Byť umelcom nestačí, treba sa stať biznismenom

| Predstavujeme, Téma čísla | 6. 10. 2014

Úspešný je len ten, kto sa vie predať. Toto tvrdenie sa nevzťahuje iba na trh s výrobkami a službami, ale aj na umelecké diela, inštalácie, festivaly či občianske združenia. Vymyslieť fantastický projekt je skvelé. Vedieť na ňom zarobiť a zabezpečiť mu vďaka týmto financiám budúcnosť, je ešte lepšie. A práve to sa učia účastníci projektov Creative Industry Toolkit, Escalator a Audience development. 

Všetky tri zastrešuje nezisková organizácia Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013 na čele s jej riaditeľom Michalom Hladkým. Cieľ projektov je jasný. Podporiť kreatívny priemysel v Košiciach a vytvoriť pre ľudí pracujúcich v tomto odvetví vhodné podmienky na všestranné rozvíjanie sa. Sme tu hlavne preto, aby sme prinášali informácie. Naši manažéri, napríklad Michal Hladký, sa zúčastňujú na konferenciách, fórach či diskusiách na medzinárodnej úrovni a hľadajú nápady, ktoré by sa tu mohli ujať, alebo do ktorých by sa mohli zapojiť naši umelci. Vďaka tomu sa Košičania posúvajú ďalej a dostávajú aj za hranice,“ vysvetľuje Alexandra Juríková z neziskovky Košice – EHMK 2013. 

Firmy sú novým publikom 

Každý z projektov je zameraný na niečo iné. Audience development učí umelcov, ako osloviť publikum, naplniť jeho očakávania, komunikovať s ním a napokon si ho úplne získať. Sériu tvorivých stretnutí určených pre umelcov a kultúrne organizácie zastrešujú odborníci na kultúrny manažment Paul Bogen a Agata Etmanowitz.

Nové obecenstvo, ktorému sa musia umelci „predať“, predstavujú aj košické firmy T-Systems Slovakia, U. S. Steel Košice a Letisko Košice. Mišo Hudák z Východného pobrežia sa napríklad snaží zútulniť letiskovú halu, Jakub Pišek zlepšiť internú komunikáciu v T-Systems a U. S. Steel hľadal niekoho, kto by bol ochotný prispieť svojím umením k rozvoju oceliarskej spoločnosti. „Snažíme sa premostiť dva odlišné svety – svet financií a profitu a svet kultúry a umenia. Chceme pomôcť umelcom ,prežiťʻ a zároveň ukázať organizáciám, že umenie a kultúru potrebujú. Je to výhodné pre obe strany,“ hovorí zakladateľ myšlienky podpory kreatívneho priemyslu v Košiciach Michal Hladký.

Seminár o prepájaní umenia s biznisom s Piou Areblad, prof. Giovannim Schiumom a Paulom Bournem.

Seminár o prepájaní umenia s biznisom s Piou Areblad, prof. Giovannim Schiumom a Paulom Bournem.

Projekty úspešné aj v budúcnosti 

Do projektu Escalator bolo v minulom roku zapojených 12 subjektov. Nájdete medzi mini festivaly Bazzart, Mazal TOV! či Street Art Communication, filmový klub Cinefil, DIG Gallery, tanečné centrum Outbreak alebo umelkyne Michaelu Bottkovú, Emmu Korpovú a Zuzanu Mitrovú. Niektorí účastníci sa rozhodli pokračovať aj tento rok a rozvíjať sa v systematickosti, profesionalite a firemnom manažmente. Cieľom projektu je naučiť ich, ako dať svojim nápadom reálnu podobu a spraviť z nich dlhodobo úspešné projekty. Napriek tomu, že festival Street Art Communication funguje už päť rokov, boli sme samoukovia. Časom sme začali riešiť našu budúcnosť, finančnú udržateľnosť, vnútornú štruktúru. Escalator, hoci som si to na začiatku neuvedomoval, nám ponúkol presne to, čo sme hľadali – odpovede na otázky a možnosť konfrontácie so skúsenými ľuďmi z oblasti vedenia kultúrnych organizácií. Čas, workshopy a školenia nám ukázali, že v riadení sme naozaj amatéri. Čím viac sa učím, tým viac zisťujem, ako málo viem a aké náročné je udržať festival pri živote. Dosiahnuť stav, keď nejde len o prípravu programu jedného ročníka, ale o plánovaní do budúcna a trvalej udržateľnosti. Na začiatku som chcel vytvoriť miesto pre umenie. Zrazu som zistil, že na to potrebujem schopnosti biznismena,“ popisuje Viktor Feher zo Street Art Communication.

Paul Bogen pri vedení prvého spoločného stretnutia Escalator 2014.

Paul Bogen pri vedení prvého spoločného stretnutia Escalator 2014.

Myšlienka a zápal

Do Escalatora sa môže so svojím nápadom prihlásiť každý umelec, organizácia či neziskovka. „Projekt nemusí mať ucelenú formu, stačí myšlienka, ktorá v sebe spája kreativitu a kultúru alebo umenie. Naši mentori, Paul Bogen, Sandy Fidzgerald a najnovšie aj Paul Bourne, potom vyberajú projekty, ktoré majú perspektívu do budúcnosti. Najdôležitejšiu úlohu zohráva miera zodpovednosti autora projektu a schopnosť dotiahnuť ho dokonca. Zároveň je potrebné vyhradiť si dostatok času, lebo workshopy sa konajú často aj niekoľko dní za sebou,“ objasňuje Juríková.

Druhý ročník Escalatora sa končí v decembri, výzva na ten ďalší bude otvorená koncom januára 2015. O tom, čo môžu jeho účastníci čakať, hovorí Michaela Bottková: Escalator ti nedá tréning, no dá ti návod na riešenie problémov, s ktorými sa umelci a celkovo ľudia pracujúci s kultúrou potýkajú. Ročník 2013 bol prvý, učili sme sa my aj mentori, no napriek tomu mi priniesol veľa. Viem, čo čakať od profesionálnej umeleckej dráhy a získala som sebadisciplínu. Pracujem s novými médiami, ktoré majú široký záber, no napriek tomu nikto nevie, či má tento druh umenia skutočne perspektívu do budúcnosti. Snažím sa teda spojiť ,art and craftʻ, umenie a praktické zručnosti, a momentálne sa venujem filmovému strihu.“ 

Michaela Bottková na rezidencii v Manchestri.

Michaela Bottková na rezidencii v Manchestri.

Rezidencie v zahraničí

Hlavnou doménou posledného projektu Creative Industry Toolkit sú rezidencie a rezidenčné pobyty. Ich cieľom je zabezpečiť umelcom medzinárodnú sieť kontaktov a investorov a zároveň im ponúknuť inšpiráciu pre tvorbu nových projektov. Pobyty sa obyčajne konajú vo veľkých kreatívnych inkubátoroch, kde sa združujú umelci z rôznych oblastí. Výzvy na ne sa otvárajú priebežne a delia sa podľa toho, na aký druh umenia je ponúkané centrum kreativity zamerané. Žiadaní sú najmä umelci pôsobiaci v oblasti módy, nových médií a filmu. Creative Industry Toolkit okrem toho zahŕňa aj sériu prednášok určených pre začínajúcich kreatívcov. Semináre na tému autorské práva, digitálne publikovanie, reklama a PR, budovanie značky či workshopy o blogovaní otvárajú umelcom dvere do sveta podnikateľov. Slovami Viktora Fehera: „Umenie nie je len o kreslení, maľovaní, inštalovaní, ale aj o predaji, manažmente a marketingu.“ Len vďaka tomu môžu byť umelci skutočne úspešní.

Veronika Samková
Foto: archív Creative Industry 

Paul Bourn pre workshope o prezentačných zručnostiach.

Paul Bourn pre workshope o prezentačných zručnostiach.

Vaše ohlasy a názory na články v Zajtrajších novinách, či na samotné noviny, alebo spoločenské témy, môžete posielať na info@zajtrajsienoviny.sk.
Z uverejnených listov čitateľov vyberieme jeden, ktorý získa konzumné v košickej raňajkárni Rozprávka v hodnote 10 eur.

Tags: , , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Byť umelcom nestačí, treba sa stať biznismenom

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems