Biela noc spojila nezlučiteľné

| K13 a VÝMENNÍKY, Rozhovory | 19. 10. 2014

Piaty ročník festivalu Biela noc priniesol do košických ulíc štyridsať netradičných inštalácií súčasného umenia. Mesto sa začalo zapĺňať už pred zotmením a ruch neutíchal ani po polnoci. Podujatie vyvolalo okrem zážitkov aj množstvo nezodpovedaných otázok. Na niektoré z nich sme sa pýtali kurátorky Bielej noci Zuzany Pacákovej.


Počas Bielej noci sa v uliciach Košíc prechádzalo vyše 50 000 návštevníkov. Očakávali ste takýto nával ľudí?

Súčasné umenie a masa sú dve nezlučiteľné veci. Biela noc ich však dokázala spojiť. To, že sa z festivalu stalo masové podujatie, považujem za veľký úspech a malý zázrak. Nikdy by som nečakala, že dokážeme do ulíc prilákať toľko ľudí. Davy návštevníkov však Bielej noci aj trochu uškodili, pretože nikto nemá rád státie v rade a tlačenice. No tí, ktorí boli na podujatie pripravení, si akciu skutočne užili.

Premýšľali ste nad tým, že by bola Biela noc viacdňovým podujatím?

Áno, takúto možnosť aktívne zvažujem. Viac dní ale znamená viac dobrovoľníkov, ochranky, poistení, prenájmov budov a techniky. Všetko závisí od nášho budúcoročného rozpočtu. 

Priniesol príval návštevníkov aj väčší počet predaných svietiacich počet bodiek?

Myslím, že nie. Tento rok sme zredukovali počet dobrovoľníkov na polovicu, dali sme prednosť kvalite pred kvantitou, a teda bolo aj menej pokladničiek. Presné číslo však ešte povedať neviem. Budeme o tom verejnosť informovať. 

Ktoré inštalácie boli najvychytanejšie?

Jednoznačne Cloud, Elise Morin, Fuji a Flat. Divadlo na Peróne napríklad pridávalo predstavenie, Grafofón aj performancia Stroj trvali dlhšie. Očakávania prekonal aj digitálny ohňostroj. Na interaktívny mapping Dancing House a na Fuji vo VSG čakali ľudia v radoch.

Interaktívny ohňostroj bol naozaj vyťažený. Koľko ľudí si ho vyskúšalo?

„Svetelnú raketu“ mohlo naraz odpáliť sto ľudí. Pri väčšom počte výbuchov by bola obrazovka stále jednofarebná. Za noc sme zaznamenali približne 80 000 odpálení, čo sú 4 ohňostroje za sekundu. Okrem mien ich autorov na obrazovke blikali rôzne, občas aj naozaj kreatívne odkazy. Často sa objavoval aj nápis Milujem Bielu noc. Bol to filter, ktorý sa aktivoval, keď niekto napísal namiesto svojho mena či odkazu nadávku. Ohňostroj bola jednoznačne jedna z najžiadanejších aktivít večera. 

Mnoho ľudí očakávalo na Hlavnej ulici viac inštalácii.

Áno, myslím, že je to tak každý rok. Ľudia čakajú, že na Hlavnej nasvietime fasády budov. Cieľom Bielej noci však nikdy nebolo naplniť a vysvietiť centrum mesta. Umelci si vyberajú priestory, nie naopak. Je to zložitý proces. Rodrigo Pardo si zvolil budovu oproti Kasárňam/Kulturpark spomedzi dvadsiatich možných alternatív. Vyhovovala mu staticky, dispozične a boli tu aj vhodné podmienky na zavesenie pódia. Interaktívny mapping Klausa Obermaiera sme plánovali premietať na Štátne divadlo, pretože je to priamo na Hlavnej. Klaus však uprednostnil Východoslovenské múzeum. Nevyberáme, kde a čo chceme, práve naopak. Najprv prichádza dielo a potom preň, na základe požiadaviek od tvorcov, hľadáme miesto. Trasu sa navyše snažíme stále obmieňať, ukázať ľuďom priestory, kde bežne nechodia a predstaviť im Košice trochu inak. Hlavnú predsa pozná každý.

Virtuálny ohňostroj. Foto: Matej Belica

Virtuálny ohňostroj. Foto: Matej Belica

Názory na Bielu noc sú veľmi rozporuplné, objavujú sa kritiky aj chvály. Čo prevláda?

Tak je to predsa pri každom väčšom podujatí alebo festivale. Obzvlášť, keď vaše publikum tvorí vyše 50 000 ľudí z rôzneho prostredia. V mojom okolí sú reakcie na podujatie maximálne pozitívne. Kolegovia, umelci, odborná verejnosť, historici umenia, všetci si Bielu noc 2014 chvália. Na mejl bielanoc@gmail.com mi rovnako, ako každý rok, chodia desiatky pozitívnych reakcií a rôznych  postrehov od návštevníkov. Píšu mi, čo bolo podľa nich skvelé, ale aj to, čo sa im páčilo menej, čo im prekážalo. Dávajú mi tipy na ďalšie diela, na zlepšenie organizácie, navrhujú miesta pre budúcoročné inštalácie. Je to skvelý pocit, keď viete, že vaša práca zaujala toľko ľudí a že ich vyburcovala k reakciám. Vážim si každú konštruktívnu kritiku. Posúva naše podujatie vpred.

Po piatich rokoch sme sa dopracovali k tomu, že sa nič neukradlo ani nezničilo. Ľudia sa naučili rešpektovať umenie, viac sa zapájali do interaktívnych inštalácií a nehanbili sa. Sú trpezlivejší, vysvetľujú si zmysel Bielej noci navzájom a podujatie teda spĺňa aj svoj edukačný význam. Tiež považujem za veľký krok, že nám dovolili priniesť do gotickej katedrály červený neónový nápis Boh je láska. Znamená to, že súčasné umenie akceptovali aj inštitúcie konzervatívnejšieho charakteru, čo si nesmierne vážim. Na inštaláciu Viktora Freša máme veľmi pozitívne ohlasy, je to naozaj krásna symbióza dvoch svetov.

Ktoré diela vyvolali najviac polemík?

Diskutovaný bol napríklad hudobný doprovod diela Waste Landscape v podaní Quasars Ensamble, ktorých si vybrala sama Elise Morin. Neboli to ľahké melodické skladby, na aké sú ľudia navyknutí z rádií. Išlo však o skvelú možnosť, ako si rozšíriť obzory a zistiť, že okrem Mozartových symfónií, existuje i súčasná vážna hudba založená aj na iných princípoch než jednoduchá melódia a harmónia. Quasars predstavuje slovenskú hudobnú špičku, o čom svedčí aj ich víťazstvo v  Krištáľovom krídle a účasť na kvalitných projektoch doma aj v zahraničí. Som rada, že mohli byť súčasťou Bielej noci.

Pri každej inštalácii našli návštevníci tabuľu s vysvetlením jej významu, zmyslu. Myslíte si, že ľuďom naozaj pomáhajú diela pochopiť?

Sú diela, ktoré vysvetlenie nepotrebujú. Iné sú zložitejšie. Pri tých bolo treba preštudovať si texty na webovej stránke, v aplikácii, na paneloch priamo pri nich. Dávame si záležať na príprave, stačí si nájsť niekoľko minút času. Náš web si pozerá veľa ľudí aj po Bielej noci, hľadajú tu informácie o dielach, ktoré ich zaujali, a to je podľa mňa skvelé. Pre mňa je dôležitý práve tento edukačný aspekt. Biela noc je predovšetkým o popularizácii súčasného umenia, čo sa nám darí skvelo napĺňať.

Našli sa aj inštalácie, ktoré si neprišiel pozrieť nikto?

Nie, každé zo štyridsiatich diel si našlo svojich priaznivcov. Menej navštevovaná bola napríklad inštalácia Kaskáda v Starej sladovni, pretože bola ďalej od centra. Na Pamätník ľudovej architektúry sa zas prišli pozrieť prevažne obyvatelia sídliska, pod blokom si varili guláš spolu s Tomášom Džadoňom. Prekvapila ma napríklad návštevnosť Dominikánskeho námestia, očakávali sme, že tu príde len stála komunita, ktorá sa tu zdržiava každý víkend. DJ-ji Myes Hole a Seven Minutes, ktorí hrali v priestore obalenom fóliou, mi však po podujatí vraveli, že sa tu stretla naozaj rôznorodá zmes ľudí. Na ich hudbu vraj tancovali aj tety so svojimi typickými čiernymi kabelkami. Je to ďalšia z vecí, ktoré sú na Bielej noci úžasné. Umelci sa  tu stretnú s ľuďmi, ktorí do galérií, múzeí či koncerty nechodia a preto majú na ich tvorbu úplne nový, originálny pohľad a reakcie.

Viete už teraz, aká bude budúca Biela noc?

Čo sa týka organizácie, určite sa pokúsime vytlačiť viac mapiek a po uliciach rozmiestnime veľké plagáty s prehľadom inštalácií, aby sa ľudia vedeli lepšie orientovať. Opäť vyberieme novú trasu a možno nainštalujeme viac diel do verejného priestoru. Viac nasvietených fasád však návštevníkom sľúbiť nemôžem. Biela noc nie je festivalom svetla, ale prechádzkou mestom za súčasným umením, a to meniť určite nechcem.

Veľa umelcov, ktorých mali návštevníci možnosť spoznať tento rok, hodnotia Bielu noc pozitívne a chcú sa k nám vrátiť. Svoje košické inštalácie pridávajú do svojich katalógov, na webové stránky. Video z dielne Nonotak zdieľajú ľudia na medzinárodných umeleckých fórach, o Waste Landscape v Košiciach píšu zahraničné noviny. Je to pre nás veľkým ocenením a robí nám to obrovskú pozitívnu reklamu. Spokojní boli aj naši hlavní partneri VSE/RWE Group a T-Systems Slovakia, ktorým ešte raz veľmi pekne ďakujem. Podľa ohlasov sú pripravení podporiť nás znova a opäť sa určite zapoja aj košické podniky, ktoré mali počas akcie rekordné tržby. Verím, že Biela noc 2015 prekoná túto vysoko nastavenú latku.

Ďakujem za rozhovor.

Viacero inštalácií z Bielej noci si môžu návštevníci pozrieť aj dnes. Pre deti pripravená, ale dospelými obdivovaná výstava BAZZART-u Snehulienka je otvorená 27. októbra v Kasárňach/Kulturpark. Do 15. novembra je tiež prístupné dielo Day Dream japonského dua NONOTAK a projekcia Kde bolo tam bolo od Gábora Pribéka. Do rovnakého termínu nájdete v Kunsthalle dielo Elise Morin Waste Landscape a inštaláciu Pavla Korbičku Event of Space. Príbeh o bambusovej princeznej, ktorý v podzemí Východoslovenskej galérie predstavil Joanie Lemercier, si môžete pozrieť do 26. októbra. Do 5. novembra si môžete vychutnať Pixel Storm a Immersive Art do Dig Gallery na Strojárenskej 3, v pondelky až piatky od 17:00 do 21:00 hod. Permanentne ostáva v Košiciach dielo Kaskáda na Starej sladovni a trvalé je tiež nasvietenie Dreveníc Tomáša Džadoňa na paneláku na Lidickom námestí na Furči.

Veronika Samková

Povedali o Bielej noci

Caitlind and Wayne, autori inštalácie CLOUD:

„Priali sme si vidieť Košice, podujatie aj váš tím naživo a je nám veľmi ľúto, že to nevyšlo. Z fotiek, ktoré sme videli na internete, je poznať, že košická Biela noc bola skutočne úspešná. Vieme, že teraz máte veľa práce s upratovaním a balením, ale chceli sme vám ešte raz poďakovať za to, že ste do Bielej noci zahrnuli aj náš CLOUD. Ďakujeme za vašu trpezlivosť a neutíchajúci entuziazmus.“

Kanadské dielo Cloud bolo jedno z najpútavejších. Foto: Michaela Demočková

Kanadské dielo Cloud bolo jedno z najpútavejších. Foto: Michaela Demočková

Martin Jerguš, čitateľ Zajtrajších novín:

„Za akciou vidno veľký kus práce. Je to zviditeľnenie Košíc navonok a zároveň neuveriteľne masová mobilizácia domáceho publika. Bolo aj veľa detí, je super, že ich rodičia berú na takéto akcie a investujú do ich kultúrneho vzdelania. Možno treba domyslieť niektoré prekvapivé efekty, ktoré nám takáto akcia prináša. Masu ľudí podeliť na menšie skupiny podľa špecifických záujmov, usmerniť ich, aby nedochádzalo k zbytočným sklamaniam, zlepšiť informovanosť a dostupnosť informácií aj ich štruktúru. Nie je to jednoduché. V každom prípade vidím veľký prínos pre Košice. Držím palce.“

Viktor Frešo, autor nápisu Boh je láska:

„Ešte nikdy som vo výtvarnom umení nezažil väčšiu satisfakciu, ako na Bielej noci v Košiciach. Plný Dóm pozerá na balkón, na mňa a Mariana Čekovského a v pozadí svieti nápis Boh je láska. Takúto energiu som ešte nikdy necítil.“

Lukáš Berberich, dramaturg Tabačky Kulturfabrik:

„Na Bielej noci oceňujem to, že dáva priestor lokálnym aj renomovaným umelcom na rovnakej úrovni. Majú tak možnosť konfrontovať sa navzájom. Podujatie je zároveň atraktívne pre ľudí, čo sa zatiaľ žiadnemu projektu súčasného umenia nepodarilo. Pre nás, kultúrnych organizátorov, je to veľmi motivujúce. Znamená to, že sa oplatí vytvárať kultúru v Košiciach, pretože ľudia o ňu majú záujem.“

Mišo Hudák, autor knižného sprievodcu Košicami KSC Kód/Code:

Celý rok sa pýšime prácou minulosti, ale tento víkend sa chválime prácou prítomnosti. Biela noc mení aspoň na jeden večer kapitol gadžovstva na mesto. Díky more!”

NONOTAK, autori inštalácie DAYDREAM:

„Ďakujeme všetkým, prežili sme v Košiciach krásne chvíle a je nám ľúto, že sme nemohli ostať dlhšie. Čo sa týka našich doterajších skúseností s festivalmi podobného typu po celom svete, váš tím bol jedným z najlepších! Dúfame, že o rok s vami budeme spolupracovať na ďalšom projekte.“

Zuzana Fabiánová, manažérka Visit Košice:

„Biela noc v spojení s maratónom tvorí turisticky najsilnejší víkend v Košiciach. Už mesiac pred prvým októbrovým víkendom sú všetky ubytovacie kapacity v meste vypredané. Jediný festival súčasného umenia na Slovensku je veľkým lákadlom nielen pre zahraničných, ale aj slovenských návštevníkov. Účastníci maratónu, ktorí tu aj s rodinami prichádzajú už v piatok, nachádzajú v Bielej noci skvelý doplnkový program, počas ktorého majú možnosť vidieť svetové umelecké diela. Sme veľmi radi, že festival si našiel svojich priaznivcov, vďaka ktorým ulice ožijú umením a diskusiou.“

Joanie Lemercier, autor projekcie Fuji:

„Objavili a zaľúbili sme sa do Slovenka len vďaka vám a Bielej noci. Dúfame, že budeme môcť stať jej súčasťou aj o rok.“

Jana Bučková, organizátorka festivalu BAZZARTt:

„Pre BAZZARt to bola výnimočná Biela noc. Nielen preto, že sme mali možnosť vytvoriť unikátnu výstavu súčasného umenia pre deti a pretože sa nám ju podarilo zrealizovať podľa predstáv. V oblasti vzdelávania detí pracujeme už nejaký ten rôčik a na detského diváka sa pozeráme trochu inak. Po minulé roky sme mali na starosti formát mini-workshopov pre deti, ktoré boli fajn, ale kvôli davom sa míňali účinku. Na jednej strane je to super, na druhej však ľudia nestíhajú vnímať podstatu. Práve preto sme zvolili jedno stanovište ušité deťom na mieru. Ohlasy na výstavu Snehulienka nás presvedčili o tom, že je to dobrá cesta, ktorou chceme ísť aj v budúcnosti.“

Imaginárna krajina Planéta 220. Foto: Peter Varga

Imaginárna krajina Planéta 220. Foto: Peter Varga

Viac fotografií nájdete v galérii.

Vaše ohlasy a názory na články v Zajtrajších novinách, či na samotné noviny, alebo spoločenské témy, môžete posielať na info@zajtrajsienoviny.sk.
Z uverejnených listov čitateľov vyberieme jeden, ktorý získa konzumné v košickej raňajkárni Rozprávka v hodnote 10 eur.

Tags: , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Biela noc spojila nezlučiteľné

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems