Natočil slovenskú Alicu v krajine zázrakov a získal detského Oscara

| Predstavujeme | 7. 8. 2017

Je herec, strihač, scenárista, producent, kameraman, občas aj zvukár a kostymér, ale najmä režisér. Podarilo sa mu natočiť niekoľko filmov, s ktorými uspel na slovenských i medzinárodných festivaloch a súťažiach. Predstavujeme úspešného maturanta Dominika Gyӧrgya.

Dominikovi rodičia boli pred desiatimi rokmi v Taliansku. „Keď sa vrátili, priniesli videokameru. Nahrávali na ňu svoj niekoľkomesačný pobyt. Neobratným zaobchádzaním som im ho vymazal a natáčal si prechádzky po sídlisku. Keď sme sa so známymi usadili v obývačke, zapli televízor a chceli si pozrieť talianske zážitky, na prekvapenie všetkých boli na kazete iba moje zábery stromov, oblohy a podobne. Odvtedy mi naši hovorili: ‚Kamera ti do rúk nepatrí‘, a skrývali ju predo mnou. Ale ja som ju vždy našiel,“ opisuje Dominik s úsmevom svoje prvé „natáčania“.

Dominik je herec, strihač, scenárista, producent, kameraman, zvukár, kostymér, ale najmä režisér.

Kriminálne myslenie
Začiatky Dominikovej filmovej tvorby sa viažu k Titanicu. „Po prvom videní ma fascinoval. Vlastnoručne som postavil sedemmetrový model lode – podlahy boli z drevených paličiek od nanukov a na kupolu nad schodiskom mi stará mama požičala kryt z cukorničky. Vtedy vznikol môj prvý animovaný film TITANIC (2007). Natáčal som ho technológiou pixelizácie, čo laicky znamená: zapnúť kameru, zastaviť, posunúť postavičku a tak dookola. Dej sa odohrával na lodi. Bohatá dáma zastrelila sluhu, ktorý ju okradol,“ opisuje Dominik a s úsmevom spomína, že keď bol malý chlapec, mal veľmi kriminálne myslenie.

Alica ho dostala na strednú školu
Dominikovu najdlhšiu snímku Alica v krajine zázrakov (124 minút) inšpiroval rovnomenný film amerického režiséra Tima Bartona a knižná predloha spisovateľa Lewisa Carrolla. „Vzal som kameru a povedal kamarátom, že ideme do lesa natočiť krátku scénu o tom, ako Alica padne do diery. Veľmi sa mi zapáčil konečný výsledok v počítači, tak som k nemu napísal scenár na celovečernú snímku. Premiéru mala vo Veľkom Krtíši. Všade po meste viseli plagáty, bolo to úžasné pre mňa ako žiaka základnej školy,“ hovorí o projekte, ktorý vznikal dva roky a dostal ho na Súkromnú strednú umeleckú školu filmovú v Košiciach.
K najväčším úspechom mladého filmára patrí aj štvorminútový videoklip Different na tému homosexuality. „Mal som štrnásť rokov. Vtedy sa človek objavuje a konfrontuje s vonkajším svetom. Myšlienka bola osobná, ale snažil som sa ju spracovať čo najviac spoločensky,“ vysvetľuje Dominik. S Different sa zúčastnil na celosvetovom filmovom festivale UNICA 2013, získal prvé miesta na slovenskej súťaži Cineama 2013 a na internetovej českej filmovej súťaži VIDEOCULTURE. Dostal zaň aj Slovenského detského Oscara 2014 za kameru.

Z natáčania filmu Smrť umenia.

Sedem smrteľných hriechov
Na strednej škole natočil Dominik sériu filmov (I. Pýcha – VII. Lenivosť) na tému siedmych smrteľných hriechov. „Na vyučovacom predmete Audiovizuálny ateliér sme mali sedem cvičení. Na každé z nich nám učiteľ dal špecifické zadanie, ktoré sa týkalo veľkosti záberov, použitej snímacej techniky… Napríklad na film Lenivosť som použil statický objekt a pohyblivú kameru. Lebo leniví ľudia sú akoby zastavení, stagnujú a nevyužívajú svoj potenciál, ale všetko okolo nich je v pohybe. Takýmto spôsobom som hľadal technické prepojenia formy s obsahom.“ So snímkou V. Smilstvo skončil Dominik na českom filmovom festivale Mladá Kamera 2016 druhý a na súťaži CINEAMA 2016 za ňu získal čestné uznanie. S filmom VII. Lenivosť vyhral celoštátne kolo slovenskej súťaže CINEAMA 2017 a postúpil na celosvetový festival UNICA 2017, kde bude reprezentovať Slovensko.

Dominik Gyӧrgy.

Umenie vs. komercia
Posledné štyri roky Dominik pracuje na filme Smrť umenia. „Má tri dejové línie. Zameral som sa najmä na umelcov a tvorcov, pretože práve oni často čelia rozhodnutiu: umenie vs. komercia. V snímke vystupuje postava baletky, ktorú si zahrala Zuzana Balogová (znázorňuje múzu umenia – dobro). Jej oponentkou je čierna figurína z výkladu obchodu. Predstavuje komerciu, teda statickosť, chlad, umelosť predaja – zlo. Vo filme sa určite nájde takmer každý. Obsahuje mnoho psychologických spojitostí s reálnymi medziľudskými vzťahmi či dokonca samotnou ľudskou mysľou. Zopár scén vás zastaví a prinúti rozmýšľať nad samotnou existenciou. A to je môj cieľ. So Smrťou umenia chystám po jej dokončení v tomto roku slovenské turné, ktoré odštartuje v Košiciach. Okrem premietania plánujem aj diskusie a rozhovory, aby som ihneď získal spätnú väzbu. Na ňu si veľmi potrpím, keďže svojou tvorbou chcem ľuďom otvárať mysle,“ priznáva mladý režisér.

Dominik Gyӧrgy (1998) pochádza z Veľkého Krtíša. Študoval na Súkromnej strednej umeleckej škole filmovej v Košiciach, odbor kamera, zvuk, strih. Natočil viacero amatérskych aj študentských filmov (Po stopách zločinu, Bláznivý Kristián 4 EVER, Alica v krajine zázrakov, Parodyziakum, Different, Death of Art, I. Pýcha – VII. Lenivosť ). Od septembra bude študentom hranej réžie na Filmovej a televíznej fakulte Akadémie múzických umení FAMU v Prahe.

Eva Barnišinová
Foto: súkromný archív Dominika Gyӧrgya


Tags: , , , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Natočil slovenskú Alicu v krajine zázrakov a získal detského Oscara

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems