Židovská kultúra pritiahla pozornosť

| Reportáž | 30. 8. 2013

Úspech. Festival židovskej kultúry MAZAL TOV! sa zapísal medzi vydarené podujatia, ktoré v Košiciach vyhľadalo i zahraničné publikum. Práve takéto projekty by si mali Košice obhájiť aj v nasledujúcich rokoch. „Prekvapil aj potešil ma veľký počet ľudí, ktorí festival navštívili. Bolo ich viac než 7000. Takmer všetky koncerty boli naplnené do posledného miesta a končili sa standing ovation. Naše publikum bolo spokojné a to ma napĺňa radosťou,“ uviedla organizátorka Jana Šargová z neziskovej organizácie MoreMusic.

Spektrum emócií

Ticho, napätie, očakávanie. Sústredenie sa muzikantov aj návštevníkov v naplnenej sále Domu umenia sa dalo ohmatať. Prvé jemné tóny chcelo zachytiť nejedno ucho. V takej koncentrovanej atmosfére rozruší aj cvaknutie fotoaparátu. Dirigent a skladateľ Peter Breiner spolu s violončelistom Jozefom Luptákom a orchestrom Musica Cassovia napínali naše zmysly na prasknutie. Koncert sa rozbehol pozvoľna a nenechal nás vydýchnuť do poslednej chvíle. Violončelo striedali husle Stana Palúcha a akordeón Borisa Lenka, aby sa mohli spojiť a vylúdiť láskavé až opojné, vzápätí veselé, beťárske tóny. Viacrozmernosť melódií podčiarkovali radostné úsmevy muzikantov, vibrujúca energia sólistov a sem-tam tancujúci Breiner s neustále sa pohybujúcou taktovkou. Ten ukončil večer humorným výrokom pri druhom prídavku, keď tradičnú židovskú svadobnú pieseň Hava nagila uviedol ako kubánsku ľudovú.

Lucia Zacharová

Violončelista Jozef Lupták s dirigentom Petrom Breinerom. Foto: Ján Radzo

Klezmer s dávkou smiechu

Sála Historickej radnice v Košiciach bola plná už pol hodinu pred začatím koncertu. Poslední diváci si odniekiaľ priniesli na balkón stoličky. Vystúpenie klezmerových skupín miestami pripomínalo hudobný battle dychových a strunových nástrojov.

Úlohu dirigenta Kaschauer Klezmer Band prevzal hlavný huslista František Kovarčík. Namiesto paličky použil svoj sláčik a hudobníci si pod jeho taktovkou pri hre aj poskočili. Po hodine takmer nepretržitej hudby vystriedali cimbal bicie, violu trombón a na pódiu zrazu stála Budapest Klezmer Band. Spomedzi talentovaných hudobníkov vynikal najmä huslista Bence Gazda. Keď začal popri hre aj spievať, mnohí z nás udivene dvihli obočie. Hudobníci predviedli naozajstnú klezmerovú šou plnú maďarského humoru. Žiaľ, zasmiala sa mu len polovica sály. Tá druhá márne čakala na preklad. Hudobným nadšencom to však neprekážalo, o čom svedčí aj boj o CD skupiny po skončení koncertu.

Cohenova uspávanka

Ten, kto na koncerte Avishai Cohen Quartet zatvoril oči, ocitol sa pred pouličnými umelcami na daždivom námestí New Orleansu. Ten, kto mal oči dokorán, videl na pódiu Domu umenia štyroch hudobných géniov.

Miestami až nemelodická zmes saxofónu, basy, klavíra a bicích donútila viacerých divákov opustiť sálu už niekoľko minút po začatí koncertu. Avishai Cohen skladá hudbu pre „silné uši“ a vkladá do nej maximum. Keď náhodou nehral na base či elektronickej gitare, mával rukami a povzbudzoval svojich talentovaných kolegov. Azda najväčší potlesk si vyslúžil izraelský saxofonista Eli Degibri. Do svojej hry zapájal celé telo a bolo vidieť, že to, čo robí, miluje. Napokon, sám Cohen na koncerte povedal: „Ľudí do svojej skupiny som hľadal veľmi dlho. Potreboval som totiž takých, ktorí budú hrať hudbu s úprimnou radosťou. Napokon som ich našiel. Stoja pred vami.“ Publikum túto radosť videlo, počulo, cítilo a ocenilo. Kvarteto sa na pódium vracalo dvakrát, zakaždým sprevádzané standing ovation. Na záver poprial Cohen všetkým dobrú noc skladbou Noches Noches La Luz. Tí, ktorí vydržali do konca, určite zaspávali s úsmevom.

Veronika Samková

Rovnako, ako multifunkčný Cohen, aj mladý klavirista Nitai Hershkovits ovládal na pódiu dva nástroje, klavír aj elektrické klávesy. Foto: autorka

Tags: , , ,