Viesť a zároveň nasledovať?

| K13 a VÝMENNÍKY, Kultúra, Pozvánky, Rozhovory | 5. 4. 2014

Túto otázku položí Zuzana Žabková 16. apríla v Kasárňach/Kulturpark. Košičanka pôsobiaca v Bratislave, súčasne vyštudovala VŠVU a VŠMU. Minuloročná nominantka na cenu Oskára Čepana kombinuje výtvarné umenie s tancom. Venuje sa prevažne videoartu, nevšedne spája videnie priestoru očami choreografa aj výtvarníka. Žabková odprezentuje úplne nové konceptuálne dielo, ktoré práve vytvára, čím košický Kulturpark prispeje k tvorbe výstavného projektu. Ten by sa mal šíriť aj do ďalších miest.

Roly sa menia

Témou videoartu je problematika vedenia a nasledovania. Kurátorka Zuzana Pacáková hovorí, že je prítomná aj v bežnom živote: „V každej oblasti máme lídrov, ktorí vedú a nasledovateľov, ktorí počúvajú. Zuzana Žabková túto tému aplikuje do abstraktnejšej podoby. Výstava predstaví jej nové video (tanečný film), ktoré sa odohráva v neutrálnom priestore tanečnej sály a aktérmi sú niekoľkí tanečníci. Ich úloha vodcu a nasledovateľa sa bude presúvať z jednej tanečnice na druhú prostredníctvom choreografie a reči tela. Rovnako, ako sa aj v živote menia tieto pozície. Tanec je dialóg medzi telom, prostredím a vzťahom medzi lídrom a nasledovateľom.“

Počas vernisáže divákom naživo predstaví aj site specific choreografiu, ktorú tanečnice pripravovali v rámci zhromažďovania materiálu k videu počas týždňa v Kasárňach. Tanec bude zdokumentovaný a následne sa vo forme videoprojekcie stane súčasťou výstavy. Do tretice aj samotný divák dostane svoju úlohu v rámci výstavy. Zuzana Žabková pre návštevníkov prichystá inštrukcie a návody, podľa ktorých si môžu výstavu pozerať. Bude záležať len na nich, či potvrdia umelkyňu ako lídra a budú nasledovať jej manuály, alebo si diela pozrú podľa svojich preferencií a tým pádom diskutovaný vzťah otočia naopak. Zároveň návštevníci vytvoria svojimi presunmi k inštaláciám rôzne pohyby v priestore, čiže sa automaticky stanú aktérmi danej situácie.

Letné uvažovanie o spoločnom projekte počas workshopu v Rusovciach.  Foto: Zuzana Žabková

Letné uvažovanie o spoločnom projekte počas workshopu v Rusovciach. Foto: Zuzana Žabková

V rozhovore so Zuzanou Žabkovou o tom, ako čítať tanec

Budeš aj ty sama tancovať vo svojich videách Viesť a nasledovať?

Áno, budem, ocitnem sa tam v podstate v troch polohách. Ako choreograf, ktorý pracuje s formou zadaní. Performerovi (interpretovi) nediktujú presne odkiaľ – kam a čo má robiť, ale zameriavajú sa skôr na to, prečo a akým spôsobom je to možné robiť. V podstate mu vždy na začiatku definujú pravidlá hry. Potom ako divák, ktorý sleduje, ako sa performeri dokážu vysporiadať s danými pravidlami a aké obrovské pole interpretácií existuje v závislosti od individuality performera a odohrávajúcich sa okolností. Takisto ako preformer ponúkam vlastné spôsoby riešenia daných situácií, ktoré v kooperácii s ostatnými už vytvárajú konkrétnu akciu. Z pohľadu autorského ide skôr o motiváciu a koncept, ktorého riešiteľmi sú samotní performeri. Preto je tento štýl práce vo veľkej časti otázka dialógu a kooperácie.

Ako sa dá v tanci konkrétne stvárniť niečo také abstraktné, čím je vedenie a nasledovanie?

Ak hovoríme o súčasnom tanci, hovoríme zároveň o celom rade manifestov, v ktorých sa tanečník v priebehu 20. storočia stále viac odvoláva na prirodzené gesto, resp. na pohyb vychádzajúci z neho. „Tanec nemusí byť o niečom, v prvom rade je o ľudskom tele a jeho pohybe, ktorého základom je chôdza,” tvrdil choreograf Merce Cunningham. Vedenie a nasledovanie sú v konkrétnej situácii konkrétnymi akciami. Či sa bavíme o role učiteľa – žiaka, alebo rodiča – dieťaťa, vždy ide o zadanie (diktovanie), alebo preberanie (rešpektovanie) konkrétnej úlohy, akcie. U tanečníkov to teda bude fungovať rovnako. Pôjde o niekoľko situácií, v ktorých skúmame, čo znamená byť tým, čo vedie, a čo tým, čo nasleduje. Akú zodpovednosť preberajú obe roly a ako sa situácia mení, keď sa vystriedajú.

Do akej miery je tanec uchopiteľný? Ako naviesť človeka, ktorý nemá s tancom skúsenosť, aby ho vedel „prečítať“?

Myslím si, že tanec môže byť podobne ako akékoľvek umenie, alebo vôbec akékoľvek konanie človeka abstraktný, absurdný, surrealistický až nepochopiteľný rovnako ako absolútne konkrétny až dôverne známy. Ak vychádzame z tvrdenia, že tanec je v prvom rade o našom tele, neexistuje človek, ktorý by s tancom nemal skúsenosť. Pri čítaní tanca to bude podobné, ako pri čítaní knihy. Čím viac kníh prečítame, tým lepšie sa nám loví medzi riadkami. A potom je to samozrejme aj o tom, či máme v rukách dobrú knihu, čo záleží aj od toho, kto ju má v rukách. Dalo by sa špekulovať…. asi vás to musí v prvom rade chytiť.

Vidíš sa v pokračovaní smeru fluxus, ktorý bol aktuálny počas moderny v 60. a 70. rokoch 20. storočia?

Jasné! A nielen v ňom (úsmev).

Ďakujem za rozhovor.

Vernisáž Viesť a nasledovať prebehne 16. apríla a výstava potrvá do 1. júna 2014.

Lucia Zacharová

Choreografka a výtvarníčka Zuzana Žabková. Foto: Rita Henzelyová

Choreografka a výtvarníčka Zuzana Žabková. Foto: Rita Henzelyová

Vaše ohlasy a názory na články v Zajtrajších novinách, či na samotné noviny, alebo spoločenské témy, môžete posielať na info@zajtrajsienoviny.sk.
Z uverejnených listov čitateľov vyberieme jeden, ktorý získa konzumné v košickej raňajkárni Rozprávka v hodnote 10 eur.

Tags: , , , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Viesť a zároveň nasledovať?

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems