Lapkinn radí, ako úspešne blogovať

| Nezaradené, Rozhovory | 27. 2. 2017

Prvá módna blogerka roka oslavuje 4. narodeniny! A to je vek, v ktorom vie už úspešne blogovať, nadväzovať spolupráce, vyberať si klientov, tváriť sa do objektívu, reagovať na kritické komentáre a komunikovať s čitateľmi. Tak sme sa rozhodli, že Lindu Adamčíkovú alias Lapkinn o tieto rady poprosíme a pomôžeme nielen začínajúcim blogerom, ale aj mnohým klientom. Lebo tí nie vždy vedia, ako s blogermi spolupracovať.

Ako písať blog, aby bol úspešný?
Ak sa bloger rozhodne písať články a fotiť, v prvom rade by to mal robiť s radosťou. Nie je nič lepšie, ako so záujmom a nadšením pristupovať k blogerskej činnosti. Navyše, čitatelia a fanúšikovia vedia pozitívny prístup oceniť a aj oni sa s rovnakým entuziazmom vracajú na blog. Dôležitý je aj kvalitný obsah – hodnotné texty a pútavé fotografie. Bloger by nemal zabúdať ani na autenticitu. Podľa môjho názoru práve ona robí blogy výnimočnými v porovnaní s bežnými reklamami alebo billboardovými kampaňami. V súvislosti s týmto atribútom je dôležitá aj pravdivosť. Každý bloger by mal pri recenzií produktov pristupovať k testovaniu objektívne. Písať by mal nielen pozitívne, ale i negatívne postrehy, inak veľmi rýchlo stratí dôveru, ktorá sa už opätovne získava veľmi ťažko. Keďže žijeme v dobe sociálnych sietí, netreba zabúdať ani na Facebook a Instagram. Príjemným oživením blogového obsahu môžu byť aj videá či krátke vlogy.

Foto: Katarina Petrášová

Foto: Katarina Petrášová

Ako často postovať? V ktoré dni a časy?
Pre blog je veľmi prospešné a dôležité pravidelné postovanie. V mojom prípade sa snažím o pridávanie článkov dva až trikrát do týždňa. Na sociálnych sieťach „postujem” každý deň. Na Instagrame dokonca niekedy pridávam aj dve až tri fotografie za deň a pravidelne fotím aj do Insta stories. Keďže každá sociálna sieť si žije svojím životom a rytmom, má aj svoje ideálne časy a dni, kedy pridávať. Pri Faceboooku sa u mňa potvrdili ako najsilnejšie dni – nedeľa a pondelok večer.
Čo sa týka časov, najideálnejšia 19. a 20. hodina bez ohľadu na to, aký deň je v týždni. Práve vtedy si ľudia po práci a škole prídu „oddýchnuť” na FB a viac lajkujú. Medzi silné časy patrí aj 7. až 8. hodina ráno, keď si čitatelia v autobuse cestou do práce alebo školy pozerajú facebookové príspevky. Dokonca mám pocit, že v ranných hodinách skôr pozitívne lajkujú a večer sú viac kritickí, keď sú po celom dni unavení. Tieto záležitosti sa mi potvrdili pozorovaniami, ale aj niekoľkými školeniami o pridávaní príspevkov na Facebook.

Ako oslovovať klientov?
Ja sa riadim tým, že klientov neoslovujem ako prvá. Smejem sa na tom, že vždy si vysnívané spolupráce pritiahnem silou mysle a pozitivným myslením. Ak bloger vytvára kvalitný obsah, klient si ho čoskoro nájde.

Foto: Dominik Babušík

Foto: Dominik Babušík

Tak ako si vyberať spomedzi klientov, ktorí oslovujú teba?
Univerzálny kľúč alebo rada pravdepodobne neexistuje. Vždy si pri ponuke treba uvedomiť, či ponúkaný tovar alebo suma je adekvátna tomu, čo za ňu klient chce. Pri výbere spoluprác u mňa zaváži aj prístup a komunikácia. Ak dostanem univerzálny a neosobný mail so znením: „Dobrý deň, zaujal nás váš blog…”, väčšinou ho rýchlo „preletím” a odmietam. Viem totiž, že v rovnakom znení prišiel ďalším desiatim blogerom a firmy len čakajú, kto sa im na ponuku chytí a spraví to čo najvýhodnejšie, najčastejšie bartrovo. Akonáhle, čítam v správe priame oslovenie a klient napíše, že sleduje dlhodobo našu prácu na blogu a niekedy aj vymenuje, ktoré články sa mu páčia, pristupujem k spolupráci inak. Taktiež nie je dobré, ak bloger spolupracuje s viacerými značkami, ktoré ponúkajú druhovo rovnaký, resp. podobný produkt. Ani čitateľa veľmi nepoteší, keď jeden týždeň číta na blogu, aký úžasný je šampón Ferka Mrkvičku a na druhý týždeň vychvaľuje šampón Janka Hraška. Fanúšika blogu to skôr zmätie a oslabuje to jeho dôveru v blogera. Rovnako ani Janko Hraško nebude spokojný, ak uvidí, že o týždeň už chválim Ferkov šampón.
Pri výbere spoluprác treba byť opatrní. Rozhodne netreba brať každú ponuku. Aj v tomto prípade platí, že bloger musí dôkladne selektovať. Priznám sa, že na blogu momentálne odmietam 80% spoluprác. Je to hlavne preto, že časovo by som ich nestíhala, sú druhovo podobné ako kolaborácie, ktoré mám a hlavne sa s nimi nestotožňujem. Nedávno mi prišla ponuka, aby som odprezentovala energetické nápoje. Hneď som slušne odmietla, keďže ich nepijem a nemám k nim pozitívny vzťah. Podľa môjho názoru nie je správne, ak bloger prezentuje produkty, ktoré by si za normálnych okolností nekúpil a ani by o ne v obchode nemal záujem.

Foto: Dominik Babušík

Foto: Dominik Babušík

Klienti väčšinou ponúkajú bartrové spolupráce. Je to v poriadku?
Pár rokov dozadu by som odpovedala, že určite áno. Veď, za článok dostanem produkt. No, za štyri roky som si uvedomila, že bartrové spolupráce nie sú vždy výhodné. Ak si firma dokáže zaplatiť za priestor v televízií alebo printe, nemôže mať problém urobiť to isté aj pri blogoch alebo vlogoch. Navyše, niektorí blogeri a vlogeri majú ešte lepšie čísla a dosah ako tradičné médiá. Iná situácia je, ak blogerovi ponúknu za článok hodnotnejšiu vec – elektroniku alebo luxusné značky oblečenia. No, aj tu treba byť opatrný!

Akú chybu robia klienti pri nadväzovaní spolupráce a komunikovaní s blogermi?
Myslím si, že je správne, ak klient komunikuje s blogerom úprimne a dokáže sa doňho vžiť. Nie je úplne v poriadku, ak firma žiada, aby bloger napísal tri články o ich značke a dostane za to jeden lak na nechty. Firmy by podľa mňa nemali hneď očakávať, že vďaka blogovému článku im rapídne vzrastie zisk. Skôr im pomôže pri zviditeľnení sa a vytvorení tzv. „love brand”. Aj keď rast zisku je, samozrejme, viac ako istý.

Foto: Peter Šeteščák

Foto: Peter Šeteščák

Ako reagovať na negatívne komentáre a hodnotenia? Reagovať vôbec?
Záleží od toho, o aký komentár ide. Raz mi na Facebooku napísal jeden pán, že sa mu nepáči, ako som oblečená, pretože kopírujem Američanky a popieram v sebe slovanský pôvod. Keď som reagovala na jeho názor, celá komunikácia sa hneď obrátila na riešenie politickej otázky – USA vs. Rusko a časté útoky z jeho strany typu Prečo obhajujem Američanov? Pritom išlo o nevinnú fotku na streche. V súčasnosti by som na tento komentár už nereagovala, pretože druhá strana chcela len provokovať. Každopádne, univerzálna rada znie – brať to s úsmevom a nie príliš osobne. Na druhej strane, niekedy príde i konštruktívna kritika a tá vie veľmi dobre človeka posunúť. Aj keď musím povedať, že čitatelia na blogu Lapkinn sú skvelí. Na občasný negatívny komentár už odpovedajú za mňa a zastanú si ma. Je to úžasný pocit a pre mňa tiež veľmi vzácny moment.

Azda najdôležitejšou súčasťou každého blogu sú fotografie. Je podstatné, aby sa blogerka naučila tváriť a postaviť pred objektív?
Každá blogerka sa časom naučí „tváriť”. Aj ja som sa vytrénovala vďaka môjmu budúcemu manželovi a fotografovi Dominikovi Babušíkovi. Naučila som sa postaviť pred objektív, aby som nevyzerala ako „skriňa”. Skvelým trikom je tréning pred zrkadlom. Rozumiem, že to môže vyzerať veľmi komicky. Ale ja som si vďaka nemu našla svoje správne uhly, strany a pózy.

Ďakujeme za tipy prvej módnej blogerke roka 2014 Linde Adamčíkovej. Jej prácu nájdete na www.lapkinn.com.

Gabika


Tags: , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Lapkinn radí, ako úspešne blogovať

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems