Peter Gomolák verí, že ak chceme zmenu v celej spoločnosti, musíme najprv zmeniť svoje myslenie

| Téma čísla | 16. 10. 2017

Na východnom Slovensku sa rozbehol veľmi zaujímavý projekt Schopné deti. Jeho cieľom je búrať stereotypy v súvislosti s rómskou otázkou, a to tak, že deti z osád mentorujú úspešní alebo šikovní ľudia. Mentoring prebieha formou online komunikácie, ale často prejde aj do osobných stretnutí. Lebo keď sa deťom niekto venuje, dokážu sa dostať na vysoké školy i vysnívané pracovné pozície. A je jedno, akej farby majú pleť.

Barbora s online mentorkou Jankou Kmeč Koščovou na festivale Pohoda 2017.

Schopné deti založila nezisková organizácia ETP Slovensko a pri samom začiatku stál Peter Gomolák, terénny sociálny pracovník komunitného centra v Podsadku. „Pred dvanástimi rokmi som sa začal zaujímať o jedného chalana z rómskej osady z prímestskej časti Starej Ľubovne – Podsadok. Objavil som v ňom hlbší potenciál a mal som pocit, že to môže niekam smerovať. Stali sme sa kamarátmi, brázdili spoločnú cestu počas jeho základnej, strednej i vysokej školy. Dávid vyrastal v rodine, kde núdza o vzdelanie zo strany rodičov nebola, ale stále potreboval s niečím poradiť, nejaké predmety doučiť, porozprávať sa. Keď sa dostal na strednú školu, boli tam len dvaja Rómovia a zažíval náročné chvíle. Ale život bol zrazu pestrejší, mali sme oporu jeden v druhom, čiže prínos bol obojstranný. Dávid mi pomohol prekonať aj moje životné úskalia. Vtedy sme náš vzťah ešte nenazývali mentorstvom, pretože sa vyvíjal prirodzene. Až po niekoľkých rokoch sme boli na stretnutí pre neziskovky verzus reklamné agentúry a jednej z nich sme posunuli nápad o mentorovaní rómskych detí. Uchytil sa a už takmer rok oficiálne funguje pod názvom Schopné deti,“ vysvetľuje vznik nápadu Peter Gomolák. Projekt funguje tak, že záujemcovia o mentorovanie si cez webovú stránku pozrú profily detí a vyberú si jedno z nich. Deti si následne zvolia mentora. „Do projektu zapájame širokú škálu ľudí – študentov, profesionálov, mladých i starších. A zapojili sme do neho deti, s ktorými sa pracuje už dlhodobo a prešli si predškolskou prípravou, vzdelávaním v našich komunitných centrách, osvetou a už majú istý základ. Uvedomili sme si ale, že v našom kraji máme málo sústredených kvalitných škôl, tak nám napadlo posunúť našich chránencov na lepšie miesta. V tom im môžu pomôcť práve mentori. Mnohí pôsobia na západe či v zahraničí a verím, že keď sa medzi nimi a deťmi vytvorí hlboký vzťah, pomôžu im aj pri štúdiu na školách,“ hovorí Peter a zároveň vyzdvihuje, že nejde o jednostrannú spoluprácu: „Ak sa vzťah nevybuduje a nebude prospešný pre obe strany, tak to nebude dlho fungovať. Nielen mentori ponúkajú niečo deťom, platí to i naopak.“

Peter Gomolák rozprával o projekte Schopné deti aj na TEDx Praha.

Poďme spolu skypovať
Keďže projekt je založený primárne na online komunikácii, mentori sa môžu nachádzať kdekoľvek na Slovensku či vo svete. S deťmi komunikujú cez Skype a sociálne siete, ale často ich navštevujú i osobne. „Pri prvých pohovoroch sú prítomní lokálni mentori, až kým deti získajú dôveru a chcú komunikovať samy. O každom kontakte však vieme, mentor nám stále napíše, že sa budú rozprávať. No neostáva len pri online komunikácii. Mentori za svojimi chránencami cestujú, spoznávajú ich rodiny v osade, chodia s nimi na výlety. Potom je aj vzťah oveľa lepší. Raz až dvakrát do roka organizujeme i celoslovenské stretnutia online mentorov, vďaka ktorým nastavujeme celý projekt a posúvame sa vpred,“ ozrejmuje Peter. Projekt by mal podľa neho deťom pomôcť vo vzdelávaní a príprave na vysnívanú prácu, no ambície sú ušľachtilejšie: „Ak pôjdete na stránku, pri každom dieťati je jeho vysnívané povolanie. Preto by sa dalo čakať, že sa prihlásia mentori, ktorí zastávajú identické pozície. Ale nemusí to tak byť. Čiže Barborku, ktorá chce byť učiteľkou, nemusí mentorovať práve učiteľka. Môže to byť ktokoľvek, kto dieťaťu ponúkne pomoc, rady, kamarátstvo. Veď deti sú väčšinou na základných školách a ten sen o práci sa môže v nasledujúcich rokoch zmeniť.“

Skype rozhovor Zlatice s jej online mentorkou v komunintom centre Podsadek.

Rómske deti sa chcú učiť angličtinu
Za necelý rok fungovania vidí Peter Gomolák posun najmä v jazykových znalostiach a v sociálnej sfére: „Dnes je fenoménom, že deti sa chcú učiť cudzí jazyk. To platí aj v rómskej komunite a práve mentori sú veľmi nápomocní. Deti sa vďaka nim výrazne zlepšili v angličtine. Ja sa však na to pozerám najmä z tej ľudskej stránky. Vidím, ako sa na online komunikáciu tešia. Stále sa mi zdalo, že sú menej citlivé a neprejavujú tak emócie, neobjímajú sa a nehovoria často mám ťa rád. V tom sa výrazne posunuli. Ak sa mení ľudské myslenie, tak aj naša priorita – vzdelávanie, ide oveľa ľahšie. Deťom sa otvoria nové možnosti, zistia, že môžu dokázať množstvo vecí a už nechcú ísť len na strednú, ale i vysokú školu.“ Peter vyštudoval pedagogiku a od začiatku vedel, že chce pomáhať ľuďom. No netušil, že to bude rómska komunita: „Mojím životným cieľom bolo pracovať s ľuďmi a bolo mi jedno, s akou cieľovou skupinou. Ale mal som stále chuť ísť na nejaké špecifické miesta – do väznice či za hendikepovanými. Raz mi prišla cez mestský úrad ponuka, aby som pracoval v komunitnom centre v osade Podsadok. Toto som síce najprv nechcel, ale reku dobre, skúsim. Prišiel som tu ako Slováčisko s predsudkami a nevedel som, čo sa po mne chce. Mal som ale pracovať s mladými ľuďmi, tak som si vytypoval skupinku v osade a ponúkol im, aby navštevovali centrum. Začali sa diať veci, ktoré som nechápal, nerozumel som rómštine, mal som pocit, že ma nechcú a využívajú. Ale stále som sa snažil, vymýšľal aktivity, bral ich na kultúrne podujatia, no vždy som cítil, že ma neprijali. Zlom prišiel, keď som začal komunikovať s Dávidom, on mi približoval ich kultúru, učil ma jazyk a stali sa z nás úžasní priatelia, ako som už spomínal na začiatku rozhovoru. Naučil som sa po rómsky, a to bol zlomový bod. Akonáhle prišli na to, že som vynaložil toľko úsilia, aby som im rozumel, prijali ma medzi seba a stretnutia začali vyzerať úplne inak. Z tej skupiny siedmich ľudí, sú dnes všetci úspešní. Pracujú, niektorí vyštudovali vysoké školy, majú rodiny, dokážu ich zabezpečiť, deti sa vzdelávajú,“ spomína s úsmevom Peter. Dnes mentoruje tri 12-ročné dievčatá. Dve Barborky a Agensku.

Online mentorka Miška Mozolová s dievčatami na ceste do Tatier.

Schopná Agneska

Agneska Čujerová chce byť učiteľkou. Foto: Martin Krestián

Agneska Čurejová chce byť učiteľkou a jej mentorkou je Petra Dávidíková z Londýna. Lokálneho mentora jej robí Peťo. „Dôležité bolo vytvoriť si vzťah aj s jej rodičmi, bez ich podpory by to nemalo taký zmysel. A to sa podarilo, často sa stretávam s celou jej rodinou a mám ich rád. Agnesku poznám už z predškolskej prípravy, sme úžasní kamaráti a pomáham jej v čom sa len dá. Na začiatku bola trochu zakríknutejšia, hanbila sa za svoje pomery, napríklad nechcela, aby šla mentorka k nej domov. Dlho sme sa však rozprávali, že nie je dôležité odkiaľ pochádzam, ale akým som človekom a hoci to trvalo, uspeli sme. Agneska je dnes veselšia, odhodlaná a ide za svojím cieľom. A k tomu jej pomohol aj prechod z čisto rómskej na klasickú základnú školu v Starej Ľubovni. Predsa len, tam má väčšiu možnosť sa posúvať, zdokonaľovať a pripravovať na strednú. Všetky tri dievčatá sme tam premiestnili a darí sa im. No sú vo veku, keď im neviem ponúknuť všetko, sú to baby, a v niektorých veciach im viac pomôžu ženské online mentorky.“ Agneska online mentorka Petra momentálne pracuje v Londýne, špecializuje sa na zákony pre finančné fondy. A prečo si vybrala práve Agnesku? „Je to veľmi citlivé, vnímavé a zvedavé dievča, ktoré myslí na svoju budúcnosť už od skorého veku, čo je v dnešnej dobe veľmi pozoruhodné. Chce byť učiteľkou, starať sa o detičky a mňa tento ušľachtilý zámer dostal,“ odpovedá Petra. S Agneskou komunikuje raz až dvakrát týždenne, preberajú všetko možné od priateľov, cez voľný čas až po školu: „Snažím sa Agnesku motivovať aj tým, že som jej príkladom. Podávam jej moje skúsenosti a ukazujem, že v živote je veľa možností, len o nich treba vedieť a pýtať sa.“ A čo dostáva na oplátku Petra? „Agneska ma učí byť trpezlivejšou, flexibilnejšou a zodpovednejšou. Mentoring s dieťaťom je úplne iný level ako profesionálny. Deti majú svoje sny, predstavy, veľké očakávania. Sme kamarátky a nielen na dobu určitú. Vďaka tomu mám možnosť nazrieť do rómskej kultúry. Rómovia sú viac spojení s prírodou, s vlastným ja, sú otvorenejší. Zažiť kultúrne rozdiely na vlastnej koži je jeden veľký krok k osobnostnému rastu. Tak sa viem opýtať správne otázky nielen okolia, ale aj samej seba, vnímam veci z iného pohľadu, čo je nesmierne dôležité a som za to vďačná,“ uzatvára Petra.

Agneska je len jedno z mnohých detí, ktorým online lektori môžu vytvoriť lepší svet. Ak chcete byť medzi nimi, navštívte stránku schopnedeti.sk, kliknite na rámček Chceš sa stať online mentorom?, vyplňte formulár a počkajte na informácie o ďalšom postupe.

Ako sa páči mentorstvo šiestačke Agneske Čurejovej?
„Mojou mentorkou je Petra a pracuje v Londýne. Skypujeme aj četujeme spolu. Petra mi pomohla veľmi v angličtine, rozpráva sa so mnou, dáva mi anglické knihy, ktoré si čítame a prekladáme. Stala sa mojou kamarátkou a môžem jej čokoľvek povedať. Bola za mnou a príde aj v októbri. Pôjdeme na jarmok do skanzenu aj do čokoládovne. Je moja super kamarátka, poznáme sa už rok a chcela by som, aby sme sa poznali navždy,“ hovorí Agneska. Projekt Schopné deti vníma ako „niečo vzdelávacie, čo by si mohli zaslúžiť aj iní rovesníci.“

Poslaním neziskovej organizácie ETP Slovensko je podpora regionálneho rozvoja, ochrana životného prostredia a pomoc v rozvoji sociálneho, ekonomického, vzdelávacieho a kultúrneho potenciálu jednotlivcov, organizácií a komunít s dôrazom na znevýhodnené regióny, spoločensky znevýhodnené skupiny a etnické menšiny.

Gabriela Krestián Kuchárová
Foto: Archív organizácie ETP Slovensko


Tags: , , , , , , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Peter Gomolák verí, že ak chceme zmenu v celej spoločnosti, musíme najprv zmeniť svoje myslenie

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems