Opravené cesty, 1000 nových bicyklov i projekt pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia

| Top | 8. 3. 2019

V prvý marcový deň sa v Košiciach uskutočnil druhý ročník Stretnutia so županom. Šestica diskutujúcich na čele s predsedom KSK Rastislavom Trnkom sa postupne vyjadrovala k trom témam – vízie mesta a župy (hlavné ciele na nasledujúce roky), budúcnosť školstva, zdravotníctva a dopravy v kraji a riešenie rómskej otázky v praxi.

 

V úvode diskusie v hoteli Maraton hodnotil župan Rastislav Trnka posledných 365 dní vo svojej funkcii. „Každý mesiac cítiť, že veci začínajú fungovať tak, ako by mali. Podarilo sa nám rozhýbať krajskú futbalovú ligu, spustili sme projekt agrokruhov a rozbehli aktivity v sociálnej oblasti – sociálne podniky po vzore Spišského Hrhova.“ Dodal, že prioritou nie je vŕtať sa v minulosti. Chce, aby bol kraj vnímaný progresívne. „Ľudia sú už z politických prekáračiek unavení.“

 

Opravy ciest

Trnka sa vyjadril aj k otázke rozvoja dopravnej infraštruktúry v kraji: „Trojnásobne sme zrýchlili súvislé rekonštrukcie ciest – asfaltové koberce ako celok. Je to okolo 70 km. Keď si predstavíte, že v minulosti sa robilo 15 – 20 km týchto súvislých opráv, tak ide o trojnásobné zrýchlenie. Máme dvetisíc kilometrov, z toho šesťsto potrebuje opravu. Ideme nakupovať stroje, ktoré budú rekonštruovať tieto cesty vo vlastnej réžii.“

 

Školstvo

„Stredné školstvo potrebuje odpolitizovanie a pokoj. Každá škola by mala dostať jasnú víziu do budúcna – akým smerom, spôsobom sa má rozvíjať. To zahrňuje aj rôzne rekonštrukcie. Naposledy sme schválili pre štrnásť stredných škôl žiadosti na štrukturálne fondy. Snažíme sa nabádať školy, aby sa uchádzali o externé zdroje, a tak sa zvyšovala ich kvalita.“ Trnka sa vyjadril aj k problematike počtu prvých tried gymnázií, ktorých je v Košiciach osemnásť. „Štyrom z nich sme určili nulu na štvorročné študijné odbory. Po mediálnych prestrelkách ministerstvo školstva navýšilo počty všetkým gymnáziám, ktoré o to žiadali, aj tým, ktoré o to nežiadali. Dostali sme sa naspäť do toho istého stavu. Keď to takto má fungovať ďalej, stredné školy sa nikdy neposunú smerom ku kvalite. Systém nie je dobre nastavený zhora.“

 

MS v hokeji a EYOF

V pláne sú spoločné projekty mesta aj kraja – hokejový šampionát a Európsky olympijský festival mládeže. „Sú pre nás obrovskou príležitosťou, aby sme všetkých tých, ktorí do mesta prídu – 250 000 až pol milióna ľudí – zaujali a keď sa vrátia domov (zahraničia aj iných slovenských miest), aby mali chuť vrátiť sa do Košíc. Veľkou témou je festival mládeže v roku 2021. Chceme ho uchopiť tak, aby sme mu odovzdali svoju nadprácu, nadčas, chuť.  Naše samosprávy takýto obrovský projekt – príde okolo 6000 športovcov a bude sledovaný celosvetovo – nedokážu utiahnuť, ak nechcú pozastaviť ďalší strategický rozvoj. Bez dodatočných zdrojov je ohrozený,“ konštatoval košický primátor Jaroslav Poláček. Dodal, že festival mládeže sa uskutoční o približne 25 mesiacov a mesto dnes nemá žiadnu infraštruktúru – je možné EYOF zorganizovať v telocvičniach kraja, ale nie na úrovni olympijského štandardu, ktorý festival má.

 

Zdravé zdravotníctvo či obyvateľstvo

Ďalším bodom diskusie bola situácia v zdravotníctve. „My ako spoločnosť sme si neodpovedali, či chceme mať zdravé zdravotníctvo, alebo zdravé obyvateľstvo. To sú dve rôzne koncepcie. Vychádzajú z toho, kde sa bude investovať, aby sme dosiahli želaný stav. Pretože zdravotníctvo nerieši zdravie obyvateľstva, ale pacientov. Zdravie obyvateľstva rieši súbor sociálno-ekonomických opatrení v rámci krajiny. Štát by mal vychádzať z určitej doktríny. A o čo iné by sa mal starať, ak nie o zdravie vlastného obyvateľstva?! Niektoré nemocnice nemusia rešpektovať doktrínu štátu. Rešpektujú doktrínu súkromného investora,“ povedal Ján Rosocha (podpredseda vedeckej rady Ministerstva zdravotníctva SR a vedúci Združenej tkaninovej banky UPJŠ LS a UNLP). Zdôraznil, že na Slovensku ročne ochorie až 35 000 ľudí na onkologické ochorenia, niekoľko desiatok tisíc na kardiovaskulárne i metabolické ochorenia a pod. V priemere za desať rokov ochorie cca 350 000 ľudí na rakovinu a to Rosocha považuje za dostatočný argument na riešenie zdravotníctva ako systému poskytovania zdravotnej starostlivosti pre obyvateľstvo.

 

Nové vagóny

Diskutovalo sa aj na tému dopravy. Karol Martinček, člen predstavenstva Železničná spoločnosť Slovensko, avizoval, že do IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami pribudnú nové vagóny a že ambíciou ŽSR je skracovanie času cestovania medzi západným a východným Slovenskom.

 

1000 bicyklov

Business Development Director Peter Blass z Antiku Telecom predstavil smart zmeny v Košiciach. Patrí k ním bikesharing – projekt požičiavania bicyklov (až 1000 kusov) a dodanie sto kamier do bezpečnostného monitorovacieho systému mesta, ktoré budú mať pokročilejšie funkcie, napríklad rozoznávanie tváre.

 

Málo remeselníkov

„Košický kraj a mesto potrebujú remeselníkov. Treba opravovať, rekonštruovať,“ konštatoval Ján Pituch, riaditeľ Strednej odbornej školy technickej, na ktorej študujú aj žiaci zo znevýhodneného prostredia. „Prijali sme projekt – chceli sme otvoriť priestor všetkým deťom na to, aby sa vzdelávali. Máme desať elokovaných pracovísk, na ktorých je 360 žiakov. Chceme z nich pomocú pracovnú silu a poskytnúť im vzdelanie na praktickej báze – deväť dní praxe a jeden deň chodia na teóriu.“ Dodal, že pracovných príležitostí pre nich je veľa – oprava ciest, kosenie, hutné výmurovky, práca s drevom… Firmy reagujú pozitívne a majú o takýchto pracovníkov záujem. Doplníme, že na škole študujú aj žiaci s ľahkým mentálnym postihom.

 

Redakcia

Foto: Jakub Bobovič

 

Zľava – Peter Blass, Ján Rosocha, Rastislav Trnka, Monika Janigová (moderátorka), Jaroslav Poláček, Karol Martinček a Ján Pituch. Diskusiu pripravili týždenníky MY vydavateľstva Petit Press a.s. v spolupráci s komunikačnou agentúrou M KREO.


Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Opravené cesty, 1000 nových bicyklov i projekt pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems