Mladý herec založil športovú agentúru a splnil si tak futbalový sen

| Téma čísla | 6. 4. 2018

Herec Peter Olejár má len 29 rokov a už založil dve agentúry. Jedna organizuje divadelné predstavenia a performancie, druhá sa stará o futbalových hráčov. Peter totiž zhodou okolností sprostredkoval prestup argentínskeho hráča Alda Omara Baéza do FK Železiarne Podbrezová a stal sa tak jedným z najmladších futbalových agentov na Slovensku. Na herectvo i réžiu však nezanevrel.

Od detstva si sníval, že budeš futbalistom, čo sa stalo s tvojím snom?
Hrávať som začal už ako šesťročný, pretože môj strýko bol tréner a ujo a krstný hrali futbal. Veľmi ma to bavilo a sníval som o veľkej kariére, ale zrejme som nezvládol presun z puberty do dospelosti. V tomto období som mal na sebe najviac zapracovať, ale uprednostnil som tínedžerský spôsob života. Potom prišla zlomenina nohy, paradoxne pri tenise, a s kariérou futbalistu som skončil. Svoju možnosť som premrhal a ostal už len sen.

Čo bolo potom?
Potom som absolútne netušil, čo chcem robiť ďalej, tak som šiel na gymnázium. Vo štvrtom ročníku pripravovali spolužiačky scénky na stužkovú a ja som ich kritizoval, pretože sa mi nepáčili. Tak mi vraveli, aby som niečo vymyslel a zahral sám. Mne sa nakoniec podarila scénka, ktorú nasledujúce roky kopírovali ďalšie ročníky. Kamarát mi vtedy poradil, dosť mylne, že by som mal ísť na herectvo. Že jeho mamka bola v SND na predstavení a vstupenka stála 1000 korún. Aký veľký plat potom musia mať tí herci? Čiže to bola moja motivácia. Bez akýchkoľvek predchádzajúcich skúseností či dramatických krúžkov som šiel na prijímačky na Fakultu dramatických umení v Banskej Bystrici a prijali ma.

Hra Hájnikova žena, Spišské divadlo. Foto: súkromný archív

Keď si prišiel na to, že platy slovenských divadelníkov nie sú vôbec také vysoké, oľutoval si svoj výber?
Určite nie. Na škole som prežil krásne roky a už v treťom ročníku som dostal stály angažmán v Spišskom divadle, čiže zárobok popri škole bol veľkou výhodou.

Pracoval si a študoval zároveň?
Áno, ale bolo to tak, že praktické predmety mi uznali, keďže som ich vykonával priamo na javisku a na teoretické som dochádzal do Banskej Bystrice.

Teraz pôsobíš v nejakom divadle?
V Divadle Kontra v Spišskej Novej Vsi. Hráme 4 až 5-krát do mesiaca doma a po celom Slovensku. Aktuálne sa venujem aj svojej agentúre Divadelný Svet.

Čo robí táto agentúra?
Sprostredkováva divadelné a herecké performancie. Máme choduliarov, žonglérov, šermiarov, živé sochy, zabávačov, moderátorov, hudobníkov. Čiže robíme poctivé divadlo, a to sprostredkovávame na rôznych akciách. Momentálne máme v ponuke aj vlastnú hru pre stredné školy s názvom Fotrovci a teenageri. Vznikla na popud toho, aby sme zvýšili záujem násťročných o divadlo. Ako herec som si všímal, že keď prišli študenti do kamenného divadla napríklad na Hájnikovu ženu alebo Shakespeara a sedeli tam tri hodiny, tak už do divadla nechceli zasa ísť. Naša hrá má hodinu a je o vzťahu tínedžera s jeho otcom, obsahuje reálne vtipné situácie, čiže téma je našim návštevníkom veľmi blízka.

Peter si zahral postavu policajta v Pravdivých príbehoch Katky Brychtovej.

Ale mladí by mali vidieť aj klasické hry.
Áno, ale myslím si, že prvý krok je nalákať ich na divadlo vôbec a až potom im ponúknuť klasiku. Najprv sa na divadlo musia naučiť. Dnešná mládež je komplikovaná, má rýchly prístup k médiám a informáciám a keď ju raz niečo nezaujme, môže trvať roky, kým tomu dá zasa šancu.

Prispôsobíte im aj tie klasické tituly?
Určite ich skrátime. Dnešná doba je uponáhľaná. Najväčšiu sledovanosť na internete majú videá do dvoch – troch minút. Čiže predstavenie nemôže mať tri hodiny, tak dlho pozornosť mladý divák neudrží.

Peter hral aj v seriáli Rex. Sprava Juraj Bača, Peter Olejár, Lukáš Latinák. Foto: súkromný archív

Okrem divadelnej si založil aj športovú agentúru, ako sa to stalo?
Je to hráčska futbalová agentúra. Vystupoval som veľa v divadle, moderoval rôzne akcie, medzi nimi aj futbalové, učil som dramatický krúžok v troch základných umeleckých školách, vďaka tomu som poznal veľa mladých ľudí. Oslovil ma preto PR manažér Pohody, či mu nepomôžem nájsť brigádnikov na festival. Podarilo sa mi zohnať cca 60 ľudí a na Pohode som ich manažoval. Mal som prístup aj do zákulisných miest a v jednom takom som stretol argentínskeho hráča Alda Baéza. Predtým hral v SK Slávia Praha, FC Spartak Trnava či AS Trenčín, ale dlhšie som o ňom nepočul, tak som sa s ním šiel porozprávať. Vravel mi, že je po zranení a že už pol roka nikde nehrá, jeho manažér je v Argentíne. Či náhodou neviem o niečom na Slovensku. Ja som predtým moderoval akciu pre futbalový klub Poprad, spolupracoval s televíziou Hronka, ktorá je mediálnym partnerom FK Železiarne Podbrezová a uvedomil som si, že vlastne mám kontakty a poznám pomery v mnohých slovenských kluboch. Cez známych som kontaktoval športových riaditeľov a zrazu z toho vznikol prestup. Aby som za to mohol byť finančne ohodnotený, musel som si urobiť agentské skúšky a keď sa pridali ďalší hráči, založil som športovú agentúru HATTRICK AGENCY.

O koľko hráčov sa staráš?
Momentálne o piatich, ale to číslo je relatívne a stúpne hlavne v prestupovom období. Po prvom polroku v tomto biznise, som sa rýchlo zorientoval a teraz snažím sa sústrediť hlavne na mladých hráčov so správnou mentalitou, potenciálom a hlavou nastavenou na futbal. Za všetkých spomeniem Patrika Gregu z FK Košice či odchovanca Tatrana Prešov brankára Jozefa Oravca.

S futbalistom Patrikom Gregom pri podpise zmluvy. Foto: súkromný archív

Ako si sa dostal k ďalším hráčom či prestupom?
Zo začiatku to bolo náročné, mesiac som obvolával takmer všetky slovenské kluby, dokonca aj dva v Česku. Čiže moje nadšenie z prestupu Baéza trochu upadlo. Ale nevzdal som to. Dohodol som si stretnutie s Vratislavom Greškom, bývalým futbalovým reprezentantom Slovenska, ktorý založil Divadlo u Greškov v Tajove, kde som niekoľkokrát hral. Čiže sme mali spoločný nielen futbal, ale aj divadlo, a tento kontakt mi výrazne pomohol. Keď sa k tomu pridala správa, že som urobil prestup známeho hráča a to, že kluby ma poznali aj cez kultúru a vedeli, že som transparentný, že k nim pravdepodobne nebudem nekorektný, ako je väčšina agentov, tak som mal možno lepšiu pozíciu.

Ako sa správajú agenti, keď sú nekorektní?
Napríklad chcú často rotovať hráčov z klubu do klubu, aby z toho mali provízie. Alebo hráč chce prestúpiť do klubu, kde má dobré podmienky, ale agent mu vybavuje klub, kde sú podmienky horšie, ale on tam má väčšiu províziu. Čiže sa nepozerá na dobro hráča, ale na svoju finančnú odmenu. Stáva sa aj to, že hráč sa dohodne s klubom najprv ústne. Ešte predtým, ako sa podpíše zmluva, v ňom už trénuje, platia mu ubytovanie a plat. Pred podpísaním zmluvy však dostane lepšiu ponuku z iného klubu a prijme ju, hoci sa ústne dohodol s tým predchádzajúcim. To je neférové správanie voči klubu, ktorý už na neho vynaložil financie. Ja, našťastie, nie som odkázaný len na agentské provízie, živí ma aj divadelná agentúra a divadlo, čiže nerobím všetko na úkor môjho ohodnotenia.

Peter Olejár s argentínskym hráčom Aldom Omarom Baézom. Foto: súkromný archív

Aká je úloha agenta okrem vybavovania prestupov?
Ľudia si často myslia, že agent robí len prestupy, ale to zďaleka nie je pravda. Keď sa hráč zraní, musí sa o neho starať, hľadať mu špecialistov, komunikovať s klubom. Agent často vybavuje bývanie, rôzne príspevky, cestovanie, mediálnu propagáciu. Je na hráčovi, ako to využije, niektorí nechcú častý kontakt s agentom a viac sa venujú futbalu, iní sa na neho obracajú často s rôznymi požiadavkami. Nedávno som napríklad robil prestup chorvátskeho hráča do Podbrezovej, zmeškal však let a musel som rýchlo prebookovať letenky, zariadiť zmenu bookingu v hoteli, odkomunikovať s klubom, že ráno nepríde, a bolo jedno, že je pol dvanástej v noci. Futbal ale milujem, nie je to len moja práca, ale aj zábava.

Máš 29 rokov a aj pôsobíš veľmi mlado. Je to pri tejto práci prekážka?
Občas áno. Ani nie tak so športovými riaditeľmi, pretože u nich už sedím s hráčom, čiže vidia, že moje schopnosti sú reálne, ale skôr s hráčmi. Ja som korektný, vystupujem verejne, ak urobím chybu, pokojne to môžu hráči napísať na môj Facebook či web, ale preto, že tak mlado pôsobím, mi hneď nedôverujú. Často sa stáva, že sa s jedným hráčom musím stretnúť aj niekoľkokrát, aby som mu dokázal svoje schopnosti a niekedy si ma ešte pred podpisom zmluvy aj tak vyskúša. Pritom starší, dobre vyzerajúci agent, nemusí mať ani licenčné skúšky, dobré kontakty v kluboch, ale vystúpi z parádneho auta a hráč sa mu hneď podpíše na dva roky. Niekedy si s humorom hovorím – keby som už mal tie šediny.

Splnil sa ti teda futbalový sen?
Určite áno. Dostal som sa do profesionálneho futbalového sveta. Určite mi nestačí Slovensko, agentúra rozširuje svoje pôsobenie do Česka, Rakúska či Poľska. Teraz chodím aj na hodiny poľštiny.

Peter Olejár. Foto: Martin Krestián

Ty ale vieš po poľsky.
Narodil som sa v dedinke Kurima blízko od poľských hraníc a režisérka Divadla Kontra Klaudyna Rozhin je Poľka, čiže áno, veľa rozumiem, ale chcem sa naučiť rozprávať plynule a spisovne.

V Kurime si koncom roka 2017 premiéroval autorskú hru na motívy komédie Ivana Holuba Pohreb a dokonca v šarišskom nárečí. Dôverne ho ovládaš?
Áno, u nás sa najprv hovorilo po šarišsky, až tak po slovensky. Pôvodne som nepracoval s hrou Ivana Holuba, dostal som nápad spracovať tému o tom, ako človek zinscenuje pohreb a napíše testament, aby zistil, ako budú reagovať rodinní príslušníci. Až potom mi môj známy z brandže vravel, že pán Holub už niečo také spracoval. Čiže preto uvádzam, že hra je na jeho motívy, ale v skutočnosti má svoj vlastný dej, jazyk, záver a postavy.

Postavy hrali činoherní herci z Kurimy.
Áno, ale mnohí z nich sú študentmi konzervatória a veľmi šikovní herci. Hra mala úspech, niekoľkokrát sa reprízovala a teraz s ňou idú herci na festival, čiže si žije svoj život, ale už bezo mňa. Ja sa venujem športovej a divadelnej agentúre a stále hrávam.

Ďakujem za rozhovor.

Peter Olejár (1989) sa narodil v Bardejove, vyštudoval Fakultu dramatických umení v Banskej Bystrici, je členom Divadla Kontra v Spišskej Novej Vsi a režíruje aj vlastné projekty. Okrem toho založil divadelnú agentúru Divadelný Svet a športovú agentúru HATTRICK AGENCY. Obe majú sídlo v Košiciach.

Divadlo Kontra je alternatívnym divadlom s domovskou scénou v podzemí Matice slovenskej v Spišskej Novej Vsi. V repertoári má mnoho hier, ktoré sa na Slovensku ešte nehrali, alebo nevšedné úpravy či monodrámy známych titulov. Divadlo pod vedením poľskej režisérky Klaudyni Rozhin a Petra Čižmára získalo niekoľko ocenení doma i v zahraničí, medzi nimi aj DOSKY 2007 či cenu Novej drámy 2007 s hrou Howie a Rookie, v ktorej Peter aktuálne hráva.

Gabriela Krestián Kuchárová


Tags: , , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Mladý herec založil športovú agentúru a splnil si tak futbalový sen

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems