Závislá na internete

| Predstavujeme, Rozhovory | 7. 10. 2013

Jej kresba obletela médiá. Košičanka Svetlana Fialová (1985) s ňou vyhrala britskú výtvarnú cenu Jerwood Drawing Prize 2013. Výtvarníčka sa inšpiruje najmä príbehmi z webu a reakcie na internetových fórach na svoje víťazstvo radí medzi bizarno-úsmevné momenty.

Laureátka ceny Jerwood Drawing Prize 2013 Svetlana Fialová pri práci. Foto: Hana Knížová

Laureátka ceny Jerwood Drawing Prize 2013 Svetlana Fialová pri práci. Foto: Hana Knížová


Odkedy kreslíš? Kedy ťa to už ozaj bavilo?

Kresliť som začala už v útlom detstve, ako asi každé dieťa. Mamka má dokonca odložené nejaké kúsky z obdobia mojich 3 až 5 rokov. Pamätám si, že vtedy chodili po škôlkach vyberať deti do zušiek na výtvarný odbor a mňa nevybrali, tak ma šla mama prihlásiť sama, lebo som tam veľmi chcela chodiť. Presne si spomínam na kresbu, ktorá sa pani vychovávateľke nepáčila. Tematika veľkonočných vajíčok v košíku. Na mojej kresbe nevykukovali z košíka, ale ten môj košík bol priehľadný a to vraj bolo zle.

Prvý prejav originality. Cítila si aj neskôr podobné tlaky učiteľov?

Nie, necítila.

Pamätám si ťa ako milovníčku linorytu. Má táto technika blízko ku kresbe? Venuješ sa jej ešte?

Áno, zjednodušene ide tiež o rozmýšľanie v líniách. Je to vlastne vyrýpaná kresba. Momentálne sa linorytu nevenujem, skúšam možnosti štetca.

Ako strednú školu si si vybrala gymnázium. Tvorila si aj počas týchto rokov?

Nejaké pokusy o tvorbu boli aj počas gympla. Začala som objavovať, čo je súčasné umenie, a že aj po kubizme a futurizme sa diali veci. Škoda, že na gymnáziách sa výučba dejín umenia končí niekde v polovici 20. storočia. Mám pocit, že mladých ľudí by práve postmoderna a idey súčasného umenia oslovili viac, ako päť hodín venovaných gotike. Späť k otázke. Stále som chodila do zušky. Skôr som sa učila poriadne nakresliť portrét a figúru, mala som pocit, že to je dôležité, aby ma vzali na vysokú výtvarnú školu.

Potom si nastúpila na grafiku na Fakulte umení TUKE. Čo ťa odvialo z Košíc do Bratislavy, Prahy a Londýna?

Z Košíc som šla na stáž na AVU do Prahy k Vladimírovi Skreplovi a jeho spôsob vedenia študentov a komunikácie mi úplne vyhovoval, tak som zostala. Samozrejme, Praha v tom čase ponúkala oveľa viac možností, kam sa ísť pozrieť na výstavu, na koncert. V Bratislave si robím doktorát na VŠVU pod vedením Daniela Fischera. Prvé dva roky som pravidelne dochádzala z Prahy, tak mi to vyhovovalo. V Prahe som už mala zázemie, prácu, ateliér, frajera, kontakt so Slovenskom mi ale dosť chýbal, takže som si to takto vynahrádzala. V Londýne som na pracovnej stáži v rámci doktorátu a motiváciou bola zmena prostredia, hľadanie inšpirácie, energie, kontaktov, život v jednom zo svetových centier umenia zblízka.

Je väčšie mesto väčšou šancou pre umelca?

Je, aj nie je. Väčšie prostredie znamená väčšiu konkurenciu, vyžaduje si oveľa vyššie pracovné nasadenie. Človek minie oveľa viac peňazí a zároveň má menší komfort, väčší stres. Je to individuálne. Mne veľké mesto vyhovuje, z niektorých ľudí môže vysávať energiu, nevedia sa tak sústrediť ako v kľude, doma. Možnosti realizovať svoje sny a vízie sú však oveľa reálnejšie, ak im človek verí a nevzdáva sa.

Physical.

Physical.

Ako doktorandka na VŠVU v Bratislave píšeš dizertačnú prácu o kresbe. Hovoríš, že vďaka ekonomickej kríze práve kresba zažíva svoje znovuzrodenie, pretože je finančne nenáročná.

Je to iba jeden z dôvodov, ktoré som v práci spomínala, keď som rozmýšľala nad tým, prečo sa kresba dokázala presadiť ako samostatné médium a nezostala v úzadí v podobe prípravnej skice. Kresba môže byť aj finančne náročná, záleží na materiáloch, s ktorými umelec pracuje, náročnosti techniky, cene jeho času.

A tvoje kresby sú finančne náročné?

Čo sa týka materiálu tak nie, aj keď rámy na veľkoformátové kresby sa vedia pekne vyšplhať. Náročné sú pre mňa z hľadisku času, ktorý im venujem.

Keď sme už pri cene, zvykneš svoje diela predávať?

Áno, je to ideálny spôsob obživy. (Úsmev.)

Získala si prestížnu britskú cenu Jerwood Drawing Prize 2013. Tvoje meno a výherná kresba obleteli médiá. Zviditeľnila si nielen seba, ale aj Košice, Slovensko. Ako spracúvaš zvýšený záujem o svoju osobu?

Publicita je úmerná záujmu ľudí a médií o vizuálne umenie. Pre mňa to znamená o trochu viac mejlov a dokumentov s otázkami, ktorým sa venujem tak 2 až 3 hodinky denne, predpokladám, že o týždeň, dva to už také horúce nebude.

Prinieslo to okrem uznania a gratulácií aj tie menej príjemné skutočnosti ako závisť a kritiku?

Nemyslím, moje okolie ma podporuje a čo sa deje mimo, nemám možnosť vnímať. Anonymné diskusie na internete radím skôr do kategórie bizarno-úsmevných momentov. (Úsmev.)

Budeš vďaka finančnej výhre, ktorú ocenenie prinieslo, chvíľku oddychovať a užívať si ničnerobenie?

Po oslave ceny som si dala jeden deň pred telkou a prepínala BBC a britské reality šou. Skôr to vyzerá tak, že musím zrýchliť tempo a využívať čas efektívnejšie.

Premárniť jeden deň, to nie je také hrozné. Ty asi nie si “prokrastinátor”.

Veľmi nie, musím sa stále niečomu venovať. Neznášam však skoré vstávanie, ráno mám pomalý rozbeh, lepšie sa mi pracuje od poobedia do noci.

V kresbe Apocalypse (My BF doesn’t care) si odhalila osobnú tému, ktorej si sa v minulosti vyhýbala. V jej centre je tvoj priateľ Jakub Matuška. Ako hodnotí dielo a jeho úspech práve on?

Podporuje ma a myslím si, že je rád. Sám je úspešným výtvarníkom.

Víťazná kresba Jerwood Drawing Prize 2013 s názvom Apocalypse (My BF doesn't care).Víťazná kresba Jerwood Drawing Prize 2013 s názvom Apocalypse (My BF doesn't care).

Víťazná kresba Jerwood Drawing Prize 2013 s názvom Apocalypse (My BF doesn’t care).

Výhra ti urobila úžasnú reklamu. Na najbližšej výstave budeš mať plno. Kedy to bude?

Dostala som zopár ponúk na samostatné výstavy. No najprv chcem dokončiť a pripraviť toľko kresieb a iných diel, aby som mala pocit, že sa z nich dá spraviť ucelená výstava. Potom sa uvidí.

Ocenenie je aj záväzok. Kritici budú tvoje diela sledovať. Budeš pokračovať vo svojej línii alebo chceš tvorbu posunúť inam?

Vždy sa chcem posúvať a zlepšovať vo vytýčených cieľoch. Základ je, aby ma tvorba bavila, vtedy je to v poriadku.

Ako riešiš situácie, keď ťa tvorba nebaví?

Nesilím to, čítam, idem na prechádzku, stretnúť sa s kamošmi a potom to zase skúsim.

Ľudia tvoje kresby spoznávajú aj vďaka knihe Naum od Michal Hvoreckého, ktorú si ilustrovala. Obrázky vznikli až po prečítaní knihy?

Áno, Michal mi poslal svoje poviedky a k väčšine vznikli originálne kresby. Použili sme však aj zopár mojich starších kresieb a koláží.

Na tvoje ilustrácie sa dá pozerať hodiny vďaka ich detailnosti, výrazu, emócii. Rozmýšľala si niekedy nad komiksom?

Komiks a jeho estetika ma ovplyvňuje, rada si komiksy kupujem, ale bolo by to pre mňa obrovské množstvo práce. Už teraz robím na jednej kresbe 3 – 4 týždne. Komiks si vyžaduje iný spôsob práce. Asi by mi nevyhovovalo kreslenie v menšom formáte a rozvíjanie jedného príbehu.

Zvieracie motívy, najmä mopslík a vtáčik, ťa sprevádzajú od detstva. Ktoré témy ťa oslovujú dnes?

Mops je môj najobľúbenejší pes a občas ho zakomponovávam do kresieb. Andulku chovám v Prahe. Často si zaznamenávam veci, ktoré ma obklopujú. Témy si vyberám rôzne. Som závislá na internete, takže veľa čerpám z príbehov, na ktoré natrafím. Pri práci v ateliéri mám stále pustené aj nejaké reality šou, tam je tiež inšpirácia. Bavia ma aj trendy v hudbe, móde. Niekedy ma zaujme aj zážitok z výletu na huby, nejde stále iba o sprostredkované televízne príbehy. Zaujíma ma mytológia, pop kultúra. Môj postup by sa dal asi pomenovať „koláž ako princíp výstavby príbehu“.

Záverom sa opýtam základnú otázku. Kresba, to je papier a ceruzka či pero. Čo všetko ku kresbe potrebuje Svetlana Fialová?

Dobrý neschlpený kaligrafický štetec, napnutý papier, samostatný ateliér, dobré repráky, internet, stiahnuté relácie, kávu, koláčik, pohodlný pracovný odev, bicykel na cestu späť domov. A ideálny čas v poobedňajších až nočných hodinách.

Ďakujem za rozhovor.

Lucia Zacharová

Neutrum.


Tags: , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Závislá na internete
  1. […] Závislá na internete […]

    Komentoval Kultúrna kronika 2013 – To najlepšie z archívu Zajtrajších novín | Zajtrajšie noviny dňa 14.12.2013 o 19:54:34







Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems