na ktorom máme prevesenú tašku, nám automaticky klesá a od toho sa odvíja aj zmena posturálneho držania tela a vzniká svalová dysbalancia (môže sa meniť postavenie častí chrbta, ramien, lopatiek…). Pri ťažšej váhe kabelky sa telo bráni – dané plece, na ktorom máme záťaž, sa dvíha, aby pod váhou neklesalo. Skracuje sa nám trapezový sval (povrchový sval, ktorý zdvíha plece, ťahá lopatku smerom dole a priťahuje ju k chrbtici), celkovo sa preťažuje daná strana a následne vznikajú zmeny na mäkkých štruktúrach (šľachy, fascie a pod.). To môže spôsobovať bolesť v oblasti krčnej chrbtice, tuhnutie trapézových svalov či predsunuté držanie hlavy a ramien.

 

Ako správne nosiť kabelku?

Akonáhle vystavujeme naše telo jednostrannej záťaži, mali by sme si ju kompenzovať. Ak už tašku cez jedno rameno musíte nosiť, snažte sa pravidelne striedať obe strany. Rovnako dôležité je, aby ste to nepreháňali s hmotnosťou. Zredukujte obsah kabelky len na nevyhnutné veci. Pozor si dajte aj na šírku ramienka na taške – čím je užšie, tým väčšia váha sa sústreďuje na menšiu plochu. To znamená, že širšie ramienko je lepšie, pretože hmotnosť kabelky sa dokáže viac rozložiť.

 

Foto: Miroslava Slejzáková

Na jednom pleci, alebo krížom cez hruď?
Ak máte kabelku zavesenú priamo cez jedno rameno a jej hmotnosť je veľká, automaticky sa ju snažíte udržať, aby neklesala a vaše plece sa dvíha. Z dlhodobého hľadiska to môže spôsobiť skoliotické držanie tela v jednotlivých častiach chrbtice (a trpí tým aj krčná chrbtica, hrudná a drieková časť). Ak máte ťažšiu váhu prehodenú krížom cez hruď, automaticky tlačí ramienko tašky na mäkké štruktúry v oblasti krčnej chrbtice, čo môže spôsobovať mravčenie v časti útlaku. Spôsobujete si útlak na nervové štruktúry a môže dochádzať k slabému prekrvovaniu utláčanej časti ramena. Z dlhodobého hľadiska nie je ani jedna zo spomenutých možností ideálna. Ak však využijete batoh s dvoma popruhmi (ruksak), vyriešite otázku preťažovania jednej strany, keďže váha bude rozložená na obe ramená. Treba si však dávať pozor na hmotnosť batohu – akonáhle je ťažký, telo ide do predklonu. Prsné svaly sa skracujú, ramená sú ťahané dopredu, krčná chrbtica je deformovaná (u každého to môže prebiehať individuálne), horná časť krčnej chrbtice je následne v záklone, takže si môžete spôsobiť problematický horný skrížený syndróm. Ideálna hmotnosť tašky by bola vtedy, keby sme batôžtek ani nevnímali a držanie tela nám nevynucoval ťažký predmet zavesený na ramenách. Vhodným variantom je aj batoh, ktorý je upnutý popruhom okolo pásu.

 

Ultimuv Košice


Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Môže byť dlhodobé nosenie kabelky nebezpečné?

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems