Z „obchoďáčky“ riaditeľka

| Predstavujeme | 9. 3. 2018

Ildikó Molčák je obchodná riaditeľka známej košickej firmy RYBA a šéfuje prevažne mužskému tímu. Na pozíciu šéfky sa vypracovala z obchodného zástupcu a demonštruje tak názor, že obchoďák nie je len ten pán, ktorý vás na ulici presviedča, aby ste zmenili mobilného operátora.

Aktuálne pôsobíte v pozícii obchodnej riaditeľky pre domáce obchodné siete, čo to znamená?
Zastrešujem celé Slovensko v rámci domácich sietí. Mojou náplňou je kontakt s partnermi, dohadovanie obchodných podmienok… Pod sebou mám key count manažérov a area sales manažérov, pod nimi sú obchodní zástupcovia a ja koordinujem ich činnosť. Dokopy je to 54 ľudí.

Práca s ľuďmi je vraj najnáročnejšia, súhlasíte?
Nie je určite jednoduchá, ale pre mňa je to úžasná výzva. Ani jeden deň nie je rovnaký, človek sa nenudí, premýšľa a je akčný, nemôže zastať na jednom mieste.

Má to žena v riadiacej pozícii ťažké?
Záleží od kolektívu. Z vlastnej skúsenosti viem, že keď v kolektíve prevažujú ženy, je to síce emotívnejšie, ale jednoduchšie.

Prečo?
Ženy nemajú potrebu sa predháňať, dokazovať si niečo a mám pocit, že v práci nie sú také ješitné ako muži. Predtým som zastrešovala predaj len vo východnom regióne a viedla som prevažne ženský kolektív a bolo to jednoduchšie.

Čiže muži sú veľmi súťaživí?
Áno. Niekedy v pozitívnom slova zmysle, pretože konkurencia ich poháňa vpred, ale niekedy to spôsobuje negatívne situácie a závisť.

Vašim podriadeným nevadí, že ich riadi žena?
Myslím si, že nie. Neberú do úvahy pohlavie, ale skôr moje skúsenosti a činy. V spoločnosti pracujem 17 rokov a za ten čas som sa stala znalou v problematike a dianí vo firme, a preto ma moji podriadení rešpektujú. Potrebujeme sa navzájom, to je dôležité.

Hovorí sa, že dobrý šéf by si mal prejsť všetkými pozíciami. Vtedy bude mať reálny prehľad o práci, ktorú zastrešuje. Súhlasíte?
Určite áno. Keď som nastúpila do práce, tak bývalý majiteľ bol zástancom presne tejto myšlienky. Čiže úplne na začiatku som pracovala istý čas v sklade. Vďaka tomu som vedela, aký tovar ponúkame, aké je jeho rozloženie v skladových priestoroch. Potom som dva týždne chodila so šoférom vykladať tovar, vďaka čomu som zasa spoznala terén a miesta, kde produkty ponúkame. Až tak som nastúpila na funkciu obchodnej zástupkyne. Každý štvrťrok sa robila inventúra v skladoch a musel sa jej zúčastniť každý obchodný zástupca, aby spoznal aj tovar, ktorý možno práve on neponúka. Tak sme mali prehľad o kompletnej ponuke firmy.

Bola práca obchodného zástupcu náročná?
Každý začiatok je ťažký. Ak chcete byť dobrý v tom, čo robíte, musíte poznať psychológiu svojich zákazníkov, musíte sa v nich vyznať. Jeden deň som prešla 20 až 30 obchodov a v každom z nich bol úplne svojský a odlišný človiečik. Či už charakterovo, výzorovo, prístupom, ochotou venovať mi svoj čas. Každý deň bol preto iný a bol istou skúškou, ako to zvládnem. Na každú prevádzku som sa musela najprv prebojovať, keďže vtedy produkty spoločnosti ešte neboli také známe a mnohé obchody ich neponúkali.

Máte nejaké rady, ako byť dobrým obchodným zástupcom?
Viem to povedať len na základe vlastnej skúsenosti, pretože poznám úspešných kolegov a sú pritom úplným opakom mňa. Mne však pomáhala empatia. Dokážem z rozhovoru vycítiť, čo daný klient či zákazník potrebuje. Vycítim, kedy mám byť ticho, kedy sa mám stiahnuť, kedy môžem pritlačiť, alebo kedy môžem zaslniť. A mojou najväčšou výhodou je, že viem počúvať. Neraz mi zákazníci hovorili, že sa na mňa tešia, lebo sa vyrozprávajú a dajú zo seba von ťažobu. Ak je človek spokojnejší, tak sa s ním aj lepšie pracuje a lepšie uzatvára obchod. Preto nečudo, že aj objednávky boli väčšie. Niektorí obchodní zástupcovia prišli na prevádzku o ôsmej a skončili o štrnástej. Ja som bola na prvej prevádzke niekedy aj o šiestej a končila som o štvrtej popoludní. A to práve preto, aby som si našla čas na dlhšie rozhovory so zákazníkmi a venovala sa im.

Ako ste sa dostali na pozíciu obchodnej riaditeľky?
Obchodného zástupcu som robila takmer 10 rokov a potom nastal vnútorný zlom. Možno by to niekto nazval vyhorenie, ale ja som len cítila, že na tej pozícii som už dokázala, čo sa dalo a musím sa posunúť ďalej. Šla som za vtedajším majiteľom a veľmi úprimne som sa vyznala, že ak nie je možnosť postupu v rámci firmy, tak musím odísť. Práve vtedy sa firma rozširovala a vznikli sekcie zamerané na východ, stred a západ Slovenka a zároveň aj pozície obchodných riaditeľov. Zúčastnila som sa konkurzu a pozíciu obchodnej riaditeľky pre východné Slovensko som dostala. V júni 2017 sa moje pôsobenie rozšírilo na celé Slovensko.

Čo ste študovali?
Strednú vinársku školu v Modre a potom zdravotnú školu v Košiciach, pretože vždy som túžila byť zdravotnou sestrou. Už popri štúdiu som pracovala v nemocnici na plastickej chirurgii, kde som prešla od sanitárky a pomocnice až po zdravotnú asistentku docenta. No keďže som dobrodružná duša, odišla som na pol roka do Ameriky starať sa o staršiu ženu s alzheimerom. Po návrate ma už neprijali späť. O dva či tri roky som sa však začala pracovať v RYBE, a to ma baví dodnes.

A prečo nie vinárstvo?
V tomto povolaní som sa vôbec nenašla. V treťom ročníku prišla nežná revolúcia, po nej nastali spoločenské zmeny a množstvo vinárskych závodov zatvorili. Ale stále tvrdím, že všetko je tak, ako má byť, a ja som si mala prejsť všetkými životnými situáciami, aby som dospela tam, kde som dnes.

Ďakujem za rozhovor.

Ildikó Molčák pracuje ako obchodná riaditeľka pre domáce obchodné siete v RYBA spol. s.r.o. Vo voľnom čase tancuje brušné tance, cvičí jogu a venuje sa manželovi a dvom bišónom. Miluje prácu s ľuďmi a akýkoľvek problém považuje za výzvu.

Redakcia
Foto: Ondrej Molčák


Tags: , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Z „obchoďáčky“ riaditeľka

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems