Sen pre vodičov, nočná mora pre benzínky: 783 km na 1 liter benzínu

| Predstavujeme | 5. 6. 2017

Košickí študenti vyrobili najúspornejšie vozidlo na Slovensku. Po prvýkrát vyštartovalo v súťaži Shell-Eco marathon v Londýne, kde ho sprevádzal osemčlenný tím na čele s Branislavom Konečným.

Braňo bol tretí rok vedúci tímu, ktorý sa pripravoval na európsku súťaž Shell-Eco marathon. „Technická univerzita sa na nej zúčastňuje už 23 rokov. Sú to preteky v spotrebe vozidiel. Princípom súťaže je vyrobiť čo najúspornejšie auto. Musí spĺňať technické požiadavky a predpisy dané organizátorom, napríklad minimálny a maximálny rozchod kolies, päť alebo šesťbodové bezpečnostné pásy, tuhá karoséria a konštrukcia, účinné brzdy… Zaujímavosťou je, že vozidlo musí mať hlasný klaksón (minimálne 110 dB). Šofér z dôvodu obmedzeného priestoru takmer leží, a preto nemá dokonalý výhľad na trasu. Pri predbiehaní trúbi, čím dáva najavo, že sa chystá obiehať. Automobil sa tankuje na začiatku i na konci každej jazdy. Následne sa vyráta rozdiel a určí sa spotreba paliva – tá sa prepočíta na vzdialenosť, ktorú by auto prešlo na 1 liter benzínu. Najúspornejšie vyhráva. My sme tento rok skončili 18. z 59 štartujúcich. Pretekalo sa na trati s dĺžkou 1,66 kilometra. Aby bol pokus platný, museli sme odjazdiť 10 kôl za maximálne 39 minút pri priemernej rýchlosti 25 km/hod. Každý tím mal štyri platné pokusy, z nich sa vyberal najlepší výsledok,“ vysvetľuje Braňo. Spoluprácu na projektovaní auta, ako aj trojnásobnú účasť na Shell-Eco marathone považuje za svoj najväčší
študijný úspech.

Braňo Končený pri prototypoch zostrojených na Strojníckej fakule TUKE (najnovší je vľavo). Foto: Jaroslav Melko

11 mesiacov driny
Súčasné auto je štvrté, ktoré bolo zostrojené na Strojníckej fakulte TUKE. Predchádzajúce dva ročníky súťažili študenti so „zdedeným“ vozidlom, ktoré neustále vylepšovali. „Pred 11 mesiacmi začala výroba najnovšieho prototypu. Je úplne nový, z minuloročného sme ponechali iba palivovú nádrž s objemom 1 dl. Automobil má aerodynamický tvar slzy, tri kolesá a je vyrobené z uhlíkových vlákien. Vďaka nim je ľahšie (okolo 40 kg), čo vo významnej miere ovplyvňuje spotrebu paliva – naša najnižšia dosiahnutá je 783km/1 liter benzínu. Na výrobe najnovšieho modelu sa podieľalo niekoľko desiatok študentov bakalárskeho, inžinierskeho aj doktorandského štúdia. Analyzovali aerodynamiku, modely, podvozky, konštrukcie a rámy z uhlíkových vlákien, navrhovali karosériu, pomáhali pri vykonávaní testov a podobne,“ približuje Braňo a dodáva: „Každé riešenie muselo byť aplikované s ohľadom na spotrebu paliva. Je dôležité pripomenúť, že auto nie je určené na bežné využitie a bolo vyrobené špeciálne na účely súťaže.“

Šoférovala žena
Veľmi podstatnou súčasťou na Shell-Eco marathon je vodič. Braňo je presvedčený, že práve šofér má vo svojich rukách polovicu úspechu: „Naštartuje, rozbehne sa na plný plyn a okamžite po dosiahnutí požadovanej rýchlosti vypne motor. Využíva fakt, že auto je ľahké, má veľmi nízke valivé aj aerodynamické odpory, a že dlho dokáže rolovať bez pomoci benzínového motora. Ten na jednom kole beží cca 30 sekúnd. Na vodičov platí váhové obmedzenie – minimálne 50 kg. Samozrejme, ideálne je priblíženie sa tejto hodnote, pretože čím je osoba sediaca vnútri ťažšia, tým je vyššia celková hmotnosť a zvyšuje sa spotreba benzínu. Preto sú častými šoférmi ženy. Tento rok sme mali dve, Anka Petrušová súťažila a Janka Duchnovská bola náhradníčka. Okrem váhového limitu musia mať vodiči cit pre jazdu. To znamená, že majú presne odhadnúť, kde sa môžu rozbehnúť alebo ako si pravidelne rozložiť jednotlivé kolá, aby neprišli do cieľa po časovom limite.“
A čo sa stane s autom po súťaži? „Keďže jeho výroba je náročná po časovej i finančnej stránke (niekoľko desiatok tisíc eur) nechceme stavať nové vozidlo každý rok, ale plánujeme ho priebežne vylepšovať,“ dodáva Braňo.

Doktorand Branislav Konečný (1989) pochádza z Rimavskej Soboty. Odmala mal vzťah k autám a cit pre techniku. Momentálne študuje na Katedre bezpečnosti a kvality produkcie na Strojníckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach. V rámci štúdia analyzuje bezpečnostné riziká vodíkových automobilov, ktoré v budúcnosti nahradia klasické spaľovacie motory. Je presvedčený, že „ak chceme vodík využívať v takej miere ako benzínové a naftové motory, musíme už dnes začať analyzovať jeho obmedzenia (vysoká horľavosť, výbušnosť, špecifické podmienky na skladovanie a pod.).“

Súťaž Shell-Eco marathon usporadúva energetická a petrochemická spoločnosť Shell. Preteky sa začali a dlhodobo organizovali vo Francúzsku, neskôr v Nemecku a Holandsku. Od minulého roka sa súťaž presunula do Londýna. Európska časť je najstaršia, okrem nej sa preteká v Amerike aj v Ázii.

Eva Barnišinová


Tags: , , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Sen pre vodičov, nočná mora pre benzínky: 783 km na 1 liter benzínu

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems