Ako kompenzovať jednostranné preťaženie pri manuálnej práci?

| Tipy z redakcie | 25. 2. 2019

Mnoho zamestnaní, vykonávaných dlhodobo a stereotypne, má dopad na naše zdravie a organizmus. Ak pracujete osem hodín denne a opakujete pri tom rovnakú činnosť, isté časti pohybového aparátu sú nadmerne zaťažované a, naopak, menej využívané sa oslabujú. Pri dlhodobom preťažovaní vznikajú svalové dysbalancie, ktoré ovplyvňujú ďalšie časti organizmu. Napríklad, pri dlhšom stoji zaťažujeme najmä váhonosné kĺby, kolená, bedrá a členky. To spôsobuje skoršie opotrebovanie meniskov a chrupaviek, rýchlejší nástup zápalu kĺbov, zmeny v tvare kostnej štruktúry (hlavica bedrového kĺbu) a, samozrejme, prvotnú bolesť.

 

Príklad

Priblížme si tento problém na príklade robotníka v pásovej výrobe. Pracuje v stoji, prevažne jednou rukou, trebárs pravou. Výrazne pritom preťažuje jej ramenný, lakťový aj zápästný kĺb. Z dlhodobého hľadiska to môže spôsobiť bolesti ramenného kĺbu, predsun ramena, poruchy úchopov… Dlhé státie pri páse a náklon tela zase poškodzuje platničky a chrbát, čím môže dochádzať k bolestiam v krížovej oblasti, vysunutiu platničky a následným útlakom nervového koreňa, čo zapríčiňuje vyžarujúcu bolesť do dolných končatín.

Foto: Ultimuv Košice
Kompenzačný cvik pri preťažovaní ramena: Ako pomôcku použite gumu na cvičenie. Lakeť je v 90° uhle na vzdialenosť päste od tela. Snažíte sa držať lakeť v rovnakom postavení.

Foto: Ultimuv Košice
Následným rotačným pohybom v ramennom kĺbe hýbte rukou do rozpätia 45° smerom od tela. Keď sa počas nádychu vraciate, zastavte sa v 90° uhle v rámci predlaktia a tela.

Ako to riešiť?

Ak chcete predísť zdravotným problémom, spojeným s jednostranným preťažovaním pri práci, mali by ste posilniť oslabené svalové partie a tie preťažované uvoľniť. S tým vám pomôže fyzioterapeut, ktorý identifikuje svalové dysbalancie a pomocou rôznych manuálnych a mäkkých techník uvoľní namáhané tkanivá a zvýši ich prekrvenie. Vyhľadať by ste ho mali aj v prípade, že s bolesťou alebo pohybovými problémami už zápasíte. Pomôcť vám môže aj relaxačná masáž, ale dôležité sú predovšetkým pravidelné kompenzačné cvičenia.

 

Ultimuv Košice


Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Ako kompenzovať jednostranné preťaženie pri manuálnej práci?

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems