Zmráka sa nad médiami?

| Školstvo a vzdelávanie | 16. 11. 2013

Neobjektívne, zavádzajúce a bulvárne. Aj takto sa zvykne hovoriť o našich médiách. Vedci, ktorí nezostávajú len na povrchu, ale hľadajú riešenia problémov týkajúcich sa súčasných médií, sa stretli na druhom ročníku medzinárodnej vedeckej konferencie Súmrak médií. Diskutovalo sa o printových i elektronických médiách, o ich pozitívach i negatívach, a to v prepojení s umením a informačnou spoločnosťou. Konferenciu tento rok organizovalo Oddelenie masmediálnych štúdií Katedry slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie na Filozofickej fakulte Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Šiesty rok činnosti tohto oddelenia bol predmetom úvodného referátu, ktorý predniesla doktorka Renáta Cenková, vedúca oddelenia.

Vďaka viacerým hosťom z Českej republiky mohla konferencia niesť prívlastok medzinárodná. Doktor Petr Lupač, odborník na tzv. nové médiá, vystihol súčasný problém digitálnych médií, ktoré prehlbujú „digitálne priepasti“ medzi ľuďmi. Konferencia bola prepojená aj s projektom Košice – EHMK 2013. V treťom hlavnom referáte Peter Germuška predstavil Košice 2013 ako nástroj rozvoja mesta prostredníctvom kultúry. Študentov oslovil najmä záverečnou motivačnou výzvou: „Nikdy sa nebojte byť ambiciózni a skúšať niečo nové, lebo život sa stáva nudným, ak zostáva len v rámci svojich limitov.“

Obľúbené témy

Prečo Súmrak médií? Samotný názov trochu provokatívne naznačuje istú problémovosť, ktorá sa na konferencii mnohokrát otvára. Často sa skloňuje, že médiá deformujú pohľad súčasného človeka. Pohľad, ktorý sa vymyká tomu, čo zvykneme nazývať realitou,“ ozrejmil doktor Lukáš Šutor, jeden z organizátorov konferencie a moderátor sekcie Médiá a umenie. Témy, ktoré sa načrtnú na jednej konferencii, sú mnohokrát predmetom uvažovania i v ďalších ročníkoch. Vlani najviac rezonovala téma online médií a vo viacerých príspevkoch sa objavila i tento rok. „Medzi ‚stálice‘ možno zaradiť aj tému etiky v médiách či problematiku tvorby a percepcie textov elektronických médií, ktoré sa pravidelne opakujú na rôznych domácich i zahraničných odborných a vedeckých konferenciách venovaných súčasným médiám,“ dopĺňa spoluorganizátor, doktor Marián Gladiš, moderátor sekcie Médiá a informačná spoločnosť.

Rokovanie v sekcii Médiá a umenie, Veľká zasadačka na Rektoráte UPJŠ.

Rokovanie v sekcii Médiá a umenie, Veľká zasadačka na Rektoráte UPJŠ. Foto: Marek Eštočin

Konferencia ako inšpirácia

Na konferenciu sa prišli pozrieť študenti masmediálnych štúdií, ale aj poslucháči zo slovakistiky, anglistiky či filozofie. Pre niektorých bol Súmrak médií dokonca inšpiráciou pre vlastné bakalárske či diplomové práce. Ktovie, možno práve oni raz odoženú mraky, ktoré sa zbiehajú nad médiami. Aké informácie si z konferencie odniesli?

Majka: „Zo sekcie Médiá a informačná spoločnosť bola zaujímavá prednáška doktorky Andrey Klimkovej, ktorá ozrejmila problematiku nevideného zvieraťa. Otvorila nám nový uhol pohľadu na rolu zvieraťa vo filme i v seriáli. Vysvetlila, že by sme sa mali pozerať na zviera ako na živú bytosť a nie ako na mediálny produkt.“

Karol: „Upútala ma prednáška doktorky Jitky Rožňovej, v ktorej prepojila umenie s reklamou. Predmetom bola kampaň na minerálnu vodu, ktorá bola zobrazovaná ako súčasť slávnych maliarskych diel napríklad Dalího či Picassa. Doktorka hľadala odpovede na to, ako kampaň vplýva na ľudí, či by respondenti vedeli maliarov identifikovať a či by sa také reklamy dali využiť na informovanie verejnosti. Sám som si počas prednášky uvedomil, že som sa k niektorým majstrovským dielam dostal aj vďaka masovým médiám.“

Barbora: „Najviac ma oslovil referát o televíznych programoch pre deti. Autorka prednášky, magisterka Viktória Kolčáková, porovnala situáciu v zahraničí a na Slovensku. Zistila, že zahraničné televízie ponúkajú viac programov pre deti, hlavne v rámci tvorby verejnoprávnych médií. Avšak tieto programy už čoraz viac nahrádzajú televízne stanice ako Minimax alebo Disney Channel, ktoré sa venujú špeciálne detskému divákovi.“

Michaela: „Zaujala ma prednáška doktorky Evy Bútorovej s názvom Topos ženskej zmyselnosti v reklame. Poukázala na ženy v reklamách, ktoré sú prezentované ako objekt záujmu. Ženská zmyselnosť vie naozaj zaútočiť na mužské pohlavie, a tak reklamu hravo predať. Len je otázne, či je správne vytvárať práve takéto reklamy.“

Miroslava Psárová

študentka masmediálnych štúdií


Tags: , , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Zmráka sa nad médiami?

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems