Dvaapolmetrový obor „ušiel“ z bábkového divadla do múzea

| Umenie | 14. 6. 2019

Takmer 90 bábok, 60-ročná história, štyri mesiace príprav a mnoho hodín v umeleckých a reštaurátorských dielňach – taká je číselná bilancia výstavy Svet na niti, ktorá zachytáva doterajšiu činnosť Bábkového divadla v Košiciach.

 

Obor z projektu Cestujúce bábky.
Foto: M. Konečný

Výstavný projekt mapuje najvýznamnejšie míľniky BDK. Cieľom je predstaviť dejiny divadla na základe istých období. „Boli vyberané podľa pôsobenia riaditeľov, režisérov či iných významných osobností alebo zachytávajú prelomové udalosti v divadle. Príkladom je rok 1999, kedy BDK prišlo o budovu na Rooseveltovej ulici a muselo sa sťahovať do nových priestorov. Za dôležité považujem aj pôsobenie scénografa Petra Čisárika, na prelome 80. a 90. rokov. Z jeho čias sme vystavili bábky z hry Šťastný princ, Ježipero, Fantázia a O Artúrovi. Sú nevšedné, krásne, unikátne, s istým rukopisom. Špeciálne by som chcel upozorniť na nesmierne zložité bábky z hry Šťastný princ. Ich telo je tvorené z rôzne tvarovaných drevených častí, ktoré do seba zaujímavo zapadajú. Pre mňa osobne je nádherná aj celá scéna z hry Košický Betlehem alebo Ježiško u nás (2007). Aj preto ju predstavujeme komplexne, teda nielen bábky, ale aj kostýmy, paravany, scénografické návrhy… Samostatný priestor sme venovali aj projektu Cestujúce bábky (2015 – 2017), z ktorého vystavujeme 18 bábok. Bol najväčšou umeleckou výzvou, akej BDK vo svojej 60-ročnej existencii čelilo,“ hovorí Martin Konečný, manažér BDK a zároveň jeden z autorov výstavy (spolu so Zuzanou Kaličiakovou a Ivanom Sogelom).

 

Kolektív pracovníkov BDK a SNM – Múzeum bábkarských kultúr a hračiek Modrý Kameň počas inštalácie výstavy Svet na niti.
Foto: M. Konečný

Pozitívna energia farieb

Za prínos výstavy považuje Konečný hneď niekoľko faktorov: „Má dokumentačný rozmer, sústreďuje na jednom mieste bábky, scénické prvky, plagáty, historické bulletiny, rekvizity, scénografické návrhy atď., zozbierané za 60 rokov existencie divadla. Na svoje si prídu aj výtvarníci a umelci, keďže uvidia prácu popredných slovenských scénografov a výtvarníkov. Z výstavy ide pozitívna energia – je plná krásnych farieb a bábok. Vznikne k nej aj špeciálna publikácia.“

 

K najstarším vystaveným bábkam patria tie z hry O veľkom Ivanovi (1960). Z prvého roku existencie BDK (1959) sa, nanešťastie, žiadne nezachovali. Najväčším exponátom je nepochybne Obor z projektu Cestujúce bábky. Je vyrobený z polystyrénu, vysoký 250 cm a na dĺžku meria 4,5 metra. Najmenšie vystavované bábky pochádzajú z hry Zlaté pierko (2005). V historickej budove Východoslovenského múzea v Košiciach si ich môžete pozrieť do 29. septembra.

 

Z hry Popoluška (2015).
Foto: M. Konečný

Výstava Svet na niti vznikla ako spoločný projekt BDK a Slovenského národného múzea – Múzeum bábkarských kultúr a hračiek Modrý Kameň.

Z histórie:

 

Za prvého slovenského bábkara sa považuje Ján Stražan z Varína. Prvá zmienka o jeho účinkovaní pochádza z roku 1878.

 

Ochotníci a spolkové divadlá hrávali zo začiatku najmä s marionetami, ktoré neskôr nahradili tzv. spodové bábky (maňušky a javajky), pretože boli ľahšie na ovládanie. V 60. rokoch minulého storočia začal byť herec ako vodič bábky viditeľný pre divákov.


Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Dvaapolmetrový obor „ušiel“ z bábkového divadla do múzea

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems