Umeleckí technokrati

| Rozhovory, Školstvo a vzdelávanie | 5. 11. 2012

Pôvodom Martinčan. Vymyslel drevenú stavebnicu, ktorú dnes “fejkujú“ v Ázii. Učil na štyroch umeleckých školách, dokonca aj v Kolumbii. Posledných desať rokov kotví v našom meste. Vedúci Katedry dizajnu na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach – Tibor Uhrín.

Zhováralo sa s ním veľmi príjemne. Až som ľutovala, že Zajtrajšie noviny nie sú rozhlasová stanica.

 

Dizajn má na zreteli množstvo technických, spoločenských či psychologických faktorov. Do akej miery je dizajn umením?

Existuje viacero foriem dizajnu. Technici nás považujú za umelcov a umelci za technokratov. Ono je to niekde na pomedzí. Netlačil by som to veľmi do sféry umenia, lebo to môže niekedy dizajnu aj ublížiť. Zahŕňa rôzne vedné disciplíny, umelecké, sociologické, filozofické aj ekológiu. Presahuje prakticky celú sféru ľudskej činnosti a čerpať môže zo všetkého. V poslednej dobe sa hovorí o pocitoch v dizajne, napríklad interiérový dizajn sa orientuje na psychologický efekt. Aký vplyv má výrobok na naše emócie. Produkt nás môže aj rozosmiať. S týmto momentom pracujeme so študentmi celkom efektívne. Dizajn je komerčná sféra a tým pádom si vyťahuje to, čo potrebuje, aby bol úspešný. Pre dizajn je prioritná funkcia. V tom je rozdiel oproti umeniu, pretože umenie prioritne narába s citmi, rozumom a myslením.

 

Čo teda dizajn spája s umením?

Umenie v dizajne hrá dôležitú úlohu, pretože umelecké metódy a postupy sú v ňom zjavné. Tvorca dizajnu často prežíva tvorivé muky. Na druhej strane niektorí umelci využívajú industriálny efekt.

 

Dizajn sa nás dotýka každodenne a všade…

…áno, dizajn je všetko, čo sa nestalo náhodou.

 

Tým pádom si študent na Katedre dizajnu môže vybrať akúkoľvek vec, ktorú bude vytvárať?

Môže aj nemôže. Máme štyri ateliéry – Inovácia, kde sa okrem praktickej a estetickej funkcie snažíme aj niečo vylepšovať; Industrálny dizajn sa zaoberá oblasťou zemných strojov, ale aj domácich spotrebičov; Produkt dizajn zasahuje aj do bytovej kultúry; Dizajn vizuálnej komunikácie sa týka plošných vecí, printových médií, webov, komunikácie, typografie. Práve z tohto ateliéru čerpá podnety mnoho umelcov “novomedialistov“. Osobne si myslím, že dizajn je disciplína, ktorá sa momentálne najdynamickejšie vyvíja spomedzi výtvarných disciplín.

 

Čím to je?

Veľmi prevratne sa objavujú nové materiály, a to sa vždy odzrkadlí v dizajne. V dobe krízy, ak sa chce výrobca udržať, musí zaujať. My sme si vytvorili na seba takú pascu. Biznis. V 20-tych rokoch sa ľudia uspokojili s jednotným tvarom auta. No potom prišli General Motors s koncepciou, že veci treba rýchlo vymieňať. Dokonca to dospelo až tam, že zmeniť, hoci k horšiemu, ale zmeniť. Preto dnešné rýchle technológie vyhovujú tomuto princípu. Remeslo a dizajn sa postupne zlučujú, porovnávacie kritérium už nie je sériovosť.

 

Ako pedagóg pocítite ešte niekedy úžas nad výmyslom a výrobkom svojho študenta?

Ten nápad je v práci niekedy taký skrytý, že ani študent sám ho nevie zhodnotiť. Musím potom študenta nejakým opatrným spôsobom naviesť na riešenie. Sú však aj študenti, ktorým stačia drobné usmernenia.

 

Budúcemu študentovi dizajnérovi asi nestačí talent a zmysel pre estetiku.

Dizajnér by mal byť komplexná osobnosť. Technické disciplíny, grafická príprava, dejiny umenia. Od všeobecného to ide vždy ku konkrétnemu a väčšinou to študenti zvládnu.

 

Kde sa vie absolvent dizajnu uplatniť?

Je to rôzne, no v súčasnosti sa najdynamickejšie dokážu zamestnať v grafických štúdiách, reklamných agentúrach. Alebo si vytvoria vlastné štúdio, pretože náklady sa minimalizujú. 3D dizajnéri si vytvárajú združenia – napríklad KEKS Design či Ideoci. Ročne u mňa na magisterskom štúdiu končia priemerne traja študenti a všetci sa vedia uplatniť v dizajne. Veď aj tí, čo skončia v kuchynskom štúdiu, majú prácu a sú v odbore. Pre spoločnosť nie je až také márne, keď je veľa výtvarne vzdelaných ľudí. Lebo tí potom učia ďalších a vytvárajú to estetické prostredie, ktoré potrebujeme všetci.

 

Obrátim pozornosť na vás. Ako vyzerá domácnosť dizajnéra? Máte doma množstvo dizajnérskych kúskov?

Za vyše dvadsať rokov, čo sa venujem dizajnu, sa nazbieralo vecí. Hlavne stoly. Mám rád starý nábytok. Zbieram “tonetky“, recyklujem ich.

 

Vaša drevená stavebnica Gringo slávila v deväťdesiatych rokoch úspech, bola ocenená a predávaná. Aký osud má teraz?

To je veľmi zaujímavé. Práve rokujem s mojím nemeckým partnerom, ktorý Gringo distribuuje. Momentálne je pre stavebnicu zaujímavý kórejský a vôbec ázijský trh. Žiaľ, teraz sa to vyrába bez licencie vo Vietname a v Číne.

 

Čiže z predaja vôbec nič nemáte?

Ázijský trh ma obišiel, z toho nemám vôbec nič. Musel by som mať dobrého a drahého kórejského právnika. Napriek tomu môj nemecký partner sa snaží predať licenciu Kórejcom. O Gringu som už videl aj knižku pre deti, ktorá opisuje príbeh hračky.

 

Napriek tomu, vie si ešte našinec kúpiť domáce Gringo?

Vie v obchode s drevenými hračkami alebo cez internet.

 

Záverom sa vrátim k dizajnu ako fenoménu. Akými prívlastkami by sme mohli označiť súčasný dizajn?

Je demokratickejší a prístupný aj pre sociálne nižšie vrstvy aj prostredníctvom obchodných domov s nábytkom a doplnkami. Viac plurality. Dnes je strašne veľa rôznych štýlov dizajnu. A už je aj triezvejší, ide do vtipných vecí, prítomný je ekologický aspekt. Dostavil sa ľudský rozmer. Vyzerá, že kríza mu pomohla. Mne súčasný dizajn sedí a vyhovuje, pretože používa prosté i nové materiály s novými technológiami. Má mnoho možností.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ďakujem za rozhovor

 

 

Lucia Zacharová

Foto zdroj: Tibor Uhrín

 

 

 

 

 

 


Tags: , ,

Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: Umeleckí technokrati

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems