Láska vedie cez koľajnice

| Tretí sektor | 1. 7. 2013

Občianske združenie Detská železnica Košice prevádzkuje historickú železnicu od roku 2011.Dobrovoľníci sa starajú o jednu z troch úzkorozchodných železníc na Slovensku zachovalých pre ďalšie generácie. Návštevníkov lákajú rôznymi aktivitami.

Detská železnica v Čermeli vznikla v päťdesiatych rokoch minulého storočia. Jej náplňou bolo vychovať budúcich železničiarov. Po rozpade Československa vystriedala mnoho majiteľov a postupne upadala. Preto sa obdivovatelia a dobrovoľníci rozhodli železničku odkúpiť a oprášiť jej zašlú slávu. „Založili sme občianske združenie, ktorého cieľom bolo zachrániť a spropagovať túto jedinečnú turistickú atrakciu v Košiciach. Pôvodní majitelia nevyužívali naplno jej potenciál tak, ako v iných železničkách v Európe,“ vysvetlil manažér DŽK Igor Holéczy.

Z generácie na generáciu

Nadšenci historickej železnice odovzdávajú v spolupráci s profesionálnymi železničiarmi svoje poznatky deťom a mládeži prostredníctvom workshopov. Pokračujú tak v pôvodnom poslaní. Mladí železničiari sa učia a pomáhajú dospelým pri prevádzke železničky. „Deti sa hlásia do služby každý deň a striedajú sa pri plnení úloh pod odborným dohľadom. Majú aj vlastné uniformy. V Európe sú detskí železničiari unikátom,“ prezradil manažér. Mnohým detským pracovníkom sa táto práca zapáči a pokračujú ďalej na stredných odborných školách s podobným zameraním.

Leto so železničkou

Odkedy prevzalo občianske združenie čermeľskú detskú železnicu, predĺžila sa prevádzková sezóna. Tento rok potrvá až do tretieho novembra. Vedenie plánuje celoročnú prevádzku. Dobrovoľníci vymýšľajú aj aktivity zamerané najmä pre rodiny s deťmi, ale aj dospelých. Najmenším cestujúcim sa páčia mikulášske či halloweenské jazdy. Veľkým lákadlom sú aj interaktívne divadelné predstavenia pre deti v lete. Filmové predstavenia a nočné jazdy vyhľadávajú najmä starší cestujúci. „V lete by sme chceli premietať filmy so železničiarskou tematikou. Našou ambíciou je získať film Ostro sledované vlaky, ktorý patrí medzi klasiku v československej kinematografii. Ďalším vrcholom sezóny je Deň železničky, ktorý je 22.  septembra,“ povedal Igor Holéczy.

Práca bez oddychu

Po skončení sezóny sa pripravujú nadšenci úzkorozchodných vlakov na tú nasledujúcu. „Snažíme sa budovať a rozvíjať vozňový a rušňový park. Máme vo vyhliadke aj ďalšiu parnú lokomotívu, pretože naša 129-ročná Katka už nevydrží zvýšenú záťaž. Bola by to veľká udalosť, keby sa nám podarilo ďalší rušeň doviezť na Slovensko z Českej republiky,“ zdôraznil manažér. Keďže sú mnohí pracovníci železnice bývalí novinári, vydávajú pre cestujúcu verejnosť magazín R-žurnál, v ktorom informujú o aktivitách a zaujímavostiach detskej historickej železnice.

Blíži sa koniec školského roka, čas prázdnin. Vychutnajte si pohľad na lesy v Čermeľskom údolí, sediac v historickom vozni spoločne s priateľmi, deťmi či vnúčatami.

Alica Tkáčová

študentka masmediálnych štúdií

Foto: archív Košickej detskej historickej železnice

Detská železnica v Čermeli vznikla v päťdesiatych rokoch minulého storočia.

Detská železnica v Čermeli vznikla v päťdesiatych rokoch minulého storočia.

Malí sprievodcovia sa učia komunikovať s cestujúcimi.

Malí sprievodcovia sa učia komunikovať s cestujúcimi.

Nesmie chýbať výpravcovská palička, ani čiapka.
Nesmie chýbať výpravcovská palička, ani čiapka.

 


Tags: ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Láska vedie cez koľajnice

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems