Putovanie za kultom Ho Či Mina po Vietname s Ľubom Lehockým

| Cestovanie | 3. 5. 2019

Religionista Ľubomír Lehocký z Univerzity Komenského v Bratislave sa vo svojom doktorandskom štúdiu zaujíma najmä o prejavy ľudovej religiozity na území dnešného Vietnamu. Žil tam niekoľko rokov a uskutočnil celý rad terénnych výskumov. V rozhovore prezradil, že v tejto krajine vám ušijú oblek na mieru do 24 hodín a ak neviete jesť paličkami, rozhodne si so sebou vezmite príručný nôž a vidličku.  Ľubomír taktiež priblížil postavu Ho Či Mina (strýka Ho), ktorý aj päťdesiat rokov po smrti ostáva ústrednou postavou vietnamskej politiky a kultúry.

 

Kedy si sa po prvýkrát dostal do Vietnamu?

Bolo to v roku 2012. Pôvodne som tam mal ísť na tri týždne, ale ostal som takmer štyri mesiace. Zaujala ma predovšetkým obrovská rozmanitosť, či už prírodná, gastronomická, no a, samozrejme, aj kultúrna.

 

Koľkokrát si doposiaľ navštívil Vietnam?

Určite viac ako dvadsať. Okrem toho som dva roky sústavne žil v Hanoji, kde som pracoval s turistami a predával im motorky. Stále sa do Vietnamu vraciam, lebo milujem túto krajinu. Chodievam tam robiť terénne výskumy, ale často i sprevádzam slovenských turistov. Pre malé skupiny zvyknem organizovať aj zájazdy na mieru a predstavujem im neturistické miesta, kde môžu zažiť viac „autentický“ Vietnam.

Oltár Ho Či Mina – dedina Cat Tuong.
Foto: Ľubomír Lehocký

Aké cestovateľské tipy by si nám odporučil?

Práve rozmanitosť je tá kvalita, ktorá robí z Vietnamu krajinu atraktívnu pre navštívenie. Okrem

úžasných prírodných scenérií alebo skvelého čerstvého jedla ponúka bohatú históriu a kultúru. K najkrajším oblastiam patrí unikátna Dračia zátoka, krásne pláže južného Vietnamu, vysoké hory na severe s množstvom obrovských jaskýň a vodopádov, ale vo Vietname nájdete, napríklad, aj púšť s pieskovými dunami. Pre dosiahnutie hlbšieho vhľadu do tamojšej spoločnosti je potrebné ísť ďalej od turistických centier, ideálne na vidiek. Osobne najviac preferujem cestovanie po horských oblastiach severného Vietnamu, v ktorých dodnes žijú príslušníci rôznorodých horských kmeňov, každý s vlastnou kultúrou a tradíciami.

 

Ak sa niekto rozhodne navštíviť Vietnam, na čo sa má pripraviť pred cestou?

V prvom rade na počasie. Je tam často pomerne ostré slnko a sparno, ale neplatí to vždy a všade, v horách dokonca občas aj sneží. Vietnam je vhodné navštíviť v ktoromkoľvek ročnom období, ale odporúčam pozrieť si prevládajúce počasie v lokalitách, kam sa chystáte vyraziť. Mnoho turistov práve toto podcení, našťastie, Vietnam leží na hodvábnej ceste a oblečenie si môžete kúpiť na každom rohu. Kvalitné šaty či celé obleky vám ušijú na mieru aj do 24 hodín. Odporúčam okúsiť úžasné, vždy čerstvé jedlo, pripravované v pouličných reštauráciách. Väčšinou máte na výber len jedno jedlo. Miestny kuchár ho varí každý deň po celý svoj život, čo je zárukou, že to robí naozaj dobre. Ten, kto však nevie jesť paličkami, by si mal vziať so sebou príručný nôž a vidličku, lebo v pouličných reštauráciách majú iba paličky a príbor tam nezoženiete.

 

Ako by si charakterizoval tamojších obyvateľov?

Rodina a rodinná súdržnosť predstavujú vo Vietname najvznešenejší ideál spoločnosti. Vzájomný rešpekt a vďačnosť sú považované za najvyššie morálne cnosti. Úcta sa neustále prejavuje aj zosnulým predkom. Ešte som nestretol rodinu, ktorá by doma nemala oltár predkov, na ktorý členovia prinášajú rôzne dary a vykonávajú rozmanité rituály. To platí dokonca aj o kresťanských rodinách. Práve rodinné založenie a úcta k starším sú, podľa môjho názoru, najcharakteristickejšie črty vietnamskej spoločnosti.

Budova pre predvádzanie tradičného vodného bábkového divadla – pagoda Thay.
Foto: Ľubomír Lehocký

Aké podoby má náboženstvo vo Vietname?

Religiozita vo Vietname je predovšetkým založená na hlbokej tradícii uctievania predkov,

prírodných a ochranných duchov a celonárodných božstiev a hrdinov/hrdiniek. V priebehu stáročí

bol Vietnam vystavený výraznému vplyvu čínskej kultúry, a preto sa tu udomácnili aj učenia

taoizmu, konfucianizmu a budhizmu. Takisto sem prenikli islam či kresťanstvo.

Zaujímavý je aj fakt, že vo Vietname vznikali a vznikajú rôzne náboženské derivácie a existuje tu

pomerne živná pôda pre nové náboženské hnutia.

 

Komunistická strana vytvára kult Ho Či Mina, aké sú jeho prejavy?

Komunistická strana vytvára oficiálny kult prezidenta Ho Či Mina, avšak samotní ľudia spontánne

uctievajú strýka Ho pre spirituálne účely. To sa, samozrejme, celkom nepozdáva oficiálnym

predstaviteľom, ktorí chcú kontrolovať naratívy o tomto národnom hrdinovi. Nové, či dokonca

religiózne interpretácie jeho odkazu berú ako možné ohrozenie.

 

Čím je pre Vietnamcov Ho Či Min taký výnimočný?

Ho Či Min alebo strýko Ho, ako mu hovoria Vietnamci, ostáva po rokoch stále ústrednou postavou tamojšej politiky a kultúry. Vietnamská komunistická strana od jeho smrti v septembri v roku 1969 neustále buduje štátny kult obklopujúci jeho osobu. Prostriedkami udržiavania kultu sú okázalé stavby, ako napríklad, Ho Či Minove mauzóleum v Hanoji či nákladné spomienkové akcie, usporadúvané po celej krajine. Na druhej strane, bezprostredný a prirodzený vývoj rôznych samostatných ľudových kultov a spôsobov uctievania strýka Ho spochybňuje vedúci výklad  jeho odkazu a celkového obrazu prezentovaného komunistickou stranou. Ho Či Min zaujal svoje miesto v novovybudovaných svätyniach či na domácich oltároch. Ako Otec reprezentuje autoritu, ochranu a  mužský princíp univerza. Ľudia mu prejavujú úctu ako vlastným rodinným predkom a obracajú sa naňho s prosbami o pomoc pri rôznorodých problémoch svojho každodenného života. A tak v súčasnom Vietname nie je Ho Či Min iba významným politicko-kultúrnym lídrom z minulosti, ale v súlade s vietnamskou spirituálnou tradíciou sa stáva objektom spontánneho náboženského uctievania  bežným obyvateľstvom.

Oltár Ho Či Mina – hora Ba Vi.
Foto: Ľubomír Lehocký

Prečo si sa rozhodol profesijne venovať Ho Či Minovmu kultu?

Rastúci kult Ho Či Mina ilustruje, ako môže tradičná forma vietnamskej religiozity prežiť aj

napriek oficiálnej ideológii, ktorá náboženstvu nepraje. Na tomto prípade môžeme sledovať

deifikáciu (zbožštenie) významného historického hrdinu doslova v priamom prenose. V mojom výskume sa snažím identifikovať hlavné znaky, ktoré umožňujú strýkovi Ho posmrtne vystupovať ako ochrannému či v niektorých prípadoch dokonca najvyššiemu božstvu.

 

Ďakujem za rozhovor.

Viac o kulte Ho Či Mina sa Košičania dozvedia na prednáške, ktorá sa uskutoční 22. mája o 16:30  v priestoroch Štátnej vedeckej knižnice v Košiciach na Pribinovej ulici č. 1. Ide o poslednú prednášku z cyklu Náboženstvá pod lupou, ktoré organizuje Centrum pre religionistiku a historické štúdiá.

 

Ľubomír Lehocký vyštudoval odbor porovnávacia religionistika na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde v súčasnosti pokračuje v doktorandskom štúdiu. Zároveň je redaktorom odborného časopisu Axis Mundi, ktorý vydáva Slovenská spoločnosť pre štúdium náboženstva. Publikovaných má niekoľko štúdií a odprezentovaných viacero prednášok aj pre verejnosť. Predmetom jeho odborného záujmu sú predovšetkým prejavy ľudovej religiozity na území dnešného Vietnamu. Niekoľko rokov žil priamo vo Vietname, kde uskutočnil množstvo terénnych výskumov.

Zdenka Bencúrová, CEREHIS


Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Putovanie za kultom Ho Či Mina po Vietname s Ľubom Lehockým

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems