Čo sa deje na peróne?

| Predstavujeme, Rozhovory | 17. 6. 2013

Ich svetom nie sú len divadelné dosky. Vystupujú na uliciach, železničných staniciach, v starých budovách. Na miestach, s ktorými intenzívne pracujú a spoznávajú ich históriu. Umelci divadla Na peróne stvárňujú (pre nás často netradične) témy, ktoré sa ich týkajú. Hrajú, režírujú, odhaľujú, pretvárajú a zanechávajú stopy. V každom z nás. Z divadla robia intermediálne predstavenia, ktoré ich posúvajú aj na medzinárodné festivaly. O ich slobode, cieľoch a hrách sa rozrozprávala herečka a spoluzakladateľka Zuzana Psotková.

Spolu s Petrom Kočišom a Janou Wernerovou ste založili vlastné divadlo. Čo vás k tomu doviedlo?

Túžba ovplyvňovať vznik predstavenia. Nielen po hereckej stránke, ale počas celého tvorivého procesu. To znamená samotný výber diela, myšlienky, témy (v klasickom divadle herec nie je pri týchto procesoch prítomný), akým spôsobom bude spracovaná. Chceli sme mať možnosť zasahovať do diela od začiatku po koniec, mať zaň zodpovednosť a stáť si za ním. Sme slobodnejší a sami sa rozhodujeme, čo a ako budeme robiť. Pravdaže stále môžu nastať okolnosti, ktoré nás ovplyvňujú. Sme veľmi flexibilní aj čo sa týka spoluprác. Ako náhle sa s niekým stretneme, alebo nás niečo inšpiruje, hneď to vieme zaradiť do nášho plánu. To sú výhody nezávislého súboru.

Ako nezávislé divadlo fungujete zrejme na grantovej schéme.

Žiaľ, Košice nemajú stabilný systém grantovej podpory, kde by si mohli umelecké subjekty, ktoré už roky vytvárajú kolorit mesta, žiadať finančnú podporu. Na svoje aktivity žiadame financie z Ministerstva kultúry SR a oslovujeme mnohé ďalšie nadácie. Nemáme stály rozpočet, a tak sa nám veľmi ťažko plánuje niečo do budúcnosti. Celý spôsob financovania nezávislých divadiel je nedostačujúci. Ideálne by bolo viacročné financovanie súborov zo strany ministerstva a možnosť získať podporu aj od mesta.

V médiách vás často označujú ako experimentálne divadlo. Považujete sa za experiment?

Neviem, či sme experimentálni (smiech). Toto škatuľkovanie v umení je zložité, hoci potrebné, aby sa ľudia vedeli odraziť. Náš experiment je možno v tom, že sa do toho snažíme primiešať vždy niečo nové, aj keď nevieme, ako to dopadne. Experimentom môžu byť miesta, kde sa predstavenia konajú, interakcia s divákom, a to, že nesedí na čalúnenej stoličke, ale stojí.

Vystupujete na mnohých podujatiach v rámci EHMK 2013. Aký máte názor na tento titul a skutočnosť, že Košice sú Európskym hlavným mestom kultúry?

Aktivity v rámci projektu sme robili už v období, keď sme sa o titul ešte len uchádzali. Na začiatku bolo naše nadšenie ozaj veľké.

Pokleslo?

Život prináša rôzne okolnosti, s ktorými nie vždy súhlasíme a vieme si predstaviť, ako by sa niektoré veci dali robiť inak alebo lepšie. Pre nás je dôležité, že sme tu boli pred rokom 2013 a budeme aj po ňom. Sústredíme sa na svoj progres a spoluprácu s inými subjektmi, pretože sa obávam, že po roku 2013 nastane pre kultúrnych operátorov veľmi zložité finančné obdobie. Každý by sa mal pripraviť na to, že možnosti financovania kultúrnych aktivít, ktorých vznik bol podmienený projektom EHMK, sú len dočasné a zaniknú.

Naposledy ste v Košiciach vystúpili v rámci Use The C!ty s projektom Step by step. Pocestujete s ním aj do Francúzska?

Projekt je slovensko-francúzskou spoluprácou a pracovali sme na ňom päť rokov. Rezidencie sa konali v Košiciach a v Marseille, naposledy v Sotteville, kde sme boli hosťami organizácie Atelier 231. Atelier 231 je organizátorom veľkého festivalu umenia vo verejnom priestore Viva Cité. Práve v rámci programu jeho 24. ročníka, posledný júnový víkend, po druhýkrát uvedieme predstavenie Step by step.

V Košiciach toto predstavenie zaznamenalo veľký úspech. Čím to podľa vás bude?

Možno sme sa len nestretli s kritikou. Možno je to v tom, že predstavenie je veľmi emotívne a diváci sú do toho zatiahnutí. Dotýka sa ich to, a tak strácajú odstup.

Okrem divákov zohráva v tomto projekte dôležitú úlohu aj samotný priestor.

Áno, vytvorená schéma predstavenia sa aplikuje na rôzne miesta. Snažíme sa využiť architektonické (ne)výhody miesta, predmety, ktoré tam nájdeme. Vo Francúzsku budeme pracovať s iným priestorom, a tým sa pretvoria aj jednotlivé výstupy. Práve preto je projekt veľmi dynamický. Aj v samotnom scenári predstavenia sú body, ktoré treba dodržať, ale aj miesta, kde máme voľnosť. Môžeme improvizovať, pracovať s divákmi a čakať na ich reakcie.

Pracujete s témami exil a identita, čo musí byť veľmi náročné…

Táto téma je naozaj ťažká. Nielen kvôli emóciám, ale aj informáciám. Musela som prečítať konkrétne knihy od Máraia, naštudovať si osobnosti a vzdelávať sa, aby som v tom mala jasno. V rámci každého Stepu vopred rozoberáme tému a hľadáme historické podklady. Samotné reakcie divákov sú často veľmi emotívne, streli sme sa aj s plačom.

V niektorých formách umenia je najlepšia improvizácia pripravená improvizácia. U vás to asi neplatí.

V predstaveniach máme texty, ktoré vznikli práve z improvizácie. No v projekte Step by step, keď reagujeme na priestor a reakcie ľudí, pracujeme často so skutočnou improvizáciou. Tá keď je na mieste, znamená ozajstnú slobodu.

Komu svoje predstavenia adresujete?

Všetkým, ktorí sú zvedaví, otvorení a bez predsudkov. A tým, ktorí neočakávajú, že všetko dostanú ako na dlani a všetkému budú rozumieť.

V repertoári máte aj site specific. Prečo?

Sú to väčšinou letné tvorivé stretnutia umelcov, ktorí sa snažia pracovať s priestorom a prostriedkami, ktoré sme vybrali. Viedlo nás k tomu to, že sme po istom čase stratili vlastný priestor na hranie a skúšanie. Začali nás inšpirovať rôzne miesta a tie využívame. Prestali sme sa venovať len divadlu, začali sme prepájať umenia a umelcov. Je nás tu málo, no aj tak na seba nemáme čas. Práve naše letné site specific sú ideálnou možnosťou sa stretnúť, debatovať, spolu si zahrať, vyskúšať niečo nové.

Ste organizátormi súťaže Vejk ap!, ktorou chcete motivovať predovšetkým mladých, perspektívnych autorov divadelných hier. Myslíte si, že majú málo priestoru na prezentáciu?

Tento projekt vznikol náhodou. Po jednom predstavení sme pri debate v krčme prišli na to, že za stolom sedia ďalší traja ľudia, ktorí píšu a vedeli by napísať aj hru. Tak sme zistili, že okolo nás je veľa ľudí, ktorí tvoria, ale nemajú to kde prezentovať a nedostávajú spätnú reakciu. Preto je výhodou súťaže nielen finančná odmena ako výhra, ale hlavne odborná porota, ktorá dá súťažiacim spätnú väzbu. To je v ich tvorbe veľmi dôležité.

Čo vás čaká v blízkej budúcnosti?

Pracujeme na hre Búvaj, ktorá je inšpirovaná posledným obrazom textu oceneného v štvrtom ročníku súťaže Vejk ap! Je o starobe a senioroch, čiže sme koniec minulého roka trávili v domovoch dôchodcov a podobných zariadeniach. Ukážku work in progress sme uviedli v decembri a premiéra by mala byť v novembri tohto roku. Najbližšie sa predstavíme v projekte Návrat vody do mesta, potom spomínané Francúzsko, v septembri sa zúčastníme festivalu Off Europa v Leipzigu a Drážďanoch a v októbri zahráme Step by step v Lyone. Chystáme niečo aj na Bielu noc a v septembri by sa mal v Košiciach konať projekt X Apartments. Je to divadlo v bytoch, v rámci ktorého vystúpia umelci z celého sveta. Majitelia požičajú byt jednej umeleckej skupine a tá v ňom zrealizuje desaťminútové predstavenie. Diváci budú do bytov vstupovať po dvoch a v doprovode sprievodcu. Na to sa veľmi teším a je mi ľúto, že to neuvidím ako divák.

Ďakujem za rozhovor.

Viac informácií o divadle nájdete na www.naperone.sk.

Gabriela Kuchárová

Inscenácia Fasbuk.  Foto: Archív Na peróne

Inscenácia Fasbuk.
Foto: Archív Na peróne

Projekt Step by step, Budapešť, 2012.  Foto: T. Kmeť

Projekt Step by step, Budapešť, 2012.
Foto: T. Kmeť

Predstavenie Rany. Zľava P. Kočiš, J. Wernerová, Z. Psotková.  Foto: D. Hanko

Predstavenie Rany. Zľava P. Kočiš, J. Wernerová, Z. Psotková.
Foto: D. Hanko

Projekt Step by step, Marseille, 2011.  Foto: R. Farkaš

Projekt Step by step, Marseille, 2011.
Foto: R. Farkaš

 

 


Tags: ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Čo sa deje na peróne?
  1. […] Čo sa deje na Peróne? […]

    Komentoval Kultúrna kronika 2013 – To najlepšie z archívu Zajtrajších novín | Zajtrajšie noviny dňa 14.12.2013 o 19:55:35







Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems