Peter Radkoff o tom, ako sa Tabačka nevzdala

| Nezávislé centrá, Rozhovory, Téma čísla | 2. 11. 2014

Päť rokov – to si zaslúži obzerať sa, kalkulovať, hodnotiť. Urobiť hrubú čiaru za tým, čo bolo a odštartovať novú etapu. Pre Tabačku Kulturfabrik doslovne. Po rekonštrukcii priestorov vznikne novšie a modernejšie centrum pre umenie a kultúru. O ceste a histórii Tabačky podrobne vypovedá novopečená brožúra, ale v tomto rozhovore aj riaditeľ Peter Radkoff.


Aké to bolo obdobie pre Tabačku? Splnili ste svoju „päťročnicu“?

To ešte stále nevieme. Všetko záleží od rekonštrukcie – tá je smerodajná. Vstúpili sme do tohto priestoru s víziou vytvoriť multifunkčné kultúrne centrum so všetkým, čo má obsahovať. Žiaľ, ten proces trvá päť rokov. Čiastočne sme zrekonštruovali budovu, ktorá bola v dezolátnom stave. Rozbehli sme v nej projekt a po dvoch rokoch sa nám podarilo s VÚC schváliť rekonštrukciu a dohodu, že budovu budeme mať k dispozícii desať rokov, ak zainvestujeme do vybavenia celého objektu. Poslanci to schválili hneď, ale za vyše dva roky nenaplnili svoju povinnosť dať budovu do užívania schopného stavu (voda, kúrenie, revízie a pod.). No všetko zlé je na niečo dobré. Kým sme čakali, našli sme nových partnerov a dopracovali model fungovania kultúrnej inštitúcie. Nadväzujeme ním na model, ktorý fungoval v starých Kasárňach. Už tam sme pôsobili ako strešná organizácia, ktorá otvára priestor aj iným inštitúciám na spoluprácu a vlastný rozvoj.

Bude Tabačka počas rekonštrukcie zatvorená?

Spodné priestory chceme nechať otvorené, kým to pôjde a zavrieme ich asi mesiac pred dokončením. Musíme naplniť dva a pol tisíc metrov štvorcových holého priestoru, aby vznikli inkubátory, multifunkčná sála a kreatívny inkubátor, štúdia, co-working, kinoklub, galéria,  dizajn shop bary, moderné bistro a pod.

Ako dlho sa bude prerábať?

To záleží od firmy, ktorá vyhrala verejnú súťaž.

Rekonštrukcia je určite veľký krok, ale udial sa za tých päť rokov aj iný veľký moment či zlom?

Tých zlomov menších aj väčších bolo veľa. Ešte ako Centrum súčasných umení IC-CULTURE TRAIN sme pôsobili na Vyšnom Opátskom. Tento priestor sme zanechali, aby sme sa presťahovali do pôvodných Kasární, ktoré mali byť pre nás do budúcnosti perspektívne, no zrazu neboli. Po získaní titulu EHMK sme ich totiž museli opustiť. Nastal rozhodujúci moment. Buď získame nový, v poradí už tretí priestor, alebo skončíme. No nevzdali sme sa a do trištvrte roka sme Tabačku otvárali spoločne s festivalom Moonride, čo nebolo jednoduché. To bol prvý krok. Druhým bolo nastaviť si komunikáciu s novým vedením EHMK. Určite sme nechceli ísť proti mestu. Som človek, ktorý chce spolupracovať, budovať a tvoriť, nie proti niekomu bojovať. Našli sme si spoločnú cestu, aj keď nie všetko bolo úplne ideálne. Počas EHMK sa nám podarilo zrealizovať nové projekty. No škoda, že nepokračuje Návrat vody do mesta so Zuzkou Pacákovou, s divadlom Na peróne, Peťom Kočišom, Peťom Vráblom. Bol to vážny a úspešný krok, lebo ľudia aj mesto reagovali veľmi pozitívne. Tiež je nám ľúto, že sa nenašiel spôsob, ako nájsť finančné prostriedky na pokračovanie POKE festivalu. Je to výnimočný projekt pre náš región, ale momentálne spí, lebo Košice a Prešov ho nevedeli podporiť. Vo východoslovenskom regióne je totiž ťažké nájsť sponzorov na nekomerčný festival. Posledný jeho ročník sme boli v strate 15 tisíc eur, a to sme boli podporení. Čiže bez podpory do toho ísť nemôžeme. Ešte chcem povedať, že projektom EHMK sa veci zmenili. Niečo pozitívne, no niečo negatívne. Myslím si, že po EHMK sa paradoxne znížila aj účasť na našich akciách.

Riaditeľ Tabačky Kulturfabrik Peret Radkoff krája narodeninovú tortu.

Riaditeľ Tabačky Kulturfabrik Peret Radkoff krája narodeninovú tortu.

Prečo?

Neviem. Je ťažké na to odpovedať. Bolo realizovaných veľa akcií, ako Biela noc či Imaginácie, ktoré sú zadarmo. Divák sa tak uspokojí trikrát ročne, a možno mu to stačí. Aj ponuka je oveľa širšia, ako bola pred tým a asi majú ľudia toho dosť. A možno sa už nevedia identifikovať a priradiť.

Ale vy máte svoju komunitu.

Áno máme, nie je malá, ale za tých osem rokov sa vymieňa. Ľudia, čo chodili do IC-čka a vtedajších Kasární, nadviazali aj na Tabačku, ale za posledné dva roky ich už nevídame. Majú možno rodiny, možno odcestovali. S novým priestorom chceme aj zväčšiť publikum.

Aký darček by chcela Tabačka k piatym narodeninám?

Aby sa už konečne začala rekonštrukcia. Nič iné si neželáme.

Najlepšia tabačková akcia za tých päť rokov?

Z bežného programu bolo tých vecí viac. Úplne prvý koncert Efterklang bol výnimočný, pretože nikdy predtým nehrali na Slovensku. Osobne som sa tešil z koncertu Young Gods, lebo som sledoval alternatívnu scénu a v 91. roku som ich videl hrať naživo. A v Tabačke to potom zafungovalo veľmi dobre. Sedeli tu s nami do šiestej rána a nesprávali sa ako hviezdy, aj keď si z ich tvorby brali vzor také mená, ako David Bowie. Rovnako zaujímavý bol koncert Merzbow, ikony noisovej hudby. Tento Japonec prerazil na celosvetovej scéne a hral u nás v Tabačke. Dokonca tu bolo viac ľudí, ako na jeho vystúpení v Prahe. Výnimočné boli aj divadelné projekty, rezidencie a mimo bežného programu spomínaný Návrat vody do mesta.

Keby bola Tabačka žena, aké vlastnosti by ju vystihovali?

Tabačka je žena.

Tak aké má vlastnosti?

Všetky, ktoré majú ženy.

Je ješitná?

Nie, ani sa tak nespráva k vonkajšiemu prostrediu, zákazníkom a partnerom. Naopak je otvorená a priateľská. Skôr vo vnútri Tabačky sú niekedy ješitné prejavy, ale to je v živom a kreatívnom tíme normálne. Nie sme pracovný kolektív, kde je všetko nadiktované zhora a fungujú tu postihy. Je to na ľuďoch a ich sebauvedomení. Kreatívci sú najťažšie smerovateľní, ale baví ma, že je to tak. No po rekonštrukcii to chceme sprofesionálniť, aby fungovali systémy spätných väzieb, chceme sledovať efektivitu, činnosť jednotlivcov a podobne. Čiže nový model nezmení len partnerstvá a priestor, ale aj našu prácu.

Okrem Tabačky oslavuje aj občianske združenie Bona Fide, ktoré sa 20 rokov snaží o kultúrnejšie Košice. Darí sa to?

Práve preto vznikla brožúra. Mali sme potrebu sami pred sebou zhrnúť celé to obdobie, urobiť hrubú čiaru, podchytiť vývoj, históriu, čo všetko sme spáchali. Zároveň to zjednotiť štatisticky. Narátali sme podujatia, festivaly, projekty, návštevnosť, účinkujúcich… Brožúra zachytáva aj spolupráce, networky, a celkovo dokazuje, že sa nám za tých dvadsať rokov podarilo veľa vecí.

Ďakujem za rozhovor.

Gabika Krestián Kuchárová
Foto: Martin Krestián
 

Za štyri roky vystriedala Tabačka tri centrá. Tretí zrekonštruovaný priestor prinesie nový model práce, možnosti a spolupráce.

Za štyri roky vystriedala Tabačka tri centrá. Tretí zrekonštruovaný priestor prinesie nový model práce, možnosti a spolupráce.

Brožúra Tabačka Kulturfabrik – Z periférie k vzorovému modelu vypovedá o históri ai vývoji Tabačky a o.z. Bonafide. Zároveň ponúka pohľad na nový model, ktorý bude v Tabačke fungovať.

Brožúra Tabačka Kulturfabrik – Z periférie k vzorovému modelu vypovedá o históri ai vývoji Tabačky a o.z. Bonafide. Zároveň ponúka pohľad na nový model, ktorý bude v Tabačke fungovať.

Obrazok 4

tabačka

Vaše ohlasy a názory na články v Zajtrajších novinách, či na samotné noviny, alebo spoločenské témy, môžete posielať na info@zajtrajsienoviny.sk.
Z uverejnených listov čitateľov vyberieme jeden, ktorý získa konzumné v košickej raňajkárni Rozprávka v hodnote 10 eur.

Tags: , , , , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Peter Radkoff o tom, ako sa Tabačka nevzdala

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems