Peter Kalmus – Tretie zvonenie

| Pozvánky | 10. 4. 2014

Názov výstavy Tretie zvonenie je trochu symbolický. Ide o v poradí tretiu výstavu Petra Kalmusa v Múzeu Vojtecha Löfflera. Prvá s názvom Výtvarné polia v monoprevedení sa konala v roku 1995, druhá – Niekedy si závidím  – v roku 2002. Peter Kalmus patrí k mimoriadne produktívnym slovenským výtvarníkom – autodidaktom, ktorí sa pred rokom 1989 pohybovali na neoficiálnej umeleckej scéne. Aj jeho jubilejná tretia výstava a je plná zážitkov a očakávaní.

Peter Tajkov, kurátor výstavy Tretie zvonenie, o Petrovu Kalmusovi: “Peter je na našej súčasnej výtvarnej scéne solitérnym zjavom . Napriek tomu, že sa mnohokrát objavuje v kolektívnych výstavných koncepciách, esenciálnosť jeho umenia je možno najlepšie vnímať na jeho samostatných autorských výstavách. Kalmus k nim pristupuje s mimoriadnou koncentrovanosťou a čo je zvlášť pozoruhodné – vždy sa jedná o premiérovo vystavené diela. Nie je tomu inak ani na aktuálnej výstave v múzeu Vojtecha Löfflera.”

Napriek špecifickému charakteru jednotlivých diel si výstava zachováva tradičné členenie a má viacero ideových okruhov. Jeden z nich charakterizujú diela odrážajúce Kalmusov živý záujem o súčasné dianie – jeho vyhranený politicko-spoločenský komentár k aktualitám alebo historickým udalostiam. Podobne antiromantický, miestami až militantný, je jeho postoj smerom do vnútra umeleckého sveta. Vyvrcholením tohto okruhu diel je videoinštalácia Suveníry EHMK 2013. Tu Kalmus aplikuje obľúbenú postmodernú stratégiu „privlastnenia“ – autorov komentár k známej kultúrno-spoločenskej akcii. Ďalším výrazným okruhom Kalmusovej tvorby sú diela odkazujúce k jeho osobnej mytológii. Hypochondrický Bufet, či pochovaný sen o otcovstve sa pohybujú na hranici príbehu a metafory , čo vystihuje autorove východiská v kontexte dejín umenia.

“Na prvý pohľad všadeprítomná postmoderná dikcia sa tu mieša s typickým modernistickým výrazom. Kalmus stojí niekde na pomedzí a zjavne mu je to jedno. Samostatnú kapitolu tvoria diela bez zjavného ideového postoja, či zámeru. Sú to diela s charakteristickým autorským rukopisom, akousi typickou kalmusovskou estetickou kvalitou, ktorá dotvára či skôr rámcuje celé jeho viac než štyridsaťročné dielo. Nástenné reliéfy či závesy však netvoria len vizuálnu dominantu výstavy, na viac pre mňa osobne, výrazne referujú o osobnosti autora. Hovoria o nezvyčajnej obsedantnej posadnutosti kumulovaním vecí trpezlivo premenených na artefakty (takéto diela vznikajú niekoľko rokov, v niektorých prípadoch až desaťročí). Táto premena je cibrená dlhoročnou skúsenosťou hnanou už spomínanou vnútornou nevyhnutnosťou. V Kalmusovom prípade sa totiž jedná o mimoriadne autentickú výtvarnú stratégiu – život ako umenie a umenie ako život,” dodáva Tajkov.

Výstava potrvá do 27. apríla 2014.

Mgr. Milena Gašajová, Peter Tajkov, redakcia
Foto: Zábery z vernisáže, archív MVL

loffler galeria kalmus 4

DSC_8754

loffler galeria kalmus 3

DSC_8740


Tags: , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Peter Kalmus – Tretie zvonenie

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems