Mladá študentka chodí na Luník IX, aby neformálne vzdelávala rómske deti. Aké to je?

| Školstvo a vzdelávanie | 20. 4. 2015

Projektov o rómskej integrácii je mnoho, no nie všetky sa z papiera dostanú do reálneho života. Niektoré politické strany aj neziskové organizácie ostanú pri polemikách a sľuboch, a pri tom by stačilo podeliť sa o svoje skúsenosti a posunúť motiváciu ďalej. Veď každý máme čo dať a nepotrebujeme na to vždy financie. Tvrdí Mária Mydliarová, 21 ročná študentka z Liptovskej Lúžnej. Svojím mikro projektom Únik IX búra stereotypy a pomáha rómskym deťom získať nové skúsenosti, zručnosti a kamarátstva.

Projekt sa síce volá Únik IX, no nosnou myšlienkou je to, aby sme pred problémami neunikali, ale snažili sa im čeliť. Jedným takým „orieškom“ je podľa Majky Mydliarovej potulovanie sa rómskych detí po meste alebo ďaleko od domu. „Keď človek vidí tie decká, ako sa potulujú samy v centre, či v okolí Jedlíkovej na Luníku VIII, tak premýšľa, že veľa príležitostí na osobnostný rozvoj a zmysluplné trávenie času nemajú. Chýba im základné materiálne zabezpečenie a starostlivosť, nieto ešte kontakt s kreatívnou prácou a informáciami rôzneho druhu. Projekt sa tak stáva vhodným spôsobom, ako im to v niektorých oblastiach nahradiť,“ približuje cieľ svojej práce mladá študentka. Je poslucháčkou odboru prekladateľstvo a tlmočníctvo na UPJŠ v Košiciach a katedra školy sídli blízko Luníka IX, kde často videla ponevierať sa rómskych maloletých. No realizovať takúto myšlienku sa rozhodla až ako študentka Sokratovho inštitútu, neformálneho vzdelávania pre vysokoškolákov. „V rámci Sokratovho štúdia má každý študent realizovať vlastný mikro projekt. Mal by sa v ňom venovať problému zo svojho okolia a potenciálne ho aj pomôcť riešiť. Ja som sa rozhodla pre integráciu rómskych detí a študentov či mladých ľudí. Kontaktovala som Saleziánske centrum, čo na Luníku IX funguje dlhodobo a postupne na tom začala pracovať,“ vysvetľuje Majka. Práve centrum jej pomohlo s materiálnym zabezpečením, ale aj s prvým kontaktom a získaním si dôvery u rómskych detí. „Saleziánske centrum tu funguje dlho, pozná obyvateľov aj prostredie a pomohlo mi spoznať mentalitu tunajších obyvateľov. Človek môže prísť s dobrým nápadom, ale keď nepozná ľudí a okolie, ťažko sa mu začína. Saleziáni s Rómami nielen pracujú, oni medzi nimi žijú a vytvárajú priestor aj pre spolužitie iných. Robia veľký kus práce.“

Integrácia nie je len o zmene Rómov… 

Únik IX tvoria zážitkové a neformálne workshopy, ktoré sa konajú raz za mesiac. Majka vymyslí tému, pozve si hostí a spoločne s deťmi diskutujú, tvoria a delia sa o svoje skúsenosti. Podstatnú časť prvého stretnutia na tému Škola hrou predstavovala simulácia Ideálna škola. „Dievčatá sa rozdelili do tímov. Jeden tím boli architekti, ktorí kreslili návrhy novej školy a školského dvora. Druhý tím – investori diskutovali a rozhodovali o tom, čo v škole a v jednotlivých triedach bude. Bolo zaujímavé sledovať, aké veci považovali za dôležité. Na rozdiel od tabletov a 3D kina, ktoré navrhovali deti z klasických škôl, detská z Luníka mysleli praktickejšie a spomenuli plastové okná, záclony, radiátory, kvety a hojdačky na dvore. Na druhom workshope Multi-Kulti prednášali dve mladé študentky, Haidy z Egypta a Olivia z Ukrajiny. Deťom predstavili svoje krajiny cez obrázky v prezentáciách, krátke videá a tradičné predmety. Workshop bol zaujímavý tým, že bol v angličtine,“ popisuje stretnutia Majka Mydliarová. Hoci dnes už neformálne vzdelávanie nie je novinkou, na Luníku sa podľa nej s niečím takým bežne nestretávajú. Dokonca tvrdí, že študijných metód je množstvo a aplikujeme ich už takmer všade, ale na miestach, kde by ozaj prospeli, absentujú. Na otázku, či je záujem zo strany detí, odpovedá: „Našťastie, Saleziánske centrum svojou prácou vyvolalo u detí návyk na rôzne aktivity. Práve tieto deti navštevujú moje workshopy, ale zároveň informáciu posúvajú ďalej, čiže pribúdajú aj nováčikovia. Zatiaľ mávame od 7 do 12 účastníkov, čo nie je veľa, ale pomôžeme aspoň niekomu. Najťažšie je začať pracovať s deťmi, ktorých rodičia sú proti, alebo nemajú záujem,“ vyznáva sa autorka projektu. Mária tvrdí, že rómske deti sú veľmi otvorené, priame a priateľské, ale trvá istý čas, kým si človek u nich vybuduje dôveru. Preto si práca s nimi vyžaduje osobitný ohľad: „Netreba k nim pristupovať špeciálne len preto, že sú Rómovia, ale hlavne kvôli tomu, že každý z nich je individuálna osobnosť. Práca s rómskou komunitou je určite iná, ako práca s deťmi, o ktoré je postarané a majú dostatok príležitostí na sebarealizáciu, čiže svojský prístup tu určite funguje. Najprv je ťažké pristupovať k sociálne slabším komunitám ako ku rovnocenným. Pozerať sa na deti, ktoré za danú situáciu nemôžu, len sa do nej narodili, vyvoláva silné a emotívne chvíle a trvá, kým sa od toho odosobníte a začnete k nim pristupovať, ako ku ostatným. Na začiatku som integráciu vnímala hlavne tak, že by sa mali prispôsobiť Rómovia, no zmena musí byť obojstranná. Aj my musíme robiť kroky, aby sme im porozumeli.

Aj Luník IX je domovom

Cieľom projektu Únik IX je pomáhať sociálne slabším „kamarátom“, no podľa Majky z neho ťažia obe strany: „Človek chce deťom niečo odovzdať a odchádza s tým, že sám dostal veľa. Moji známi, ktorí boli hosťami workshopov, odchádzali s novými skúsenosťami a zažili niečo, čo v nich zanechalo stopu. Sami sa potom začali zamýšľať nad svojím šťastím. Aj pre mňa bol samotný projekt výzvou a je zaujímavé, koľko všeobecne známych stereotypov v realite neplatí. Nechcem to zľahčovať a tvrdiť, že Luník IX je , najbezpečnejšie miestoʻ, ale je dobré si uvedomiť, že je to miesto ako každé iné a je to reálny domov reálnych ľudí. Človek si začne veľa vecí vážiť a pozerať sa na Rómov, ale aj na svet okolo seba, trochu inak,“ zakončuje svoje rozprávanie o práci na Luníku IX Mária Mydliarová.

Projekt Únik IX má za sebou tri workshopy a 23. apríla ich čaká ďalší na tému Zdravie. Študentky medicíny deťom porozprávajú o základných hygienických návykoch a aj o tom, ako poskytnúť prvú pomoc. Na konci roka by mal projekt vyvrcholiť záverečným koncertným podujatím. Viac informácií o projekte nájdete na facebook funpage ÚNIK IX.

Mária Mydliarová učí deti z Luníka IX hrať na klavíri a organizuje pre nich zážitkové workshopy. Negatívne skúsenosti s Rómami ju držia pri zemi, aby nepracovala naivne, ale s pokorou. Je podľa nej dôležité zachovávať si realistický nadhľad a pristupovať k týmto ľuďom rovnocenne, nie s ľútosťou. Rovnako tvrdí, že podstatné je zameriavať sa na každodennú, často neviditeľnú prácu s komunitou, nielen na krátkodobé a verejnosti prezentované highlighty.

Gabriela Krestián Kuchárová

Mária Mydliarová učí deti z Luníka IX hrať na klavíri. Foto: Šimon Klačko

Mária Mydliarová učí deti z Luníka IX hrať na klavíri. Foto: Šimon Klačko

Hostkami workshopu Multi-Kulti boli Olívia z Ukrajiny a Haidy z Egypta. Foto: Sestra Betka

Hostkami workshopu Multi-Kulti boli Olívia z Ukrajiny a Haidy z Egypta. Foto: Sestra Betka

Na treťom fotograficko-umeleckom workshope sa deti s Otcom Mariánom, Simonom Klačkom a dobrovoľníkom Jánom vybrali na Medvediu horu. Foto: Simon Klačko

Na treťom fotograficko-umeleckom workshope sa deti s Otcom Mariánom, Simonom Klačkom a dobrovoľníkom Jánom vybrali na Medvediu horu. Foto: Simon Klačko

Hostka workshopu – Olivia z Ukrajiny učila dievčatá tancovať ukrajinské tance. Foto: Sestra Betka

Hostka workshopu – Olivia z Ukrajiny učila dievčatá tancovať ukrajinské tance. Foto: Sestra Betka

Chceme ťa! Lebo máš štýl. Poznáš synonymický rad. Kamošíš sa s rytmickým krátením. Íčka pre teba nie sú problém. Ale najmä preto, že oči máš neustále otvorené. (Aj uši a obzory.) Chýba ti už len jediné. Novinárske portfólio. Praxou u nás si ho vytextuješ. Zajtrajšie noviny ponúkajú prax pre študentov a ďalších záujemcov. Nahliadni s nami do sveta žurnalistiky. Napíš nám na info@zajtrajsienoviny.sk.

Tags: , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Mladá študentka chodí na Luník IX, aby neformálne vzdelávala rómske deti. Aké to je?
  1. […] využívajúc vlastné prístupy. Súkromná Kreatívna škôlka stavia na princípoch montessori, študentka Mária Mydliarová pripravuje pre detská z Luníka IX zážitkové workshopy a Irma Horváthová pomáha mládeži […]

    Komentoval Najdôležitejší základ | Zajtrajšie noviny dňa 20.04.2015 o 16:07:16







Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems