Na nemeckom veľtrhu hračiek obdivoval gigantických plyšákov aj výrobcu stromčekov k detským železniciam

| Téma čísla | 22. 2. 2019

Už po sedemdesiatykrát sa v Norimbergu stretli výrobcovia hračiek z celého sveta. Na každoročnom veľtrhu Spielwarenmesse prezentovali svoju tvorbu a určovali hračkárske trendy. Na výstavisku s rozlohou 170 000 m2 predstavili takmer milión výrobkov. Košičan Tomáš Divinec, ktorý sa venuje predaju didaktických pomôcok, sa na veľtrhu zúčastnil po štvrtýkrát. Každý deň na ňom prešiel približne 12 kilometrov.

Foto z veľtrhu: súkromný archív Tomáša Divinca

Ako by ste opísali norimberský Spielwarenmesse?

Je to najväčší veľtrh hračiek v Európe, ďalšie nájdeme v Miláne či Londýne. Tento rok sa uskutočnil od 30. januára do 3. februára. Išlo o jubilejný 70. ročník. Charakterizoval by som ho ako živý kreatívny priestor, v ktorom sa stretávajú tisícky vystavovateľov, dodávateľov, novinárov aj „obyčajných“ návštevníkov z celého sveta. V tomto roku organizátori pripravili vyše 120 000 noviniek a približne milión výrobkov. Aj keď by sa Spielwarenmesse mohol na prvý pohľad javiť ako „Disneyland“, je to odborný veľtrh a deti do 16 rokov majú vstup zakázaný. Je predovšetkým priestorom na naplnenie obchodných vzťahov medzi výrobcom, dodávateľom a kupujúcim.

Foto z veľtrhu: súkromný archív Tomáša Divinca

Z akých dôvodov ste ho navštívili?

Prvým boli obchodné záujmy. Zároveň som fanúšikom hračiek. Prvýkrát som na Spielwarenmesse zavítal pri spúšťaní môjho e-shopu, zameraného na edukačné hračky. Bolo to pred štyrmi rokmi. Odvtedy je pre mňa veľtrh miesto, kde každoročne hľadám nové a zaujímavé produkty, stretávam sa s dodávateľmi… Viac-menej sa na ňom uzatvárajú objednávky tovaru, ako priamo nakupujú hračky. Samozrejme, každý správny obchodník musí vedieť, čo je schopný vo svojej krajine predať a za akú cenu. Objavil som, napríklad, výbornú edukačnú hračku na rozpoznávanie rôznych materiálov, ktoré dieťa poslepiačky vyberá zo škatule. Keďže bola vyrobená z nemeckého dreva, stála 100 eur. Zaujímavé boli aj kolobežky z fínskej ocele, ale cena za kus sa pohybovala okolo 300 eur.

Foto z veľtrhu: súkromný archív Tomáša Divinca

Čo ďalšie ponúkol 70. ročník Spielwarenmesse?

Priestor bol rozdelený do dvanástich výstavných hál. Jedna z nich, Showtime, sa niesla v duchu osláv, karnevalu aj ohňostrojov a ponúkala množstvo živých demonštrácií produktov (módne prehliadky kostýmov, dekorácií a pod). Dokonca si ich návštevníci mohli vyskúšať na vlastnej koži. Hala Tech2play prezentovala všetky technologické novinky od výmyslu sveta. Jej súčasťou bola špeciálna akčná plocha s prehliadkou virtuálnej reality, robotických hračiek atď. Vo výstavných priestoroch Toys meet Books sme na 200 m2 našli všetko, čo patrí do sveta knižného trhu – školské pomôcky, drevené hračky, remeselné výrobky… Jedna výstavná plocha bola venovaná obrovským železniciam, ďalšie sortimentu plyšových hračiek, športových a outdoorových produktov… Pri každom stánku sme sa ocitli v inej realite či svete (safari, Severný pól, „kráľovstvo“ lietadiel, vláčikov, kočíkov…). Väčšina stánkov mala aj predvádzaciu plochu, takže som priamo videl, ako hračky fungujú. Veľtrh ponúkal to najnovšie a najlepšie z ich sveta.

Foto z veľtrhu: súkromný archív Tomáša Divinca

 Aký je nastupujúci hračkový trend?

Najpodstatnejšie vychytávky zastrešovala hala TrendGallery. Tento rok sa niesla v duchu troch projektov. Ready, Steady, Play! kombinoval indoor a outdoor aktivity. Hlavnou myšlienkou bolo vzbudiť v deťoch, vyrastajúcich v digitálnom svete, opätovný záujem o pohyb. Keďže fyzická aktivita je pre zdravý vývoj nesmierne dôležitá, súčasťou projektu boli hračky, ktoré „nenásilným“ spôsobom spájajú zábavu a pohyb. Trebárs Highwaykick 1 kombinuje výhody bezpečného detského skútra a kolobežky pre deti do 5 rokov. The Phlat ball je nám už trochu známy ako frisbee, ktoré sa počas letu mení na loptu. Podnecuje pohyb, správne reflexy a tvorivosť pri hrách detí nad 5 rokov. Ninjaline Climbers Leader je špeciálne horolezecké lano, inšpirované skutočným. Ďalším projektom bol The WOW Effect. Zahŕňal hračky, ktoré podnecujú prirodzenú detskú zvedavosť a túžbu objavovať. Napríklad HatchiBaby pripomína veľké tamagoči a vyliahne sa z vajíčka. Zaujala ma aj zberateľská sada prehistorických tvorov, ukrytých v špeciálnej emulzii. Pripomína skutočnú lávu a prehistorické riasy. Tretím projektom bol Toys 4 Kidults. V podstate vyplýva z toho, že dospeláci sa tiež hrajú a občas chcú uniknúť realite. Odporučil by som The Cubicus, ktorý bol vyvinutý ako dizajnová drevená skladačka na skrášlenie kancelárie, či DRM Retro Race – pretekárska dráha pre dospelých. Alebo zberateľskú edíciu komiksových hrdinov v štýlovom prevedení s názvom Funko POP!

Foto z veľtrhu: súkromný archív Tomáša Divinca

Súčasná doba si žiada virtualizáciu a digitalizáciu, a to aj v oblasti hračkárskeho priemyslu. Aké sú najnovšie „inteligentné” hračky?

V Norimbergu som videl rozpínajúci sa trend robotov a dronov. Keď som bol na svojom prvom veľtrhu pred štyrmi rokmi, boli len v niekoľkých stánkoch. Na ďalšom už zaberali jeden roh výstavnej plochy. Tentokrát im organizátori venovali celú halu. Podľa mňa je však tento segment stále „v plienkach“ a treba si dať pozor na kvalitu. Tento rok som videl prezentáciu drona, ktorý sa viac zachytával do ochrannej siete, ako reálne fungoval. V minulom roku zase takého, čo sám „videl”, avšak párkrát akosi „prehliadol“ prekážku. Naposledy ma zaujali inteligentné  hračky, navrhnuté tak, aby učili deti jednoduché programovanie. A to formou zadávania príkazov na pohyb pre postavičku.

Foto z veľtrhu: súkromný archív Tomáša Divinca

V úvode článku ste spomínali, že veľtrh ponúkal vyše milión hračiek. Koľko bolo vystavujúcich?

Okolo 3000, najviac z Ázie. Na veľtrhu boli aj špeciálne pavilóny, rozdelené podľa krajín, ako to poznáme z výstav EXPO. Ponúkali to najlepšie z Číny, USA, Kanady, Talianska, Kórei, Thajska… Na ilustráciu, len v čínskom pavilóne bolo vyše 120 vystavovateľov.

Foto z veľtrhu: súkromný archív Tomáša Divinca

Stretli ste aj slovenských vystavovateľov?

Nie, nevidel som žiadny slovenský stánok.

Súčasťou veľtrhov zvykne byť sprievodný program. Aký bol na Spielwarenmesse?

V jednom pavilóne sú organizované prednášky v rámci Toy business forum. Vypočuť si ich môže každý návštevník a sú zamerané na oblasť marketingu, predaja, psychológie zákazníka a podobne. Tento rok sa diskutovalo o trendoch v hraní na celom svete, o generačných rozdieloch pri nákupe hračiek, ako si zákazník vyberá produkty v digitálnom veku… Osobne som sa pre nedostatok času nezúčastnil ani na jednej. Zaujímavosťou je, že na veľtrhu sa udeľujú aj prestížne ceny ToyAward pre najzaujímavejšie a najkvalitnejšie novinky v rôznych kategóriách.

Foto z veľtrhu: súkromný archív Tomáša Divinca

Kto tieto ceny získal v tomto roku?

Nepamätám si presné názvy hračiek, ale víťazom sa stalo magické dotykové piano (0 – 3 roky), realistické herné súpravy, rozvíjajúce manuálne zručností detí (3 – 6 rokov), podmorský svet, ideálny na hry na hranie rolí (6 – 10 rokov), a kvízová aktivita, ktorá kombinuje stolovú hru s digitálnymi inováciami (10+ rokov).

Spielwarenmesse trval 5 dní. Stihli ste ho prejsť celý?

Keďže ide o najväčší veľtrh v Európe a rozkladá sa na 170 000 m2, predpokladám, že nie je reálna šanca prejsť ho celý. Aj keď je otvorený osem hodín denne. A je to tiež riadny „turistický” zážitok – podľa mojej aplikácie na telefóne som tento rok prešiel denne dvanásť kilometrov. Avšak návštevník, ktorý sa príde pozrieť na veľtrh len zo zaujímavosti, bez toho, aby dohodoval nejaké obchodné záväzky, toho zvládne určite viac – rôzne sprievodné aktivity či prehliadku mesta.

Foto z veľtrhu: súkromný archív Tomáša Divinca

Čo vás osobne najviac zaujalo?

Každoročne ma fascinuje hala, ktorú celú zaberajú vláčiky. A medzi vystavovateľmi pravidelne nachádzam firmy venujúce sa produktovým detailom železníc, napríklad stromčekom alebo domčekom v okolí detských vlakových staníc. Nemenej zaujímavé sú niekoľkometrové gigantické plyšáky či vedecké sety, zamerané na pokusy alebo vlastnú výrobu chemických látok. Úprimne – najväčšou zvláštnosťou veľtrhu sú jeho návštevníci. Od pána vo fialovom obleku, k mužovi s ružovými vlasmi či nabielo nafarbenými mihalnicami :D.

Zatiaľ sme hovorili o trhu len v superlatívoch. Je niečo, čo by ste zlepšili?

Každý rok ma ako návštevníka trochu sklame nízka kvalita a ponuka jedla. Takže vydržať s energiou päťdenný „maratón“ je niekedy dosť náročné.

Máme aj na Slovensku podobný hračkársky veľtrh?

Bohužiaľ, nie. Žiadne podujatie sa rozsahom ani kvalitou nepribližuje zahraničným hračkárskym veľtrhom. Okrem Norimbergu je obľúbený aj Frankfurter Buchmesse. Žije ním celé mesto, za týždeň ho navštívi vyše 50 000 ľudí a medzi výstavnými halami dokonca jazdí autobus.

Foto z veľtrhu: súkromný archív Tomáša Divinca

Ste zakladateľom projektu Hravá škôlka, zameraného na detské didaktické pomôcky a hračky. Aké „letia“ v slovenských materských školách a domácnostiach?

Našťastie, ešte stále existuje množstvo rodičov, ktorí sa aktívne zaujímajú o rozvoj dieťaťa a usilujú sa tomu prispôsobiť aj správnu hračku v správnom veku. Mnohí navštevujú náš e-shop s tým, že chcú deťom darovať niečo „iné“, čo sa nedá nájsť v každom hračkárstve. A nechcú, aby to bola „ďalšia“ bábika či autíčko, ktorých má ich syn/dcéra/vnuk/vnučka v izbe „len“ päť, šesť. Preto ma teší záujem o „iné”, edukačné hračky s pridanou hodnotou. Medzi bestsellery aktuálnej sezóny patrí magnetická podložka. Deti prostredníctvom magnetického pera vyťahujú z jej vnútra na povrch guličky a vytvárajú tak rôzne obrazce. Táto pomôcka je vhodná aj pre deti so slabým zrakom. Tým, že sa povrch hračky neustále mení, môžu sa ho prštekmi dotýkať a hádať, o aký obrázok ide. Populárne sú aj omaľovánky Hurá voda – do špeciálneho štetca stačí naliať vodu a deti si ním „zázračne“ vymaľujú obrázok bez rizika, že zafarbia aj svoje okolie.

Je rozdiel v hračkách, ktoré nakupujú materské školy a rodičia?

V dôsledku toho, že na Slovensku je školstvo dlhodobo podfinancované, kladú materské školy hlavne dôraz na to, aby za istý rozpočet nakúpili hračky, s ktorými dokáže pracovať čo najväčšie množstvo detí a aby vydržali čo najdlhšie. Keďže v domácnosti rodičia nepotrebujú, aby sa mohlo zahrať päť detí naraz s hračkou (a čo najviac rokov), darí sa hlavne takým, ktoré rôznymi spôsobmi vzdelávajú a rozvíjajú kreativitu, motoriku, spoznávanie prírody a sveta okolo. V dnešnej uponáhľanej dobe stále viac prevláda jediná funkcia hračky, a to „zabaviť“ deti, aby si rodičia oddýchli, príp. sa venovali domácim povinnostiam. Preto je tablet stále populárnejším riešením. Avšak nemalo by sa zabúdať, že dieťa sa prostredníctvom hry učí  a rozvíja. Správnym výberom hračky vieme dosiahnuť, že sa zabaví aj samo. A pritom sa učí rozpoznávať tvary, farby, trénuje si koordináciu oka a ruky, spoznáva zvieratá alebo prírodu. Dôležité je nedávať deťom všetko. Hlavne, keď ich je v domácnosti viac. Kúpiť im rovnakú hračku, aby sa nehašterili, je síce pohodlné riešenie, avšak naučiť ich, aby sa vedeli dohodnúť a podeliť – to im dá do budúcnosti viac.

Aké hračky ste obľubovali v detskom veku?

Som veľký nadšenec lega, staval som si z neho celé mestá. Moja dcéra má rada kreatívne hračky na tvorbu náramkov či mydielok. Teší ma, že syna po desiatich rokoch začalo baviť lego, takže konečne môžeme stavať spolu.

Ďakujem za rozhovor.

Eva Barnišinová

Tomáš Divinec. Foto: redakcia

Tomáš Divinec (1988) je zakladateľom projektu Hravá škôlka, e-shopu s didaktickými pomôckami a edukatívnymi hračkami, s dôrazom na rozvoj tvorivého potenciálu detí v predškolskom veku. Hravá škôlka patrí pod slovenské odborné vydavateľstvo Taktik. Bližšie info nájdete na www.hravaskolka.sk


Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Na nemeckom veľtrhu hračiek obdivoval gigantických plyšákov aj výrobcu stromčekov k detským železniciam

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems