Šok a slasť

| Hudba, Rozhovory | 2. 11. 2013

Umenie v nás zanecháva stopu. Stimuluje, znepokojuje, upokojuje, lahodí zmyslom. Hudba dokáže zasiahnuť veľmi intenzívne. Možno ste sa už aj vy na koncerte od blaha rozplakali alebo naopak plní rozhorčenia opustili koncertnú sálu. Kto vie, čo v nás vyvolá nová hudba počas festivalu ISCM World New Music Days 2013 tentokrát. O jej podobách rozpráva Juraj Beráts, gitarista a manažér festivalu. 

Slávnostné otvorenie ste zverili do rúk deťom zo základných umeleckých škôl. Aké vlastnosti musia takíto mladí hudobníci mať?

Mladí hudobníci, a najmä deti, sú mimoriadne tvoriví. Dokážu oveľa lepšie prijímať nové podnety a veľmi ľahko si osvojujú nové zručnosti a skúsenosti. Keď dáme deťom do rúk novú hudbu, častokrát vedia, čo s ňou majú urobiť. Vďaka tomu, že práve ony hrajú súčasnú hudbu, vzniká úplne nová generácia hudobníkov, ktorí majú predpoklady pre otvorené myslenie a vnímanie sveta. V zahraničí je to už celkom bežné a táto generácia teraz vychováva ďalšie.

Skladateľ György Ligeti sa na západe preslávil dielom Atmosphères, pri premiére ktorého mali poslucháči dojem, že zvuk orchestra je elektronicky manipulovaný, hoci boli použité len „klasické“ nástroje. Stalo sa už niekedy, že sa do výberu skladieb ISCM prihlásila elektronicky manipulovaná skladba?

To je v dnešnej dobe už úplne normálny jav. Skladby, ktoré sú vyberané pre festival ISCM, každoročne obsahujú aj kategóriu “electronics”. To znamená hudbu komponovanú pre elektronické nástroje alebo ich kombinácie s klasickými. V Košiciach to budete môcť počuť napríklad na koncerte vynikajúceho huslistu Milana Paľu.

Aké trendy súčasnej hudby sa dajú badať v koncepte festivalu?

Súčasná hudba je otvorený priestor, ktorý prijíma podnety z iných umení a taktiež z bežného života. Nie je preto nič nezvyčajné, keď sa hudba tvorí na tabletoch, hrá sa pomocou džojstikov alebo sa využívajú prvky rockovej hudby. To je veľmi prítomné napríklad v tvorbe Martina Burlasa či Louisa Andriessena. Skvelé ukážky tohto prepojenia nájdete na koncerte VENI ACADEMY, kde zaznie aj jedna skladba inšpirovaná dramatickým umením. Klaviristka Nora Skuta bude na svojom koncerte využívať aj elektronický sláčik. To všetko sú úžasné moderné prvky, ktoré v staršej hudbe nájdete len ťažko.

Zvykne súčasná hudba aj šokovať? Je to cieľom niektorého z koncertov festivalu ISCM?

Zdravý šok je podľa môjho názoru prejavom každého kvalitného umenia. Umenie, ktoré nešokuje sa stáva konvenčným a častokrát nás nezaujme. Je to ako portrét, ktorý vám namaľuje pouličný umelec. Keď sa však prejdete po galérii, a to nielen moderného umenia, šok vás stretne dosť často. Hudba, ktorú budete počuť na festivale, je úplne normálna a bežná hudba, ktorá vystihuje našu dobu. Miera “šoku” u poslucháča je nepriamo úmerná jeho otvorenosti a skúsenosti s umením ako takým. Verím, že náš festival bude šokovať len v pozitívnom zmysle.

Čo pri počúvaní súčasnej hudby cítite vy osobne? Rôzne emócie alebo sa vám v duchu premieta hotový príbeh?

Každá hudba je iná a vyžaduje si trochu iný spôsob počúvania. Hudba, ktorú ste doteraz nikdy nepočuli, pozitívne stimuluje isté centrum v mozgu, ktoré spôsobuje slasť. Je to dokonca vedecky dokázané. Najlepšie hudobné zážitky vás dokážu preniesť do úplne iného sveta. A každého predsa zaujímajú svety, ktoré doteraz nespoznal. Prirodzená ľudská zvedavosť a túžba hľadať vždy niečo nové je úžasná a posúva nás míľovými krokmi vpred. Aj preto existuje nová hudba.

Ďakujem za rozhovor.

Festival ISCM World New Music Days 2013 prebieha v Košiciach od 4. do 7. novembra. Podujatia nájdete v rubrike Program.

Lucia Zacharová

O lístky na záverečný koncert festivalu môžete súťažiť TU.


Tags: , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Šok a slasť

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems