Polievkový festival oslovuje masy

| K13 a VÝMENNÍKY, Mesto Košice, Rozhovory | 7. 10. 2013

Minulý rok sa teplé delikatesy zjedli prirýchlo, tentokrát sa dočkáte dvojnásobného množstva. Festival Rozmanitosť však nie je len o polievkach svetových kuchýň. Pointou podujatia je poukázať na skutočnosť, že v etnicky rozmanitých Košiciach by sa nemalo toleranciou šetriť. O konkrétnych podobách festivalu Rozmanitosť, organizovaného projektom SPOTs od 8. do 12. októbra, som sa zhovárala s Jánom Hološom z oddelenia marketingu a PR.

Prvý ročník festivalu sprevádzala kreatívna kampaň s plagátmi zobrazujúcimi ľudí hovoriacich „Aj ja som Košičan!“ v ich rodnom jazyku. Ako rozvírite hladinu tentoraz?

Prvý ročník festivalu Rozmanitosť bol naozaj špecifický. Podarilo sa nám touto kampaňou zaujať verejnosť a radi by sme aj v ďalších rokoch opäť prišli s niečím podobným. Tento rok sme teasingovú časť kampane museli úplne vypustiť. Sústredili sme sa tak na Polievkový festival, ktorý je masový a populárny formát, čo môžeme smelo povedať po jeho premiérovom minuloročnom úspechu. Tentoraz kampaň pozýva ochutnať rozmanitosť Košíc.

V súčasnosti žije v Košiciach viac než 15 národnostných menšín. Najviac zastúpená je rómska a maďarská. Je v programe pre každú menšinu rovnaký priestor alebo ho majú tie početnejšie viac?

Všetky menšiny dostávajú rovnaký priestor na prezentáciu svojej kultúrnej rozmanitosti v rámci festivalu. Je pravdou, že tak, ako minulý rok, pripravujeme špeciálny program pre Lunik IX, a teda pre rómsku minoritu. No sobotný Polievkový festival je otvorený rovnako všetkým menšinám a priestor majú tí, ktorí sa aktívne zapoja a chcú ukázať, že rozmanitosť je obohacujúca. Minulý rok sa do varenia polievok zapojilo takmer 30 rôznych menšín z rôznych kútov sveta, študentská organizácia zastrešujúca zahraničných študentov, náboženské hnutie aj ľudia, ktorí len chceli prezentovať svoj vzťah k vareniu. Veríme, že aj tento rok to bude pestrý výber rôznych komunít a menšín, ktoré Košice v sebe skrývajú.

1

Minulý rok sa menšiny predstavili aj svojím umením, fotografiou, operou, filmom. Tento ročník prinesie zmenu, sériu inštalácií Hello&Goodbye. Akou formou a aké príbehy inštalácia prinesie?

Hello&Goodbye je veľmi zaujímavá inštalácia, ktorú oficiálne otvoríme v Mestskom výmenníku (Kasárne/Kulturpark, pavilón November) 8. októbra o 18:00 hod. Návštevníci dostanú do rúk mapy, na ktorých budú označené miesta v centre mesta, kde budú umiestnené zvukové inštalácie. Tie zaznamenávajú rozhovory s cudzincami, s ľuďmi z národnostných menšín, ale aj so Slovákmi. Na každom stanovišti čaká návštevníkov aj špeciálny zážitok, pripravený danou komunitou. Je to fascinujúce mapovanie príbehov, ktoré pripravujeme s rakúskou skupinou UNIT.

Najväčším „ťahačom“ festivalu je súťaž vo varení polievok. Prečo práve polievky? Nie je napríklad taký koláč viac populárny?

Nerobíme jediný festival polievok v Európe. Tento koncept funguje v mnohých krajinách a ako potvrdil jeho prvý ročník, je úspešný. Minulý rok prišlo na Polievkový festival takmer tisíc ľudí, čo sme vôbec neočakávali. Prvé stánky bez polievok boli už po hodine a pol, a to nás zaskočilo, žiaľ aj tých, ktorí prišli neskôr. Preto sme tento rok zmenili systém fungovania. Zvýšili sme množstvo polievky v areáli, minulý rok to bolo 300 litrov, teraz by sme chceli zabezpečiť dvojnásobok. Za troj eurové konzumné môže každý ochutnať 10 ľubovoľných druhov polievok, čo je liter rôznych polievok, keďže za každý lístok dostanete 1 dcl. Novinkou je napríklad aj tombola, kde môže vyhrať každý, kto ochutná polievky, či program pre deti s množstvom sprievodných aktivít.

2

Otvárate aj Spoločnú špajzu Ľudky Horňákovej. Čo v nej objavíme?

Spoločná špajza je projekt, ktorý mali možnosť vidieť ľudia v Charkove na Ukrajine a ľudia sa s ním stretnú aj v Košiciach. Vznikol v spolupráci s komunitnou umelkyňou Ľudkou Horňákovou a zaoberá sa problémom existencie a chudoby strednej a nižšej vrstvy. Pripomína, že každý sa môže ocitnúť v existenčnej núdzi. Súčasťou výstavy budú fotografie špájz, ekonomicky nenáročné recepty alebo odkazy od darujúcich pre obdarovaných. Potraviny s nalepeným odkazom alebo receptom, budú po ukončení výstavy darované ľudom v sociálnej núdzi. No súčasťou projektu je aj autorkino rozdávanie multifunkčných vankúšov bezdomovcom alebo aj mobilný podstavec, na ktorom môžu nechať návštevníci jedlo pre sociálne slabších. Ľudka Horňáková sa tiež prezlečie za čašníčku a bude nosiť chudobným ľuďom ich obľúbené jedlo priamo na ulicu. Jej práce majú vždy silný odkaz a svoje posolstvo vie výborne podať.

Myslíte si, že na podujatie Hlasy Lunika IX. prídu aj obyvatelia iných sídlisk?

Pre Lunik IX robíme samostatný program, čo má ale širší kontext. Títo ľudia sa ku kultúre v meste nedostanú. Je tu prítomný aj silný sociálny podtext a vôľa robiť program pre tých, voči ktorým je verejnosť predpojatá a často až nepriateľsky naladená. Prezentujeme teda nielen kultúrny program Rómom, ale vysielame tak signál na sebareflexiu majoritnej skupine obyvateľov. Z minulého ročníka vieme, že odpoveď na túto otázku je negatívna, ale kultúra spája ľudí a prináša zmeny. To, čo by sme dnes označili za nepravdepodobné, môže byť onedlho realitou.

Ďakujem za rozhovor.

Lucia Zacharová

Foto: Miroslava Majorošová

archív festivalu Rozmanitosť

3

4

 


Tags: , , , , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Polievkový festival oslovuje masy

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems