Jana Polak tvorí s malými deťmi kolekcie, ktoré predvádzajú aj na prestížnych módnych prehliadkach

| Téma čísla | 21. 8. 2017

Návrhárku Janu Polak sme si prvýkrát všimli na košickom Fashion Weeku pred dvoma rokmi. Vo svojej kolekcii predviedla aj netradičné sukne, do ktorých zakomponovala Zajtrajšie noviny. Vyrábala ich spoločne s malými deťmi, a nám to nesmierne polichotilo. Odvtedy sledujeme jej nevšednú hru s farbami, geometrickými tvarmi a vzormi. Nedočkavo čakáme na nové kolekcie a projekty, o ktorých sa oplatí písať. A tak sme aj napísali. Prečítajte si rozhovor s košickou módno-etickou návrhárkou Janou Polak.

Záverečná módna šou Fashion KidLab v Kunsthalle 2016. Foto: Tomáš Mačej

O móde sa dnes veľmi veľa píše, bloguje a hovorí. Čo znamená slovo móda pre teba?
Teraz sa mi v hlave objavilo veľa odpovedí, pretože veci nevnímam prvoplánovo, ale móda je pre mňa jedna z možností umeleckého vyjadrenia, niečo, čo sa so mnou kontinuálne vyvíja. Presne tak, ako sa vyvíjam osobnostne v každom období môjho života. V tomto význame je to môj cieľ, únik, moja cesta. Niečo, čo ma vystihuje a čím sa prezentujem.

Je to tvoj život?
Profesný určite. Ale keďže si to nosím v hlave, a hlavu mám stále so sebou, tak sa prelína aj so súkromným. Najšťastnejšie sa cítim vo svojom ateliéri. Tu pracujem, aj sa utiekam. Chcem, aby toto miesto bolo inšpiratívne, povzbudzujúce ku kreativite a tvorivosti. Ak podnieti k slobode vyjadrovania mojich návštevníkov, hoc len netradičnou farebnou kombináciou, tak sa napĺňa moje poslanie.

Si špecifická práve odvážnymi farebnými kombináciami či spájaním rôznych vzorov a tvarov. Je to silná stránka tvojej tvorby?
Je to jedna z ciest, ako sa výtvarne vyjadriť, ako prejsť stereotyp, vytvoriť módny presah. Snažím sa hľadať kombinácie na prvý pohľad nekombinovateľné, a to sa dá častokrát práve pomocou farieb. Základné strihy i materiály už niekto vymyslel, ja sa hrám s ich modeláciou – strihy ozvláštňujem, obmieňam, experimentujem s nimi, až kým nie som úplne spokojná. Pre mňa je dôležité stále nachádzať módne témy a prekonávať akési limity, prekvapiť nimi ľudí aj samu seba. Preto rada vytváram rôzne dezény a netradičné kombinácie. Dávam módu do súvislostí, ktoré možno nie každý človek vie rozlíšiť – to ma vystihuje.

Na workshope Fashion KidLab. Foto: archív Jany Polak

Povedala si, že dokážeš vytvoriť módne presahy. Aké konkrétne?
Presahy smerom k iným aktivitám. Či už je to posolstvo odovzdávať zručnosť a skúsenosť ďalej a iným generáciám, alebo presah v publikačnom zmysle, že esencie môjho tvorivého sveta dávam na papier, hlbšie o nich uvažujem a vytváram z nich inšpiračný zdroj pre niekoho iného.

Čiže ty píšeš aj učíš?
Píšem blog pre istú košickú internetovú televíziu a posledné dva roky som učila na základnej umeleckej škole odbor módne návrhárstvo a textil. Okrem toho už tri roky vediem detský workshop Fashion KidLab, kde som sa našla a kde uplatňujem svoje vzdelanie, keďže som študovala etickú a výtvarnú výchovu. KidLaby sú zmysluplnou aktivitou s humánnym charakterom. Aj vďaka nim tu po mne niečo ostane a možno ovplyvním životy detí. Nemusí to byť priamo v tom, že sa stanú módnymi návrhárkami, ale stačí, keď budú v niečom zručnejšie, šikovnejšie, keď si vyskúšajú prácu s materiálom prostredníctvom zaujímavých výtvarných techník. Rozšíria si obzor a minimálne si budú vedieť niečo samy vytvoriť, ako aj prijať zodpovednosť za svoje rozhodnutia. Pre mňa je to zdroj inšpirácie, pretože na každom workshope máme konkrétnu tému a ja ju musím uchopiť tak, aby bola zaujímavá pre deti, ale zároveň, aby sme ostali v kvalitatívnom štandarde. Prvý rok bol taký všeobecný základ, kde sme prešli potrebnými technikami. Druhý rok bol viac špecifický a venovali sme sa globálnym témam ako recyklácia, afro móda, orient… a minulý rok sme zabŕdli priamo do výtvarných smerov. Stretnutia tak majú stále iný rozmer, ale nepriamo na seba nadväzujú.

Tento rok tvorili deti na workshopoch oblečenie inšpirované modernou. Foto: archív Jany Polak

O kvalite a precíznosti workshopov svedčí aj nositeľnosť modelov, ktoré ste s deťmi vytvorili. Niektoré na sebe predviedli modelky na košickom Fashion Weeku v roku 2015 a videli sme ich aj na detskej prehliadke, ktorá bola ukončením minuloročného Fashion KidLabu. A to bola šou s veľkým mólom, tanečníkmi, hudbou, projekciou…
Áno, už dvakrát sme mali takéto veľkolepé ukončenie roka a modely sme dokonca predviedli tento rok aj na akcii SPIRITMLYNSKA. Tieto prehliadky sú výbornou možnosťou dať projektu vážnosť a zároveň ponechať detskú spontánnosť aj veselosť. Malé deti sa prejdú po móle ako modelky, v modeloch, ktoré samy vytvorili, pozerá sa na nich množstvo ľudí a rodičia sú šťastní. Aj preto sme sa rozhodli workshopy rozšíriť na iné miesta a dali sme im putovný charakter. Čiže ideme na pozvanie na nejakú akciu, s deťmi hodiny tvoríme modely a v závere ich predvedú na malej módnej prehliadke. Naposledy sme boli napríklad pri vode, na takom drevenom móle, a tak sme tvorili kolekciu inšpirovanú vodou, jej priezračnosťou a tajomnosťou. Priehľadný igelitový základ sme dekorovali farebnými rybkami, kotvami, loďkami – používali sme lepiace fólie a fixky. Vizuálne veľmi efektné modely mali úspech.

Teraz sa veľa hovorí o etickom podnikaní a etickej móde, ty by si podľa nás mohla byť reprezentantom etickej módy.
Myslím si, že áno a nedopracovala som sa k tomu vypočítavo. Je to mojím prístupom k práci. Módu si tvorím sama, navrhujem aj šijem ju na Slovensku. Moje modely sa dajú navzájom kombinovať, dokonca k sebe pasujú veci z roku 2006 so súčasnou kolekciou, a to tiež nepriamo spadá do konceptu recyklácie. Tento rok som bola súčasťou Fashion Revolution a budem sa prezentovať na Resonance Fashion šou zameranej na slow fashion, čiže na recykláciu v módnom priemysle. Je zodpovednejšie mať v skrini menej nadčasových a kombinovateľných kúskov ako miliónpäťsto lacných a menej kvalitných. Ale to už je o tom, ako sa chce každý prezentovať. Či chceme, či nie, odev je zásadnou neverbálnou komunikáciou, prvú mienku si ľudia vytvárajú na základe nášho oblečenia.

Na Fashion KidLab šou deti predviedli modely, ktoré si samy vyrobili. Foto: Tomáš Mačej

Hovoríš teda, že je lepšie mať v skrini menej vecí a kombinovať ich. Čiže nie je faux pas vziať si na spoločenskú akciu dvakrát tú istú košieľku a vymeniť len sukňu?
Práveže v tom je ten módny vtip (ak do úvahy neberieme naozaj vysokospoločenské podujatia). Vytvárať iné súvislosti s rovnakým odevom. Každý deň sa cítime inak a aj to sa energeticky odzrkadlí v našom vyžarovaní. Veď sa nám stáva, že si na seba niečo len rýchlo hodíme a všetci nás chvália, ako nám to pristane. A inokedy špekulujeme pred zrkadlom a aj tak sa vo výsledku necítime dobre. Čiže v jednej košieľke môžeme vyzerať stále inak. A niekedy sa stačí s oblečením pohrať – inak si vykasať rukávy, zaviazať opasok.

Ty svojim klientkam radíš, ako si zaviazať opasok či vykasať rukávy?
Pokiaľ majú záujem, tak určite áno. Niekedy rozhodujú detaily. Či previazať kabát tenkým alebo hrubým opaskom, čo vyzdvihnúť a čo naopak potlačiť, aký vzor použiť na hornú časť menej
proporčnej postavy, aký na dolnú časť. Je množstvo strihov či farebných kombinácií, ktoré môžu postave lichotiť, alebo naopak jej uškodiť. V tom všetkom by mal módny návrhár vedieť poradiť a zákazníčke by mal pomôcť nájsť štýl, ktorý jej svedčí. Najlepšie je, keď žena odchádza z ateliéru šťastná a s úplne iným sebavedomím, ako prišla. A častokrát to je o malom detaile.

Záverečná módna šou Fashion KidLab v Kunsthalle 2016. Foto: Tomáš Mačej

Stáva sa, že zákazníčka od teba odíde s kúskom, ktorý by si predtým na seba nikdy nedala?
Stáva sa to často. Ženy sa niekedy boja čo i len skúsiť nejakú vec, pretože si myslia, že im to určite nepristane. A potom sú prekvapené, že výrazná čiernobiela kombinácia v kosoštvorcovom prevedení ešte výraznejšie dotvorí danú osobnosť. Rada pošteklím v zákazníčke túžbu po jedinečnosti.

Obliekaš aj nejaké známe osobnosti?
Adela Banášová si kúpila niekoľko mojich kúskov, ale mediálne sa s nimi neprezentovala. Viem, že ich nosí v súkromnom živote, a to je pre mňa viac. A Misha má tiež zopár vecí, rovnako aj jej dvojčatá.

Dá sa módou na Slovensku uživiť?
Dá sa, ale nie je to jednoduché. Nemám za sebou celý realizačný tím s rôznymi marketingovými vizionármi a stále hľadám a skúšam cesty, ktorými chcem ísť. Každý návrhár začína z iného bodu či inej situácie a má iný cieľ. A každý potrebuje aj kus šťastia a priateľov, ktorí mu pomôžu preklenúť náročnejšie obdobia. Podľa mňa je potrebné nechať sa viesť intuíciou a stále na sebe makať. Veď aj preto trávim v ateliéri množstvo času a niečo vymýšľam, niekedy sa až priveľmi trápim, ale bez toho to nejde. Človek musí byť na seba prísny a disciplinovaný, aby robil kvalitnú prácu, za ktorú sa nemusí hanbiť. No myslím si, že nám všetkým chýba podpora od štátu. Veď umelci a kreatívni ľudia dostali dar, ďalej ho rozvíjajú, kreujú kvalitu spoločnosti, a preto by mali byť podporovaní. Aby mohli tvoriť čo najviac slobodne a umelecky a nebyť odkázaní len na komerčné spolupráce, kde sa niekedy ubíja ich autorská tvorba.

Kolekcia Jany Polak bola súčasťou aj módneho podujatia SPIRITMLYNSKA. Foto: archív Jany Polak

Ty sa podriaďuješ komerčným zadaniam?
Všetko je o kompromisoch. Svoju tvorbu vnímam ako kreatívnejšiu časť, kde si robím svoje vlastné vízie, a potom ako komerčnejšiu časť, kde riešim konkrétne zákazníčky, a tie sú samy o sebe limity – vek, postava, príležitosť, predstava… Obe časti by sa mali dopĺňať. Častokrát ma komerčná zákazka posunie, pretože niečo vymyslím pre zákazníčku, a tak sa mi to zapáči, že to potom zahrniem do svojej autorskej kolekcie. Tak vzniká ideálny kompromis.

Košická návrhárka Jana Polak vyštudovala Strednú priemyselnú školu odevnú vo Svidníku odbor navrhovanie a modelovanie odevov a potom výtvarnú a etickú výchovu na Prešovskej univerzite. Dnes tvorí vo svojom ateliéri na Strojárenskej 3 v Košiciach. Rada kombinuje farby a vzory a zároveň prostredníctvom módnych presahov prepája remeselné techniky so súčasnou módou. V jednej kolekcii sa inšpirovala pletenou štruktúrou.. „Ak sa povie pletenie, ľudia si predstavia ihlice, štrikovanie, ponožky, sveter, niečo, čo patrí k zime, chatám, ku krúžku šikovných rúk. Ale pritom to môže byť úžasný inšpiračný zdroj v modernom svete. Z pletenia si vieme vziať len priesvit, štruktúru, systém preplietania, čiže nemusíme použiť vyslovene pletenie, len jeho princípy. A vznikne nám originálny výsledok,“ Jana Polak.

Ďakujem za rozhovor.

Gabriela Krestián Kuchárová


Tags: , , , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Jana Polak tvorí s malými deťmi kolekcie, ktoré predvádzajú aj na prestížnych módnych prehliadkach

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems