Vysokoškoláci vymysleli nové počítačové hry

| Predstavujeme | 21. 8. 2017

Obaja študujú informatiku, obaja navrhli vlastnú počítačovú hru, zúčastnili sa na programátorskej súťaži IHRA 2017 a umiestnili sa na jej najvyšších priečkach. Prečítajte si o (zatiaľ) najväčšom úspechu Viktora Olejára a Slavomíra Slovenkaia, študentov Prírodovedeckej fakulty UPJŠ v Košiciach.

V súťaži IHRA 2017 sa v troch kategóriách zúčastnilo 27 tímov z Bratislavy, Trenčína, Bardejova, Košíc, Spišskej Novej Vsi či Prešova. Porotu tvorili zástupcovia Ústavu informatiky PF UPJŠ v Košiciach a lídri IT spoločností zameraných na vývoj hier. V kategórii vysokoškolských študentov zvíťazil Viktor Olejár, Slavomír Slovenkai skončil druhý.

Viktor Olejár získal prvé miesto na programátorskej súťaži IHRA 2017. Foto: súkromný archív Viktora Olejára.

Viktorov volejbal
Viktor študoval na bilingválnom gymnáziu v Košiciach, kde ho najviac zaujala informatika. „Chytila ma, pretože ponúka množstvo problémov, v ktorých sa môžem realizovať a pristupovať k nim svojským spôsobom. Isté úlohy si vyžadujú pomalé, analytické zmýšľanie a kladú veľký dôraz na efektivitu riešenia. Iné zasa potrebujú kreativitu, kus fantázie a neštandardný uhol pohľadu,“ vysvetľuje Viktor svoju študijnú filozofiu.
V programovaní počítačových hier IHRA získal prvé miesto. „Najviac komplikované bolo ‚od nuly‘ vymyslieť, ako jednotlivé súčasti budú fungovať, ako do seba zapadnú vo finálnej podobe a akým spôsobom to mám celé naplánovať. Navrhol som jednoduchú 2D hru Volejbal. Dvaja hráči si odbíjajú loptu cez sieť spôsobom, aby protihráčovi spadla na zem. Tak získavajú body potrebné na výhru. Hlavnou inšpiráciou pre mňa bola staršia hra z osemdesiatych rokov Arcade Volleyball. Snažil som sa vytvoriť jej modernejšie prevedenie a pozmeniť, príp. pridať nejaké vlastné nápady a funkcie, napríklad zmeniť výzor hráčov, pozadie, výšku siete…, jednoducho detaily, ktoré sa mi zdali vyhovujúce pre dnešné štandardy PC hier,“ priblížil Viktor svoju trojmesačnú prácu.

Viktorova počítačová hra Volejbal. Foto: Viktor Olejár.

Slavomírovo mesto
Slavomír Slovenkai sa o tvorbu počítačových hier zaujímal už počas štúdia na gymnáziu v Gelnici. „Chcel som sa naučiť nové programovacie jazyky a pochopiť, ako funguje internet, operačný systém či online bezpečnosť,“ vymenováva dôvody, prečo sa rozhodol študovať informatiku na košickej univerzite.
V súťaži IHRA 2017 skončil Slavo na druhom mieste s budovateľskou hrou Reign. „Je situovaná do stredoveku a zameraná na správu krajiny, staranie sa o obyvateľov a zabezpečovanie ich základných potrieb. Hráč sa na zelenej lúke snaží postaviť vlastné mesto a riadiť ho čo najdlhšie. Pre každého občana musí zabezpečiť jedlo a vodu. Má sa o nich postarať napríklad aj v zime, aby nezamrzli (postaviť dostatok príbytkov, zabezpečiť teplé oblečenie…). Obyvatelia sú riadení samostatne počítačom. Ich život sa začína detstvom a končí starobou. Práve týmto je moja hra odlišná od ostatných. Hráč nemá k dispozícii daného obyvateľa po celý herný čas – môže mu ochorieť, zamrznúť či zomrieť od hladu alebo smädu. Do Reignu som zakomponoval rôzne choroby, ako je mor. Hra sa končí, keď v meste všetci zomrú,“ vysvetľuje základné princípy Slavo.

Slavo navrhol budovateľskú hru Reign. Foto: Slavomír Slovenkai.

Viktor i Slavo pôvodne vymysleli počítačové hry špeciálne pre programátorskú súťaž IHRA. Momentálne ich chcú zdokonaliť a zverejniť online a zadarmo, aby si ich mohli zahrať aj ostatní.

Eva Barnišinová


Tags: , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Vysokoškoláci vymysleli nové počítačové hry

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems