Čo všetko vplýva na naše chudnutie?

| Šport | 4. 2. 2019

S novým rokom prichádzajú aj predsavzatia a sľuby, že odteraz sa budeme lepšie stravovať, zdravo žiť a schudneme. Nie je to jednoduché. Nárazové cvičenia a drsné hladovky často narobia viac škody ako úžitku. Čo všetko vplýva na naše fyzické zdravie a rýchlosť chudnutia?

Výživa

Pre efektívne fungovanie organizmu je veľmi dôležité nastavenie výživy. Každý z nás je originálny, a tak je to aj so stravovaním. Niekomu vyhovujú nízkosacharidové jedlá, bielkovinová či tuková výživa, inému viac rastlinná, až vegetariánska strava. Každá radikálna výživová zmena znamená stres pre náš organizmus. Metabolizmus sa musí prispôsobiť novým podmienkam, pomeru živín a jedlám, čo vyvoláva dovtedy neznáme reakcie. Doba, kedy sa telo adaptuje, je od 2 – 3 mesiacov. Ďalším faktorom je genetická predispozícia a to, ako jednotlivci „zvládajú“ rôzne potraviny – od živočíšnych po rastlinné. To, čo máme na tanieri, je až sekundárna výživa. Primárnou výživou pre celostné fungovanie organizmu je fyzická aktivita, harmónia vo vzťahoch, práca a duchovná oblasť.

Nechudnite – vytvorte si nový životný štýl

Za každou zmenou by mal byť nový životný štýl, ktorý je dlhodobo udržateľný a nestresuje nás. Základom je stanoviť si jasný cieľ svojho chudnutia – čo chcem dosiahnuť? Na to, aby sme začali, nemusíme mať všetky vedomosti. Pozornosť sa často uberá len jedným smerom – čo, kedy a v akom množstve skonzumujem a akú aktivitu mám vykonávať, aby som spálil potrebný počet kalórií. Na dosiahnutie cieľa však vplýva náš denný režim – práca, vzťahy, psychická pohoda, stres atď. Existuje viac ako 100 teórií výživových prístupov – treba si len nájsť alebo skombinovať tú, ktorá nám najviac vyhovuje.  Dnešný človek prežíva veľa dysbalancií v rôznych oblastiach života a zároveň je pretonizovaný teóriami, knihami, metódami a zaručenými informáciami, ako schudnúť. Výživa nezahŕňa len to, čo zjeme, ale aj všetko, čo „konzumujeme” na inej úrovni. Skúste sa pozrieť na svoju výživu. Z čoho sa skladá? Nie je príliš jednostranná? Jem príliš veľa mäsa, cukru, kávy či polotovarov? Jem dostatok ovocia a zeleniny? Pijem dostatok tekutín? Akú mám kvalitu spánku? V akej kondícii sa ráno prebúdzam? Som v strese?

Nie je pohyb ako pohyb

Nestačí urobiť 1000 brušákov, aby som mal krajšie brucho, 1000 drepov pre pevný zadok či zabehnúť 1000 km, aby som bol štíhly. Rozhoduje o tom všetko, čo vložím do úst, čo zjem ako primárne jedlo, ale aj sekundárna výživa, ktorá vplýva na kvalitu trávenia, spánku, vylučovania, spaľovania a pod. Fyzickou aktivitou spálime určité množstvo kalórií. To je prvá podmienka. Druhá je, aby sme počas dňa neprijali viac kalórií, ako potrebujeme. Treťou je, aby sme 24 hodín denne žili vyvážene. Z psychického aj fyzického hľadiska – vplýva to na hormonálnu situáciu, spôsob spaľovania i vylučovania, trávenia, okysličovania, dýchania, myslenia.

Tomáš Rusňák, Ultimuv Košice
Foto: Ultimuv Košice


Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Čo všetko vplýva na naše chudnutie?

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems