„S bábkami sa rozprávam“

| Rozhovory, Skutočné príbehy | 3. 9. 2012

Skoro každý z nás sa niekedy cíti ako bábka v rukách iných ľudí. Aj rodený Michalovčan Miloslav Jaroš (55). S rozdielom, že bábky už skoro 20 rokov sám vyrába. Toto remeslo nás zaujalo, veď bábkarstvo siaha do dôb tých najstarších a najväčších kultúr.

Bábkarstvo nie je práca, s ktorou sa môžeme stretnúť na každom rohu. Ako ste sa k tomu dostali?

Do Bábkového divadla v Košiciach ma pozval môj známy, ktorý tam pracoval. Z koníčka sa tak stala každodenná práca. V divadle som postupne získaval skúsenosti a grífy, ako sa bábky vyrábajú. Keď chce človek vyrobiť bábku, scénu, kulisy, celú výpravu, je tam množstvo technických záležitostí, ktoré je potrebné zvládnuť, aby sa to celé hýbalo. Som síce vyučený strojár – technik, ale u nás doma sa stále veľa rezbárčilo a pracovalo s drevom. Vyrastal som s tým a práve preto je to pre mňa prirodzená a veľmi pekná robota.

Ako sa také bábky vyrábajú?

Pri výrobe bábok neexistuje žiadna šablóna. Každý kúsok je originál. Požívajú sa všetky možné materiály od papiera, cez drevo, polystyrén, molytán, kov, plast, látky, skrutky a pod. Je potrebné si uvedomiť, že bábkové divadlo je tímová práca. Profesionálni výtvarníci nám predložia návrhy a my podľa nich robíme.

Majú výtvarníci pri výrobe voľnú ruku alebo sa snažia dodržiavať určité zvyky, dobové tradície?

Vždy si dávajú záležať na tom, aby bábky vyjadrovali dobu a krajinu, do ktorých sú vsadené. Naposledy sme robili hru Podkaniar a tá je z nemeckého prostredia. Výtvarník si dal veľmi záležať, aby nielen kostýmy, ale aj výrazy bábok boli také staronemecké. My sa potom snažíme maximálne dodržiavať jeho návrhy.

Ako dlho trvá výroba jednej bábky?

To závisí od veľkosti. Bábka vysoká 85 cm sa robí asi týždeň, maličká sa dá urobiť aj za dva dni. Sú aj bábky v nadživotnej veľkosti, ale tie ovládajú niekoľkí herci a robia sa len na výnimočné situácie.

Máte predstavu o tom, koľko bábok ste za 20 rokov urobili?

Fúha, bolo ich veľa. Priemerne robím tri výpravy za rok. V každej výprave sú priemerne 4 bábky a za ten čas som urobil ešte množstvo bábok do televízie, pre rodičov. Tak si to spočítajte.

 

Spomínate televíziu, aký rozdiel je v televíznych a divadelných bábkach?

Bábky v televíznych rozprávkach nemusia byť také perfektné, čo sa pevnosti týka. V divadle musí bábka vydržať aj 200 repríz. Pri filmovačke len týždeň – dva.

Kto vdýchne bábke život? Tvorca či herec?

To je otázka veľmi podobná tej, či bolo skôr vajce, alebo sliepka. Celá moja filozofia je založená na dreve. Strom je živý, z neho sa urobí bábka a to drevo zase ožije. Keď ja robím bábku, rozprávam sa s ňou.

Aj sa s ňou lúčite?

Nemusím sa s nimi veľmi lúčiť, lebo sa snažíme, aby vydržali čo najdlhšie. Máme v divadle aj 40-ročné bábky. Keď bábku pre niekoho vyrábam, je pre mňa veľká radosť aj keď odo mňa odchádza

Posledná otázka sa týka dnešného uponáhľaného sveta. Myslíte si, že si v ňom ľudia nachádzajú čas a záľubu pre bábkové divadlo?

Určite áno. Sú tu úžasní ľudia, ktorí k bábkovému divadlo veľmi inklinujú. Aj mladých to fascinuje a nesedia len za počítačom. Predstavenia si zakaždým pochvaľujú, a to ma teší.

Ďakujeme za rozhovor

Autor: Gabriela Kuchárová

Foto: Miroslava Poklembová


Prečítajte si aj:









pošli na vybrali.sme.sk

Komentáre ku článku: „S bábkami sa rozprávam“

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.





Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

KRUK Košice T-Systems