Syndróm vyhorenia prichádza postupne. Prevenciou je spánok, zmena rutiny i voľnočasové aktivity

| Zaujímavosti | 19. 9. 2018

V dnešnej uponáhľanej dobe je čoraz väčším problémom zosúladiť prácu s rodinou či záujmami. Dôležitá je tzv. work-life balacne, teda rovnováha medzi zamestnaním a súkromným životom. Psychológovia varujú, že nadmerná záťaž môže pri dlhodobejšom pôsobení viesť k syndrómu vyhorenia, a ten následne k pracovným aj zdravotným problémom.

Foto: Miroslava Korytková

Denne musíme stihnúť množstvo úloh v práci aj doma – deti, upratovanie, varenie, vyvenčenie psa, pokosenie trávy… Jednoducho nikdy nekončiaci sa kruh povinností. Mnohí si neuvedomujú, že nadmerná záťaž môže z dlhodobého hľadiska viesť k vážnejším psychologickým problémom. Jedným z nich je aj syndróm vyhorenia. Práve o ňom rozprávala na Raňajkách s novinármi 13. septembra v kaviarni Papa košická klinická psychologička Judita Šárik Szilágyiová. Označuje ho ako stav psychického a telesného vyčerpania, ktorý je spôsobený dlhodobým zotrvávaním v emocionálne náročných situáciách. K následkom patrí úbytok energie, zníženie pracovného nasadenia, negativizmus, nespavosť, pocit nudy, poruchy koncentrácie, tráviace ťažkosti… V rámci prevencie odporúča Szilágyiová pohyb, spánok, zmenu rutiny i voľnočasové aktivity. Pri nich je častokrát nevyhnutné vyjsť z komfortnej zóny, zo zaužívaného stereotypu. Práve na tom naše záujmové plány častokrát „stroskotajú“. „Je potrebná pevná vôľa. Rozhodnúť sa. Zažiť sebaprekonávanie. Ale nie nasilu. Vtedy to nevedie k relaxu a neprináša pozitívnu energiu,“ upozorňuje Szilágyiová. Dôležité je poznať svoje fyzické a psychické limity a harmonizovať životný štýl.

Foto: Miroslava Korytková

Ako na to?
Szilágyiová zdôrazňuje, že harmonizácia životného štýlu je veľmi individuálna. „Každý zvláda záťaž odlišným spôsobom. Je to podmienené viacerými faktormi, napríklad osobnosťou človeka, toleranciou stresových situácií a podobne. Moja rada a zároveň odpoveď je: Zvoliť si priority – čo je pre mňa na prvom mieste, druhom atď. Rešpektovať svoje duševné i fyzické hranice a všetko robiť s mierou. To je kľúč k nájdeniu rovnováhy v živote.“

Foto: T-Systems Slovakia

Nespokojnosť v práci
Harmónia medzi súkromím a prácou vedie aj k vyšším výkonom v zamestnaní. Viacerí akoby si neuvedomovali, že svoj pracovný komfort môžu zvýšiť aj vlastným pričinením. Ako? „Nemusíte pracovať i za kolegov, pretože oni to robia zle a iba vy ako jediná osoba vo firme správne. Nechajte aj ich, nech sa realizujú. Starajte sa o plánovanie denných aktivít, doprajte si pravidelné prestávky a kvalitný obed, pestujte autentické vzťahy s kolegami – aby ste sa tešili do práce a na ľudí, ktorých v nej stretnete,“ vymenováva Szilágyiová a dodáva, aby sme začali maličkosťami. Napríklad, ak vám nechutí firemná káva, nenadávajte na ňu každý deň a nečakajte, kedy a či vôbec niekto vyčistí kávovar. Jednoducho to urobte vy. A čo v situácii, keď mi niečo vadí, ale nie je v mojich silách zmeniť to? Odpoveď je jednoduchá – nebáť sa a ísť s daným problémom za nadriadenými. Práve pre nich je nasledujúca rada od Petra Fischera, viceprezidenta pre ľudské zdroje spoločnosti T-Systems Slovakia: „Počúvať a vytvoriť si otvorené kanály smerom k zamestnancom (rôzne fóra, vnútrofiremné intranety a pod.). Aby mali možnosť povedať svoje pripomienky. Keď sa dvaja vedia porozprávať ,k veci‘, tak je to správna cesta. Komunikovať znamená aj počúvať, nielen hovoriť náš názor.“

Eva Barnišinová


Tags: , , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Syndróm vyhorenia prichádza postupne. Prevenciou je spánok, zmena rutiny i voľnočasové aktivity

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems