„Pomalá“ výstava o empatii a nepovrchnom vnímaní

| Umenie | 30. 12. 2018

Slovenská umelkyňa Katarína Poliačiková má svoju prvú samostatnú výstavu v Košiciach. Zachytáva jej päťročné tvorivé obdobie. Inšpiráciu čerpala na pobreží Portugalska aj z archívnych materiálov, ako sú astronomické knihy či staré fotografie.

V priestoroch Východoslovenskej galérie na Alžbetinej 22 sa nachádza výstava Kataríny Poliačikovej s názvom Oheň vecí. „Je ,pomalá‘. Diela nemajú jednoznačné vysvetlenie, sú o empatii, nepovrchnom vnímaní… Majú návštevníkovi priniesť iný prežitok času,“ vysvetlila svoj zámer Poliačiková.

Film o Zemi

Keďže umelkyňa často cestuje do zahraničia, v dielach reaguje na to, čo v daných mestách prežíva. Môžete to vidieť napríklad aj na krátkom filme Príbeh Erath, ktorý je súčasťou výstavy vo VSG. Niekoľkominútové video zachytáva ženu sediacu na kamennom výbežku pri mori. „Bola som na rezidenčnom pobyte v Portugalsku a tamojšie prostredie ma napĺňalo.  Opakovane som sa vracala na pláž a začala ju skúmať z geologického pohľadu. Stretla som sa aj s domácou odborníčkou na geológiu a zaujal ma jej pohľad na dejiny, vývoj zeme… Nakoniec som z nášho rozhovoru urobila krátky film, pozostávajúci z jej citácií a mojich postrehov. Jeho hlavnou myšlienkou je uvedomenie si vlastnej malosti oproti miliónom rokov trvajúceho vývoja a formovania našej Zeme,“ vysvetlila Poliačiková na vernisáži 6. decembra vo VSG. Dodala, že výstava pozostáva z diel z rokov 2013 – 2018. „Je to akési uzavretie a vízia pohnúť sa ďalej. Som pozorovateľ, zaznamenávam a zbieram veci – staré knihy, fotografie, ale aj zážitky. Tie postupne spracovávam alebo si ich ,privlastním‘ a tak tvorím.“

Z filmu Príbeh Erath

Spomienky z detstva

Okrem filmu nájdete na výstave aj niekoľko desiatok vesmírnych fotografií. „Našla som ich a prefotila z istej slovenskej knihy z 80. rokov. Nie sú kvalitné, ale v danej dobe umožnili ľuďom spoznávať vesmír, keďže nemali k dispozícii také technické vymoženosti ako dnes. Okrem týchto snímok návštevníci uvidia aj fotografie z online archívu NASA. Predstavujú ,dokonalé‘ zobrazenie vesmíru, ale často sú digitálne manipulované. Takže na jednu stranu som umiestnila zrnité čiernobiele zábery, na druhú dokonalé farebné, ale vlastne nepravdivé. Myšlienka teda spočíva v tom, ,kde je pravda vesmíru‘ a ako nám fotografia podsúva a deformuje realitu,“ priblížila umelkyňa. Nás zaujala vytrhnutá dvojstránka z detskej knihy. „Jej názov je Aj nosorožce patria ľuďom a v detstve bola mojou obľúbenou. Až teraz som si uvedomila absurditu názvu – ako nám môžu patriť zvieratá? Pomenovali sme prírodu a jej javy, ale zabúdame, že človek je tiež jej súčasťou. Akosi sme si ju privlastnili a vyzdvihli sa nad ňu. Vytrhnuté strany som umiestnila do dreveného rámu, ktorý ich ohraničuje a deformuje. Poukazujem na to, že na jednej strane ide o moju mierne zahmlenú spomienku z detstva a zároveň aj o ,pokrivený‘ názor,“ vysvetlila Poliačiková.

Výstava Oheň vecí potrvá v priestoroch VSG na Alžbetinej 22 do 31. marca 2019.

Katarína Poliačiková (1982) študovala na Katedre maľby a iných médií VŠVU. Zúčastnila sa na niekoľkých skupinových výstavách na Slovensku i v zahraničí. Vystavovala v Berlíne či New Yorku. Absolvovala viacero rezidenčných pobytov v Európe a USA. Momentálne žije a tvorí v Bratislave.

3.decembra 2018 sa po druhýkrát udeľovali ceny Rady galérií Slovenska s názvom Biela kocka. Cieľom je zviditeľniť jednotlivcov za prínos v oblasti galerijných činností za rok 2017. Medzi ocenenými boli aj štyri projekty VSG.
Prvé miesto za odborný projekt Po moderne/Metropola východu 1945 – 1989 (za mimoriadne zhodnotenie zbierkového fondu VSG) získali kurátor Peter Tajkov a asistent kurátora Miroslav Kleban.
Druhé miesto za kurátorský projekt Po moderne/Metropola východu 1945 – 1989 získal Peter Tajkov.
Tretie miesto za edukačný projekt VSG mini získali Viera Ballasch Dandárová a Petra Filipiaková.
Tretie miesto za odborný projekt Rastislav Sedlačík: Krajina dneSKa (architektúra výstavy) získali Rastislav Sedláčik, Marcel Benčík a Noro Lacko.

Katarína Poliačiková s Dorotou Kenderovou, riaditeľkou VSG na vernisáži

Eva Barnišinová
Foto: autorka


Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: „Pomalá“ výstava o empatii a nepovrchnom vnímaní

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems