Biznisplán nie je zárukou úspechu, no môže úspech umožniť

| Rozhovory | 4. 4. 2016

Organizácia Creative Industry Košice organizuje vzdelávací program na tému biznisplán. Sériu štyroch workshopov bude viesť skúsený manažér Imrich Havriš. Vyše 15 rokov fungoval vo vrcholových pozíciách v medzinárodnom biznise a vo firmách SABMiller (Šariš, Topvar), Carlsberg Kazachstan, Coca-Cola Amatil či EXIsport. A na čo vlastne potrebujete biznisplán, keď množstvo podnikateľov funguje bez neho? Aby ste boli úspešnejší než oni.

Biznisplán je podľa Havriša dokument, ktorý definuje zámer/myšlienku a takisto postup, ako zámer zrealizujeme v istom časovom období. Definuje aj rôzne alternatívy k dosiahnutiu cieľa. A prečo je taký dokument potrebný, ak mnohí fungujú bez neho? Odpovedá Imrich Havriš. „Malým aj veľkým podnikateľom, ktorí to už majú rozbehnuté, by som odporučil, aby nestrácali čas nad zostavením formálneho biznisplánu. Najmä, ak majú zákazníkov a tí sa k nim vracajú. Ale ak chce človek zmeniť svoj život, odísť zo zamestnania a má ideu o vlastnom podnikaní, biznisplán mu môže výrazne pomôcť. Ešte kým zamestnanie opustí a vrhne sa do realizácie svojho nápadu, si na zostavovaní biznisplánu bez následkov otestuje svoj zámer, definuje zákazníkov a či sa vôbec vyplatí. Rovnako podnikateľa pripraví na rôzne riziká a ťažšie časy.“

1 havris

Skúsený kouč poradí

Biznisplán pozostáva z troch častí. Tá najväčšia a najnáročnejšia je marketingový plán. V ňom sa definuje podstata nápadu, samotný produkt/služba, zákazníci a stratégia, ako zákazníkov osloviť a získať. Druhá časť je prevádzkový plán (prevádzka, zamestnanci, materiál, stroje) a tretí je finančný plán, v ktorom si spočítame náklady, zisk aj cashflow. Čiže svoje podnikanie si najprv spíšeme na papier. Tento dokument je pomôcka, do ktorej môžem nahliadnuť, ak nastane problém či riziko. V biznispláne sú zadefinované ciele a míľniky – kontrolné body, ktoré má vedú stanovenou cestou za určeným výsledkom. A to umožní úspech, no nie je to záruka úspechu,“ vysvetľuje Havriš. Biznisplán je teda pomôcka na úspešné zrealizovanie svojho podnikateľského nápadu. Na jeho vypracovanie môžete použiť šablóny na internete, publikácie, vysokoškolské príručky. Alebo prídete na workshop, kde teóriu nahradia niekoľkoročné skúsenosti úspešného manažéra a kouča.

2 havris

Redakcia a Havriš v praxi

Imrich Havriš vedie stretnutia štýlom otázok, navádza vás na správne rozhodnutia a logické premýšľanie. A žiaden dokument na internete či kniha vám jeho rýchlu reakciu neponúknu. My sme si Havriša vyskúšali v praxi. Tvárili sme sa, že chceme vyrábať svojskú dizajnérsku stoličku. Kvôli rozsahovému obmedzeniu prinášame iba časť z toho, ako s nami Imrich Havriš pracoval (ZN: Zajtrajšie noviny, IH: Imrich Havriš):

IH: „Na čo bude slúžiť stolička, aký je náš cieľ?“
ZN: „Chceme vyrábať stoličku, aby sa zrealizoval náš nápad a mali sme z toho finančný zisk.“
IH: „V odpovedi vám chýba podstatná vec. Každý nápad slúži zákazníkom. To, čo chcete je fajn, no dosiahnete to, len ak nájdete osoby, ktoré produkt ocenia.“
ZN: „Tak chceme, aby ich stolička zaujala a prakticky im slúžila.“
IH: „V tom už šípim úmysel pokryť nejaké potreby zákazníka. Ako prvý krok by to stačilo. Ide o menší biznis, tak nebudeme postupovať podľa učebníc, skôr priamočiarejšie. Predpokladám, že sa v dizajne vyznáte, sledujete svetové trendy, konkurenciu, dopyt. A dajme tomu, že od tohto nezávisí vaše živobytie, vyrábate stoličky popri ďalších aktivitách. Stanovme si realistický cieľ – predáme 10 kusov za rok. Poďme si definovať zákazníka. Kto je váš zákazník?“
ZN: „Moderný človek v produktívnom veku.“
IH: „Koľko je takých?“
ZN: „Veľa.“
IH: „To je veľmi nekonkrétny údaj. Na Slovensku je cca 5 miliónov ľudí, v Košiciach žije 240 tisíc, plus 10 tisíc, čo dochádzajú za prácou. My hľadáme progresívneho človeka, ktorý má istý príjem. Určíme si vek, jeho bydlisko. Čiže je mladší, slobodný, žije v meste, práve si zariaďuje byt. Stolička bude iba praktická, či aj ozvláštni interiér?“
ZN: „Určite ozvláštni a teraz nám napadlo, aby sme ju predávali do moderných reštaurácií, bistier a prevádzok.“
IH: „Tak a vidíte, že pri procese modelovania situácií nám napadajú nové návrhy. Aj preto je dobrá tvorba biznisplánu. Stoličky ponúkneme aj do priestorov, kde sa takýto človek pohybuje, a tak ho zaujmeme. Aký ma príjem?“
ZN: „Nad 800 eur.“
IH: „To nám zúžilo okruh ľudí v Košiciach. Koľko tu takých je?“
ZN: „Málo.“
IH: „Vieme to presne vyrátať. Keďže teraz nemáme presné údaje, pre ilustráciu nasimulujeme situáciu v Košiciach. Napr. štatistický úrad nám povie, že človek medzi 18 a 40 rokov, muž aj žena, tvorí v rámci mesta 10 % obyvateľov. Ak Košice majú 240 tisíc obyvateľov, 10 % je 24 tisíc ľudí. Najviac polovica zarába pod 800 eur, tak nám ostane 12 tisíc ľudí. Ak sa ten človek po práci pohybuje v galériách a podnikoch, môžeme prísť ku počtu, dajme tomu, 2 tisíc ľudí. Čiže už vieme, aký komunikačný plán si potom vytvoríme, lebo máme definovaného zákazníka. Teraz sa pozrime na konkurenciu. Vojdime do hláv zákazníkov, kde by hľadali produkt?“
ZN: „Dnes aj obchodné centrá predávajú imitácie dizajnérskych kúskov a sú lacné. Čiže sa pozrú aj tam, urobia si prieskum dostupných dizajnérov a potom sa budú rozhodovať či chcú drahý originál, alebo lacnú imitáciu.“
IH: „Tak. Je dobré identifikovať všetkých konkurentov, ich silu a aj podľa toho určiť ceny. Imitácia v obchode stojí 100 eur, dizajnéri predávajú podobné výrobky za 400 eur, tak my dáme cenu 350.“

Počas celého rozhovoru nám Imrich Havriš pomocou logických otázok nastavoval zrkadlo. V skratke a prakticky vysvetlil celé zadefinovanie marketingového, prevádzkového aj finančného plánu. Poukázal aj na dôležitosť určenia si rizík: „Čo keď na trh vstúpi nový konkurent, Číňania prídu s tým, že je to svetový trend, a nasekajú nízke ceny. Čo ak sa tu zavrie T-Systems a prídeme o polovicu svojich potenciálnych zákazníkov, pretože títo mladí progresívni ľudia s istým platom sadnú na vlak a prácu si budú hľadať v Bratislave. Na takéto rizika si určujeme záložný plán, a teda vieme, čo robiť, ak riziká reálne nastanú.“ Pri každom biznispláne musíte dbať na tri elementy – poznať svojo zákazníka, konkurenciu a vedieť si zadefinovať ciele.

Podrobne sa tieto veci naučíte na 4-dielnom workshope PLÁNUJ PRE ÚSPECH. Uskutoční sa od 27. apríla, každú stredu od 17:00 do 20:00. Maximálny počet účastníkov je 16, cena 100 eur a prihlášku nájdete na www.cike.sk.

Gabriela Krestián Kuchárová
Foto: Róbert Rampáček


Tags: , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Biznisplán nie je zárukou úspechu, no môže úspech umožniť

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems