Onishi Yasuaki prevracia pomocou lepidla svet a formuje prázdnotu

| Predstavujeme | 1. 10. 2015

Významný japonský umelec Onishi Yasuaki zmení kasárenskú Galériu Alfa na jaskyňu, z ktorej nebudete chcieť odísť. Použije pritom lanká, taviacu pištoľ a igelit. Sám Onishi tvrdí, že jeho práca nie je komplikovaná, ale v skutočnosti je veľmi zdĺhavá a prácna. A výsledok? Priam éterický. Ocitnete sa pod „plávajúcou“ horou, kde sa stretá fantázia s údivom, zvedavosťou a svetlom.

Onishi Yasuaki pôsobí ako výtvarník v Osake a svoje umelecké nápady realizuje po celom svete. Fascinujú ho neviditeľné veci ako vzduch, čas či gravitácia. Vytvára tvary, ktoré núkajú rôznu interpretáciu alebo podporujú fantáziu, predstavivosť diváka. Hoci pracuje s pomerne jednoduchým materiálom, dokáže ním vyplniť celý výstavný priestor. Podľa slov Zuzany Pacákovej vytvorí čierno-bielu krajinu, hru perspektív, prostredie, čo nás pohltí. Bude to krajina plná kontrastov, hra svetla a tieňov.

Ako teda vzniká site-specific inštalácia Onishiho Yasuaki?

Onishi vytvorí pre Bielu noc a konkrétne Kasárne/Kulturpark dve inštalácie. Budú sa navzájom ovplyvňovať a nadväzovať na seba. Obe sú totiž výsledkom skúmania objemu a prázdnoty a samotný objem je základom celého diela. Prvá inštalácia sa volá Vertikálny objem. Tvorí ju zhluk valcovitých sáčkov, ktoré vejú v priestore, pomaly sa nafukujú a sťahujú vo vertikále. Keď sa ich návštevník dotkne, tak sa možno prvýkrát v živote dotkne aj prázdnoty. Pri tvorbe tohto diela objavil Onishi objem zodpovedajúci vzduchu a prázdnote a ten neskôr rozvinul vo svojom zatiaľ najvýznamnejšom počine a zároveň v druhej inštalácii – Prevrátený objem. A tu mu stačia lanká, taviaca pištoľ, veľký polyetylénový plášť a aspoň dva týždne práce s asistentom, aby vytvarovali prázdnotu a stvorili ilúziu hory. A funguje to dokonale. Lanká si Onishi so svojím pomocníkom naťahá od steny k stene vo vrchnej časti priestoru. Pod ne situuje sáčkový plášť, pod ktorý dočasne podloží pomocný materiál, napríklad škatule. A pomocou tavnej pištole začne vytvárať priestor. Čierne lepidlo nanáša na lanko, kde sa zachytí, a potom ešte roztopené kvapká na polyetylénový materiál pod ním. Vo vzduchu tuhne a vytvorí tak spoje, čo udržia sáčok v požadovanej vzdialenosti a podobe. Vo forme jaskyne či hory. Japonský umelec tak dokáže skutočne tvarovať prázdnotu, skúmať hranicu medzi hmotou a prázdnotou, čiernobielou plochou, vizuálnym minimalizmom a priehľadnosťou. Návštevníci vidia sochu z obrátenej strany, vizualizujú si priestory, ktoré inak považujú za prázdne či duté.

<i>Inštaláciu Prevrátený objem uvidíme v Kulturparku. Foto: archív BN</i>

Inštaláciu Prevrátený objem uvidíme v Kulturparku. Foto: archív BN

Japonská čistota a majestátnosť

Onishi si často požičiava tvary prírodných materiálov, hory, morské vlny, siluety kopcovitých oblakov, čo pohlcujú diváka a tie potom prekrýva. Na inštaláciu v japonskom Kyoto Art Center v roku 2013 použil vetvy stromov. Tie zavesil na strop, tavnou pištoľou na ne naniesol biele lepidlo a výsledok postriekal bielym práškom. Touto vertikálnou hrou vytvoril čistú, kryštalickú, snovú a zimnú krajinu. Naopak horizontálnym objemom tvaroval dokonca povrch automobilu jednej z najprestížnejších značiek na svete. A prečo si ho ako headlinera vybrala samotná dramaturgička Bielej noci Zuzana Pacáková? „Jeho prácu obdivujem už niekoľko rokov a už dlhšie si myslím, že Onishiho inštalácie by skvelo komunikovali s priestorom Kasárenskej galérie. Keď som vo Francúzsku videla naživo jeho diela, bola som okúzlená technikou, precíznosťou, prácou s priestorom a celkovým umeleckým prístupom. Na jednej strane z toho cítiť japonskú čistotu a jednoduchosť a na strane druhej diela pôsobia impozantne a krehko majestátne. Môžem povedať, že Onishi pracuje na hrane krehkosti a monumentality.“

Vernisáž Onisiho inštalácií sa uskutoční už deň pred Bielou nocou, 2. októbra o 18:00 hod. v Kasárňach/Kulturparku za účasti samotného umelca a výstava potrvá do 8. novembra 2015.

Gabriela Krestián Kuchárová

<i>Inštaláciu Vertikálny objem tvorí zhluk valcovitých sáčkov, ktoré vejú v priestore, pomaly sa nafukujú a sťahujú vo vertikále. Foto: archív Onishio Yasuakiho</i>

Inštaláciu Vertikálny objem tvorí zhluk valcovitých sáčkov, ktoré vejú v priestore, pomaly sa nafukujú a sťahujú vo vertikále. Foto: archív Onishio Yasuakiho

Na vetvy stromov Onishi naniesol lepidlo a postriekal bielym práškom. Foto: archív Onishio Yasuakiho

Na vetvy stromov Onishi naniesol lepidlo a postriekal bielym práškom. Foto: archív Onishio Yasuakiho

Chceme ťa! Lebo máš štýl. Poznáš synonymický rad. Kamošíš sa s rytmickým krátením. Íčka pre teba nie sú problém. Ale najmä preto, že oči máš neustále otvorené. (Aj uši a obzory.) Chýba ti už len jediné. Novinárske portfólio. Praxou u nás si ho vytextuješ. Zajtrajšie noviny ponúkajú prax pre študentov. Nahliadni s nami do sveta žurnalistiky. Napíš nám na info@zajtrajsienoviny.sk.

Tags: , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Onishi Yasuaki prevracia pomocou lepidla svet a formuje prázdnotu

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems