Maľované okná do neba

| Program | 22. 3. 2019

Dvanástka východoslovenských ikonopiscov vystavuje svoje výtvarné modlitby. Sú zhotovené technikou vaječnej tempery na lipovom dreve a zdobené 23 a ¾-karátovým zlatom.

 

Autorka Emília Dankovčíková.

Výstava Chvíľa večnosti predstavuje sedemdesiat ikon, zobrazujúcich náboženské motívy Bohorodičky, Krista, svätcov i archanjelov. „Veľa z nich je zapožičaných z pravoslávnych a gréckokatolíckych chrámov východného Slovenska,“ hovorí Olga Sedrovičová, riaditeľka združenia ResArtis. Podľa jej slov majú priblížiť bohatstvo a duchovnú hĺbku východnej kresťanskej zbožnosti a duchovnej výtvarnej tvorby. „O ikonách sa zvykne hovoriť, že sú oknom do neba a teológiou vo farbách. Sú výtvarnou modlitbou. Odkazujú k transcendentnu, k presahu, k horizontu večnosti. Život je len okamih, krátka chvíľa. Ale to, čo je na ikonách napísané, namaľované, je večnosť. Tá sa na nich zobrazuje zlatom.“ Dodala, že vystavujúci autori sú príslušníkmi rôznych ikonopiseckých škôl a nájdeme medzi nimi pravoslávnych, gréckokatolíckych a rímskokatolíckych veriacich, duchovných aj laikov, a to s akademickým výtvarným vzdelaním aj bez.

 

Najväčšou je Krédo

Najmenšou ikonou na výstave je Svätý apoštol Jakub (cca 10 x 14 cm). „Jozef Balberčák, pravoslávny kňaz, ju namaľoval po narodení syna Jakuba. Je to teda ,menná‘ ikona osobného ochrancu, svätca. Ako povedal autor: ,Keďže bol syn maličký, aj ikona je maličká.‘ Najväčším vystaveným dielom je rodinná ikona Krédo s rozmermi 130 x 130 cm od Emílie Dankovčíkovej. Umelkyňa povedala, že jej neustále pripomína koncentrát najvyšších hodnôt, vedie ju každodenným životom cez ťažkosti, ponad problémy a pseudoproblémy,“ vysvetľuje Sedrovičová. Sedemdesiatka vystavených ikon je zhotovená klasickou technikou vaječnej tempery na šepsovanom podklade (prevažne lipovom dreve) a zlatená 23 ¾-karátovým zlatom.

Autor Peter Komišák.

Systém symbolov

Sedrovičová zdôrazňuje, že ikona je zložitým systémom symbolov, aj keď vyzerá ako „omaľovánka“. „Je teológiou, posvätným obrazom s didaktickou funkciou. Už samotné písanie ikony je modlitbou, kontempláciou, hlboko duchovným aktom. Jej prísny kánon v sebe skrýva hĺbku a duchovné vedenie, návod na aktívne žitú duchovnosť. Jej krása sa riadi inými princípmi ako západné umenie s jeho perspektívou, šerosvitom, dokonalým realistickým stvárneným figúry či prírody. Ikona so svojou obrátenou perspektívou vťahuje do transcendentna, do večnosti.“

Autorka Emília Dankovčíková.

História a súčasný stav

„Na Slovensku neexistovali kláštory, kde by sa nachádzali ikonopisecké školy alebo výtvarné cirkevné akadémie, ako napríklad v Grécku, Srbsku a na Ukrajine. V 19. storočí boli gréckokatolícke chrámy obohacované o umenie západu, ikony sa vytrácali. Posledných dvadsať rokov vidíme na Slovensku ich renesanciu a postupný rozmach ikonopisectva,“ približuje Sedrovičová.

 

Výstava Chvíľa večnosti v Centre spirituality Východ – Západ Michala Lacka (Dom Božského Srdca) na Komenského 14 potrvá do 24. apríla. Otvorená je každý utorok a štvrtok od 15:00 do 17:00.

 

Eva


Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Maľované okná do neba

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems