Prvá etapa Stavby integrovanej koľajovej dopravy (IKD) Košice v úseku od Námestia Maratónu Mieru cez Kuzmányho ulicu po Staničné námestie nebola vôbec jednoduchá. Bolo nutné demontovať a nahradiť novými kilometre koľají, napájacích, spätných káblov, rekonštruovať priecestia, osadiť nové výhybky a mnoho iných vecí.
Víťaz verejnej súťaže, skupina zhotoviteľov diela DÚHA-ZUE (Dúha, a.s. Prešov, ZUE a.s. Krakov, Poľsko), zrealizovala práce za takmer 40 miliónov eur s DPH. Európska únia poskytla na projekt 85 % celkovej sumy z prostriedkov Kohézneho fondu, 10 % išlo zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky, zvyšných 5 % z rozpočtu mesta Košice. Ak by neboli v súčasnosti modernizované električkové koľajové trate, postupne by museli byť odstavené z prevádzky jednotlivé úseky, predovšetkým križovatky; rástli by finančné náklady na údržbu tratí; čím je staršia trať, tým sa zvyšuje predpoklad vzniku nežiaducich sprievodných javov, ako napr. hluk, vibrácie; zastaraná trať zvyšuje predpoklad vzniku mechanických poškodení podvozkových častí vozidiel spojených s nebezpečenstvom vzniku mimoriadnych udalostí, vrátane čoraz častejších vykoľajovaní vozidiel; bez terajšej modernizácie tratí by musela byť prevádzka na tratiach čoraz viac obmedzovaná, nebolo by totiž možné ďalej poskytovať bezpečnú prepravu cestujúcej verejnosti.
Nebolo to jednoduché
O neľahkej úlohe stavbárov svedčí rozsah rekonštrukčných prác. Odborníci museli zvládnuť:
-
modernizáciu obratísk na Staničnom námestí a Námestí Maratónu mieru
-
zatrávnenie koľajísk, vydláždenie priechodov a križovatiek
-
rekonštrukciu mosta pri mestskej krytej plavárni v smere k Staničnému námestiu
-
inštaláciu 32 kamier po celej dĺžke trate
-
rekonštrukciu všetkých doteraz nezrenovovaných nástupíšť na celej trase
-
predĺženie tratí (všade tam kde to bolo možné) najmenej na 70 metrov, aby tam naraz mohli zastavovať nielen električky, ale i tram–trainy
-
inštaláciu ochranných aj bezpečnostných bariérových prvkov
-
vybudovanie nových prístreškov pre cestujúcich, vrátane označníkov
-
inštaláciu elektronických LCD tabúľ, ktoré poskytnú aktuálne informácie o najbližších odchodoch električiek z danej zastávky
-
osadenie nových semaforov pre plynulý prejazd po Kuzmányho ulici
-
výmenu štrkových podloží, všetkých inžinierskych sietí, trafostaníc i trakčných vedení – drôtov v nadzemnej časti električkovej trate v celom úseku
Okrem toho, vďaka detektorom bude svietiť červený signál na semaforoch pre motorové vozidlá iba v čase prejazdov električiek, konkrétne na križovatkách: Kuzmányho – Dr. Kostlivého, Kuzmányho – Šrobárova – Floriánska, Kuzmányho – Galenova.
Stavba v číslach a faktoch
- Zhotoviteľ diela sa musel popasovať napríklad so železničným zvrškom (rozvinutá dĺžka koľaje + výhybky) v dĺžke 6262 metrov.
- Počet výhybiek – 20 ks
- Počet nástupíšť – 14 ks
- Plocha nástupíšť – 3874 štvorcových metrov
- Demontáž koľají a výhybiek – 5955 metrov
- Rekonštruované priecestia – 12 ks
- Rekonštrukcia/úprava križovatiek – 9 ks
- Prístrešky, vrátane úprav – 16 ks
- Električkové trakčné vedenie – 8200 metrov
- Doplnenie cestnej svetelnej signalizácie – 11 ks
- Oznamovacie vedenia – 32,3 kilometra
- Vonkajšie osvetlenie – 7 kilometrov
- Elektricky ohrievané výhybky – 17 ks
- Napájacie a spätné káble – 133,5 kilometra
- Preložky a úpravy vysokonapäťových rozvodov – 1030 metrov.
Informovalo Mesto Košice
Foto: Miroslav Vacula
Tags: doprava, električková trať, Mesto Košice, rekonštrukcia
Prečítajte si aj:- Modernizácia električkových uzlov si vyžiadala, okrem iného, takmer 11 kilometrov nových koľajníc
- Košice zvládli prvú etapu veľkej rekonštrukcie električkových tratí a modernizácie uzlov na výbornú
- Križovatka: Poštová-Vojenská-Kuzmányho je funkčná v plnom profile
- Štartujú práce na modernizácii a zvyšovaní bezpečnosti električkových uzlov v Košiciach
- Zmeny v mestskej hromadnej doprave